Baltian maissa ollaan tyytyväisiä Suomen lämpenemisestä Rail Baltica -ratahankkeelle.
Suomen hallitus esitteli perjantaina suurten ratahakkeiden rahoittamista helpottavan hankeyhtiömallin. Rail Baltica -yhtiö mainitaan suunnitelmassa yhtenä mahdollisena tytäryhtiönä.
Suomen mukanaolon toivotaan esimerkiksi helpottavan vääntöä ratahankkeeseen tarvittavasta EU-rahoituksesta, Latvia ja Liettuan pääministerit totesivat Baltian maiden ministerikokouksen jälkeen maanantaina. Sen toivotaan myös lisäävän Puolan kiinnostusta hankkeeseen.
Lue myös: Hallitus perustaa yhtiön Lentorataa ja Turun tunnin junaa varten – pääomittaa osakkeilla 100 miljoonan euron edestä
Toiveena on saada ratahanke osaksi EU:n seuraavaa monivuotista rahoituskehystä. Rahoitus on yksi hankkeen vaikeimmin ratkaistavista kysymyksistä, Latvian pääministeri Krisjanis Karins myönsi. Eri arvioiden mukaan uusi rata maksaisi noin 3,7–5,2 miljardia euroa.
Viron pääministeri Jüri Ratas joutui turvautumaan kokouksessa varahenkilöön, sillä hänen koneensa ei päässyt laskeutumaan Riian lentoasemalle huonon sään vuoksi.
Suomi haluaa myös tunnelin ja Jäämeren radan
Pitkään suunnitteilla olleen Rail Baltican on tarkoitus kulkea Viron Tallinnasta muiden Baltian maiden kautta Puolan rajalle ja aina Varsovaan asti. Siellä rata yhdistyisi osaksi eurooppalaista rautatieverkostoa.
Rail Balticaa vie eteenpäin RB Rail AS -yhteisyritys, johon Suomi siis voisi hankeyhtiömallinsa puitteissa osallistua. Rata avaisi myös Suomen kuljetuksille uuden reitin keskeisille markkina-alueille, liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa todetaan.
Suomen osalta Rail Baltican houkuttelevuuteen liittyvät olennaisesti myös Helsingin ja Tallinnan välille kaavailtu tunneli sekä Jäämeren rata.