Ilmavoimat on vaihtanut esikunnan joukko-osastotunnuksensa käytössä olleen swastika-tunnuksen Ilmavoimien yleistunnukseen.
"Symboli yhdistetään aina natsi-Saksaan ja sen nimissä tehtyihin rikoksiin, vaikka sen juuret ulottuvat tuhansien vuosien taakse."
Näin BBC uutisoi Suomen puolustusvoimien pitkään käyttämästä symbolista, jonka käyttämisen "ilmavoimien johto on kaikessa hiljaisuudessa lopettanut".
BBC:n mukaan muutoksen huomasi ensimmäisenä Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen.
"Suomi ja natsi-Saksa olivat liittolaisia"
Suomen ilmavoimat on käyttänyt tunnusta perustamisvuodestaan 1918 lähtien eli jo kauan ennen Natsi-Saksan nousua.
Asian noteeraa myös BBC. Lehti esittää myös, että Suomi ja Saksa olivat liittolaisia toisessa maailmansodassa:
"Suomalaisissa sotakoneissa käytettiin sinistä swastika-symbolia valkoisella pohjalla, eikä sen tarkoitus ollut osoittaa liittolaisuutta Saksan kanssa, vaikka kansakunnat olivat liittolaisia toisen maailmansodan aikana."
Suomen ja Saksan lähentyminen oli kuitenkin todellisuudessa paljon monisyisempi kokonaisuus toisen maailmansodan aikana.
Suomi ja Saksa solmivat kauttakulkusopimuksen Suomen välirauhan aikana
Välirauhan 1940-1941 aikana Suomi etsi itselleen liittolaista, kun tiedostettiin, että uusi sota Neuvostoliiton kanssa tulisi tapahtumaan. Saksan kanssa solmittiin kauttakulkusopimus syyskuussa 1940. Aloitettiin myös neuvottelut sotilaallisesta yhteistyöstä.
Ensimmäiset saksalaiset joukot nousivat maihin Vaasassa saman syyskuun loppupuolella ja Saksa aloitti hyökkäyksen Neuvostoliittoon 22. kesäkuuta 1941. Suomen valtionjohdon on monesti esitetty pyrkineen välttämään liiallista ystävyyden ja liittolaisuuden korostamista Saksan kanssa.
Suomi solmi ns. Moskovan välirauhansopimuksen Neuvostoliiton kanssa 19. syyskuuta 1944. Sopimus edellytti, että Suomi häätää maassa olevat saksalaiset joukot. Lapin sota päättyi 27. huhtikuuta 1945, jolloin viimeisetkin saksalaiset olivat poistuneet Suomen kamaralta.
Suomalaisessa historiankirjoituksessa on monia teorioita Suomen ja Saksan kumppanuudesta, joista tunnetuimpia lienevät ajopuu- ja koskiveneteoria.
Ajopuuteorian mukaan Suomi ajautui Saksan liittolaiseksi, koska sillä ei ollut muita vaihtoehtoja. Teoria kumottiin kuitenkin viimeistään 1970-luvulla, sillä lähentyminen Saksan kanssa oli tapahtunut tietoisen valinnan tuloksena.
Koskiveneteoria syntyi ajopuuteorian jälkeen. Sen mukaan Suomen lähentyminen natsi-Saksaan oli tietoista, mutta oli sidoksissa vallitseviin olosuhteisiin. Suomi siis lähentyi Saksaan kanssa Neuvostoliiton pelon takia, kun liittolaisia muista Euroopan maista ei löytynyt.
Mistään teoriasta ei ole päästy yksimielisyyteen, joskin tiedostetaan se, että Suomen lähentyminen Saksan kanssa oli tietoista.
"Symbolin käyttö on epäkäytännöllistä ja tarpeetonta"
BBC on haastatellut uutista varten myös Suomen ilmavoimien nimeltä mainitsematonta komentajaa, joka kommentoi BBC:lle, että vaikka symboli karsittiin ilmavoimien koneista toisen maailmansodan jälkeen, symbolia esiintyi pitkään esimerkiksi joidenkin ilmavoimien osastojen tunnuksissa ja merkeissä, sekä osastojen lipuissa.
– Kun osastojen tunnuksia käytetään uniformuissa, tulimme siihen tulokseen, että symbolin käyttö on epäkäytännöllistä ja tarpeetonta, sillä se on aiheuttanut ajoittain väärinkäsityksiä, komentaja sanoo BBC:lle.
Swastika-sana tulee sanskritin kielestä ja tarkoittaa hyvää onnea.
Teivainen kommentoi BBC:lle, että swastika-symoleja on käytetty myös suomalaisessa arkkitehtuurissa esimerkiksi 1920-luvulla. Myös Akseli Gallen-Kallela on käyttänyt symbolia maalauksessaan vuonna 1889.
– Suomessa on ajateltu, että swatiska-symboli on vain jokin koristeellinen merkki ja tietyssä laajuudessa se onkin, Teivainen sanoo.
BBC noteeraa, että hakaristi näkyy myös Suomen vapaudenristissä, joka esiintyy Suomen tasavallan presidentin lipussa.
"Ilmavoimien tehtävä on puolustaa maatamme"
Suomen ilmavoimat kertoo BBC:lle, että koska swastika-symbolia pidetään myös von Rosenin symbolina, symbolin käyttö jatkuu joissakin lipuissa ja merkeissä. Symbolin käyttö on kuitenkin karsittu Suomen ilmavoimien komennon käytöstä.
Ruotsalainen aatelismies, kreivi Eric von Rosen lahjoitti Suomelle vuonna 1918 lentokoneen, jossa oli sininen swastika-symboli. Kone oli lahja uudelle itsenäistyneelle naapurivaltiolle.
Teivainen kuitenkin sanoo BBC:lle, että hän ei ole koskaan sanonut, että symboli pitäisi kieltää Suomessa, vaikka se on kielletty Saksassa.
– Suomen ilmavoimien tehtävä on puolustaa maatamme, ei vanhaa symbolia, jonka vanha ruotsalainen kreivi on maalle lahjoittanut vuonna 1918, Teivainen toteaa.
Professori kertoo BBC:lle pelkäävänsä, että symbolin käyttö vaikuttaa nuorten armeijaan lähtevien suomalaisten asenteeseen. Myös Venäjä saattaisi hänen mukaansa nähdä symbolin käytön merkkinä vihollisuudesta.
Vielä huonompi vaihtoehto olisi Teivasen mielestä se, se vaikuttaisi läntisten naapureiden tukeen, jos kansakunta vielä joskus joutuisi sodalla uhatuksi.