Akkujen saatavuus on vaarassa vaikeutua, kun sähköautoja valmistetaan yhä enemmän ja enemmän. Liikenteen sähköistämiseen panostetaan nyt niin paljon, että monet tärkeät asiat voivat jäädä varjoon, millä olisi seurauksensa tulevaisuudessa.
Ylikansallisen Stellantis-konsernin pääjohtaja Carlos Tavares tarjoili varsin synkän ennusteen lähivuosien sähköautonäkymistä.
Hänen mukaansa autoteollisuus saattaa piakkoin törmätä raaka-ainepulaan, joka pahimmassa tapauksessa johtaa akkujen saatavuusongelmiin vuosien 2025 ja 2026 aikana.
– Mikäli akkujen välitön saatavuus heikkenee, lännen riippuvuus Aasiasta kasvaa merkittävästi. Tämä asia on helposti ennakoitavissa, Tavares totesi Future of the Car-tapahtumassa.
Lue myös: Tämä listaus ei ole vitsi, vaikka pokkaa voikin olla vaikea pitää: Stellantis antoi automerkeilleen uudet "vihreät" sloganit
"Riskit kasvavat"
Maailman neljänneksi suurimman autonvalmistaja nokkamies näkee sähköautotuotannon kiihtyvän siihen tahtiin, että akkujen tuotantovalmiudet uhkaavat jäädä jälkeen. Investoinnit Euroopan akkutehtaisiin ja Aasian jo täydellä höyryllä toimivat tuotantolaitokset eivät hänen mukaansa välttämättä riitä tyydyttämään voimakkaasti kasvavan kysynnän tarpeita.
– Tuotantolaitosten rakennustahti ei välttämättä kohta enää riitä vastaamaan syvällistä muutosta läpikäyvien markkinoiden tarpeisiin, hän sanoi.
Tavaresin mukaan siirtymäaika edellyttää myös rakenteellisia muutoksia. Hän muistuttaa, että akkupaketit lisäävät sadoilla kiloilla autojen painoa.
– Tämä tarkoittaa raaka-aineiden kierrättämistä, raaka-aineiden saatavuuden heikentymistä ja lopulta myös geopoliittisten riskien kasvua, hän arvioi.
– Muutaman vuoden kuluttua noiden raaka-aineiden lähteet eivät välttämättä ole meidän kannaltamme kovinkaan miellyttäviä.
Tavares myös kritisoi autovalmistajia ja päättäjiä visioiden puutteesta. Hänen mukaansa autoteollisuus keskittyy parhaillaan sähköisten mallien syytämiseen markkinoille.
Päättäjätkin hakoteillä
Päättäjätkään eivät Tavaresin mukaan oikein näe, mihin suuntaan liikkumisen murroksessa olisi lähdettävä.
– Mitä seuraavaksi oikein tapahtuu? Missä on puhdas energiatuotanto? Missä latausinfra? Missä raaka-aineet? Mitkä ovat näiden raaka-ainelähteiden aiheuttamat geopoliittiset riskit? Kenellä on kokonaiskuva tästä murroksesta? hän pohtii.
Muun muassa Peugeotin, Citroenin, Opelin, Fiatin, Chryslerin ja Jeepin omistava Stellantis tähtää pelkästään täyssähköiseen autotarjontaan Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.