BMW:n malliston pienimmät autot perustuvat nykyisin Minin kanssa samaan etuvetokonstruktioon. Uusin tähän pohjaan perustuva auto on BMW:n pieni kaupunkimaasturi X1.
Teknavi otti heti auton koeajoon myös Suomessa, ja vei auton Risto Virtasen kokeiltavaksi. Teknavin testikuskin tuomio autosta tuli ulos Teknavin tv-ohjelman jaksossa keskiviikkona 21. lokakuuta. Tästä artikkelista löytyy kattavasti lisätietoa Virtasen testaamasta BMW-uutuudesta. Linkkien lisäksi alla on tarjolla kattavampi koeajo.
Linkit:
Haastattelu: ”BMW:n uusi pikkumaasturi kuin tehty Suomen markkinoita varten”
Video: BMW:n pikkumaasturi selkeästi aiempaa tilavampi – luulisi perheitäkin nyt kiinnostavan
Uudessa BMW X1:ssä on kaikki ne ominaisuudet, jotka tarvitaan huipulle pääsemiseen – etenkin nelivetoisena ja upealla 2-litraisella tuplaturbodieselillä varustettuna.
Hinta alkaen 40 634 €
Tykkäsimme
- jousituksesta mukautuvalla iskunvaimennuksella
- kasvaneista tiloista-moottorin ja automaatin yhteispelistä
- uudesta ulkomuodosta
Emme tykänneet
- hyvää ei saa ilmaiseksi – eikä edes pienellä rahalla
Ensimmäisen sukupolven X1 on hyvä auto, mutta ensimetrit uuden sukupolven ratissa saavat edeltäjän tuntumaan heti kovin vanhalta. Uusi on niin paljon parempi – monessakin suhteessa.
Uusi X1 pohjautuu BMW:n uudelle etuvetoiselle pohjalevylle, eli alakerta on sama kuin 2-sarjan Active Tourerissa. X1 hyötyy tästä ennen kaikkea avarampina sisätiloina, vaikka auto onkin lyhentynyt neljällä sentillä. Tilat on käytetty nyt niin paljon paremmin hyväksi.
Korkeutta X1:lle on sen sijaan kertynt viisi senttiä lisää, ja leveyssuunnassakin kasvua on kolme senttiä. Näin ollen uusi arkkitehtuuri ja uudet ulkomitat ovat antaneet BMW:n muotoilijoille mahdollisuuden uudistaa auton olemusta. Kokonaisuus on edeltäjää tasapainoisempi.
Kasvanut korkeus tuntuu kuljettajan paikalla. Ajoasento on luotevan ylhäällä, ja näkyvyys ulos on hyvä. Ergonomia on BMW:lle tyypillisesti erinomainen, etenkin kun Active Tourerissa aavistuksen liian alhaalla olevan ilmastoinnin säädöt on nostettu nyt ylemmäs. Lisävarusteena saatavat urheiluistuimet ottavat kuskin nopeasti hellään ja tukevaan syleilyynsä.
Mutta kuten kaikki hyvät asiat maailmassa, myöskään X1 ei ole ilmainen.
Takaistuin kallistuvine selkänojineen on lainattu suoraan Active Tourerista. Perheellisille tämä on iso plussa. Lisähintaan myös etumatkustajan istuimen selkänoja kaatuu eteenpäin, jolloin auton sisällä voidaan kuljettaa hyvinkin pitkiä esineitä. 505-litrainen tavaratila on jopa isompi kuin Active Tourerissa.
Kasvaneiden tilojen lisäksi uusi X1 vakuuttaa myös ajettavuudellaan. Se etenee suoraan kuin juna kiskoilla. Ohjaus on hyvä ja tunnokas. Jousitusmukavuus on kohdallaan. X1 on erinomainen matka-auto – etenkin mukautuvalla iskunvaimennuksella. Alakerta pehmentää terävät töyssyt nätisti ja kori on isompienkin töyssyjen jälkeen nopeasti takaisin tasapainossa.
Kolmas tärkeä menestystekijä X1:n uralla on sen voimalinja. Olemme kehuneet BMW:n automaattivaihteistoja jo kyllästymiseen asti, eikä X1 petä. Automaatti pelaa pehmeästi ja nopeasti yhteen vahvan ja laajalla alueella vääntävän dieselin kanssa. Upeasti ohjatut turbot antavat jatkuvasti ja nopeasti reagoiden voimaa jo pian tyhjäkäynnin jälkeen. Samalla moottori on tehokkainen nelisylinterinen diesel, jonka BMW on valmistanut.
Mutta kuten kaikki hyvät asiat maailmassa, myöskään X1 ei ole ilmainen. Halvimmillaankin hinta kohoaa yli 40 000 euroon, ja ajamamme ja aina nelivetoisen 25d:n hinta kolkuttelee jo 60 000 euroa.
BMW X1 xDrive25d
Moottori 1 9895 cm3 tuplaturbodiesel
Teho 170 kW (231 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 132 g/km
Mitat Pituus 4 439 mm, leveys 1 821 mm, korkeus 1 598 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 575 kg
Tavaratila 505–1 550 l