Autovaikuttaja vakavana: Tällaisten brändien tulevaisuus on vaakalaudalla – "Taistelee olemassaolostaan"

3:28img
Tältä näyttää Polestarin supermoderni autotehdas. Polestar on nuori autovalmistaja, mutta sen taustalla häärivät Volvo ja kiinalainen Geely.
Julkaistu 04.11.2019 12:31

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Brittiläinen ex-autopomo uskoo, että Aston Martinin ja Teslan kaltaiset itsenäiset premium-brändit tulevat ajautumaan vaikeuksiin.

Autojen kiihtyvä sähköistyminen vaikuttaa polttomoottorin voimin valtaan nousseiden vauhtimerkkien imagoon hyvin vähän, autoalan vaikuttaja Kevin Gaskell arvioi.

Britannian Porschea, BMW:tä ja Lamborghinia luotsannut Gaskell on vakuuttunut, että premium-luokan vetovoima säilyy myös sähköistymisen aikakaudella.

– Ilman muuta. Esimerkiksi Taycan on edelleen suoritustehoinen auto Porschen tyyliin ja muutkin premium-merkit kulkevat samaan suuntaan: Aston Martin julkisti äskettäin omat suunnitelmansa ja Lamborghinilta on myös tulossa jotakin. Muista puhumattakaan, Gaskell luettelee.

Vaikka voimalinjan vaihdos saattaa brändikuvan kannalta sujua kitkatta, kyse on myös resursseista. Tällä saralla Gaskell löytää helposti haavoittuvia brändejä.

– Aston Martinin ja Teslan kaltaiset itsenäiset autonvalmistajat joutuvat vielä vaikeuksiin. Jossakin vaiheessa jokin iso merkki tulee varmasti nielaisemaan esimerkiksi Aston Martinin, ei ole mikään salaisuus että se taistelee parhaillaan olemassaolostaan, Gaskell viittaa yhtiön osakkeiden taannoiseen 75 prosentin pudotukseen.

Isompien autonvalmistajien tilanne on ratkaisevasti erilainen, sillä sähköistämisen kustannuksia kyetään jakamaan eri brändien kesken.

– Kustannuksia voidaan kääriä yhteen isoon pakettiin. Esimerkiksi Lamborghinin kehityskustannuksia voidaan upottaa Volkswagen-brändiin, sillä osa komponenteista käy molempiin autoihin. Samoin tutkimus- ja kehityskustannuksia voidaan jakaa useamman auton kesken.

Erääksi premium-brändien ongelmaksi hän näkee suhteellisen ohuet myyntivolyymit. Kun kansantalouden mittarit kääntyvät kaakkoon, heijastuu se myös laatuautojen myynnissä.

– Jos yleinen automarkkina taantuu viidellä prosentilla, premium-merkkien myynti vajoaa 25 prosentilla. Asiakkaat saattavat edelleen ostaa Audi A5:n, mutta Porschen kohdalla ostamista saatetaan lykätä tuonnemmaksi, hän tiivistää.

Esimerkiksi Aston Martinin johtoportaassa on hänen mukaansa osaavaa ja ammattitaitoista väkeä.

– Mutta tuotteen menestyksen turvaaminen ja premium-merkin säilyminen itsenäisenä on erittäin vaativa tehtävä. Taseen on oltava vahvassa kunnossa, muuten tilanne on hyvin, hyvin haastava, hän kuvailee.

Brexitiä Gaskell pitää huonosti hoidettuna harjoituksena. Hänen näkemyksensä mukaan Brysseliin on lähdetty oikein tietämättä itsekään, mitä loppujen lopuksi ollaan hakemassa.

– On traagista, että olemme riippuvaisia poliitikoista, jotka eivät näytä ymmärtävän maamme ja taloutemme etuja, hän suomii.

Gaskellin mukaan autoteollisuuden kannalta suurimmat riskit liittyvät logististen virtojen sujuvuuteen.

– Sopimuksettoman brexitin vakavimmat iskut liittyisivät osien ja eri tuotantovaiheissa olevien autojen esteettömään liikkumiseen eri maiden välillä.

Hän on silti huomattavasti optimistisempi kuin monet madonlukuja julkisuudessa lukeneet autojohtajat.

– Britannian autoteollisuus puolustaa totta kai etujaan. Meillä on kuitenkin kymmeniä autotehtaita ja se on iso osa teollisuutta. En kuitenkaan usko, että tämä päätyy katastrofiin.

Lue myös: ”Nuorten mielestä auton omistamisessa ei ole hohtoa” – onko omistusautojen kulta-aika ohitse?

Tuoreimmat aiheesta

Autot