Autoalan megariesasta on ollut arvaamatonta iloa yhdelle valmistajalle: "Niukkuus lisännyt haluttavuutta"

Autoteollisuutta piinaava komponenttipula on iskenyt Jaguar Land Roveriin pahemmin kuin moneen muuhun valmistajaan, mutta pilvellä on tässä tapauksessa hopeinen reunus, väläyttää konsernin pääjohtaja.

Vasta yhden täyssähköauton markkinoille päästäneen Jaguar Land Roverin pääjohtaja Thierry Bollore ilmoitti viime vuonna yllättäen, että Jaguar myy vuodesta 2025 alkaen pelkkiä täyssähköautoja. Brittikonserni oli ensimmäinen tällaisen ilmoituksen tehnyt merkittävä valmistaja, ja ilmoitus herättikin kaikenlaisia kysymyksiä.

Konsernin sisältä tihkuneiden tietojen mukaan Bollore haluaa kaventaa Jaguarin mallivalikoimaa mahdollisesti vain kahteen tai kolmeen autoon, jotka olisivat kuitenkin aiempaa korkeatasoisempia ja kalliimpia. Bollore paljasti myös sen, kuinka paljon halvin uuden ajan Jaguar tulee maksamaan.

Sen sijaan, että britit jatkaisivat saksalaisten premiumbrändien, kuten Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin kanssa nokittelua, lähtevät he kosiskelemaan ennemmin Porschen ja Bentleyn kaltaisten autojen ostajakuntaa.

Vaikka Bolloren ilmoitus liittyikin varsinaisesti Jaguariin, voi jonkinlaisesta suunnanmuutoksesta havaita merkkejä myös maasturibrändi Range Roverin puolella.

Hiljattain esitelty uusi Range Rover Sport on nimittäin tuntuvasti kalliimpi kuin esimerkiksi BMW X6 tai Audi Q8. Automotive News Europen mukaan uuden Sportin karvalakkimalli on brittimarkkinoilla peräti 22 prosenttia edeltäjäänsä tyyriimpi. Huomioiden Bolloren aiemmat julistukset, taustalla lienee muutakin kuin inflaatio.

Komponenttipula pelaakin Bolloren pussiin?

Jaguar Land Rover teki viime vuonna noin 485 miljoonaa euroa tappiota. Edellisvuonna kassaan kilahti 780 miljoonaa euroa voittoa.

Kuten kaikilla muillakin teollisuudenaloilla, tehdään autoillakin rahaa joko myyntimäärillä tai katteella. Näin kärjistettynä. Brittikonserni on tehnyt selväksi, että se ei jatkossa pyri tuottoihin yrittämällä markkinasiivunsa maksimointia keinolla millä tahansa, vaan sitä kiinnostaa yhä enemmän yhdestä autosta saatava tuotto.

Tällaista peliä ei kuitenkaan voi pelata vääntämällä samaan aikaan samassa hintaluokassa olevien volyymivalmistajien kanssa autojen hinnalla. Ratkaisuna on tehdä autoja, joita ostetaan vähemmän, mutta joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän, ja tarjottava jotain houkuttelevaa esimerkiksi heille, jotka vielä arpovat vaikkapa Bentley-kaupoille lähtöä.

Vaikka komponenttipula on ollut ilkeä isku brittivalmistajan palleaan, osaa pääjohtaja tarkastella kolikkoa myös sen kääntöpuolelta. Bolloren mukaan JLR:n pyrkimykset nostaa tasoaan saksalaisten kilpakumppaneidensa yläpuolelle ovat saaneet komponenttipulasta jopa lisää virtaa.

Bollore kertoi Automotive News Europelle, että autojen saatavuuden heikennyttyä yhtiön imago on noussut "kohti modernia luksusta" nopeammin kuin ilman tuotantohaasteita olisi ollut mahdollista.

– Menetämme tottakai jonkin verran markkinaosuutta, mutta niukkuus on lisännyt haluttavuutta, Bollore totesi optimistisesti.

Lähteet: Automotive News Europe, Jaguar Land Rover

Lue myös:

    Uusimmat