Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Bensa vai diesel?

Julkaistu 18.10.2015 15:00
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Dieseleiden maine ei ole tällä hetkellä paras mahdollinen, mutta ominaisuuksien puolesta ne tarjoavat ostajalle paljon. Toki bensaturbot pistävät dieselit nykyään erittäin ahtaalle. Tosielämän kulutuksissa dieselit ovat puolestaan lähempänä ilmoittuja arvoja kuin bensakoneet.

Otetaan vertailuun esimerkiksi uuden BMW X1:n huippuversiot xDrive25i A ja xDrive 25d A. Ne molemmat tuottavat 231 hevosvoimaa ja maksavat lähes saman verran. Diesel on alhaisempien päästöjen takia noin 500 euroa halvempi.

Saksalaiset autonvalmistajat ovat kaikki keskittyneet vahvasti dieseleiden kehittämiseen. Yksi syy tähän löytyy dieseleiden ominaisuuksista, ne tarjoavat bensakonetta paremman hyötysuhteen ja kuluttavat vähemmän polttoainetta.

Moottoreiden luonteessa on yhä eroa, mutta suoritusarvoja katsottaessa ne ovat yllättävän lähellä toisiaan. Molempien huippunopeus on esimerkiksi 235 km/h, ja ne myös kiihtyvät lähes yhtä nopeasti. Bensakone vie X1:n satasen vauhtiin 6,6 sekunnissa, kun diesel tarvitsee samaan vain kymmenyksen enemmän aikaa. Tämä selittyy pitkälti sillä, että dieselversiot eivät paina enää automaattisesti selvästi enemmän kuin bensamallit. BMW-kaksikon painoero on vain 32 kiloa bensakoneen hyväksi.

Entä sitten paljon puhutut päästöt? Hiilidioksidipäästöissä eroa on 17,6 prosenttia dieselin hyväksi. Typenoksideja diesel tuottaa tosin tuplaten enemmän kuin bensakone. Normien mukaan BMW alittaa kuitenkin selvästi EU:n raja-arvot.

Teknisesti moottoreissa on myös paljon yhtäläisyyksiä. Molemmat hyödyntävät BMW:n TwinPower-turboteknologiaa. Polttoaine ruiskutetaan siis korkealla paineella palotilaan ja turboahtimet mukauttavat toimintaansa moottorin kuormituksen mukaan.

Galleria

Molempien moottoreiden ominaisuudet ovat myös yllättävän lähellä toisiaan, kun katsotaan maksimivääntöä sekä sitä, miten tuo vääntö on saatavilla. Diesel on toki selvästi vahvempi (450 Nm), mutta bensakoneen arvo on hyvä sekin (350 Nm).

Bensakone vääntää puolestaan hieman joustavammin, koska siinä on käytössä tupla-Vanos-teknologia, eli älykäs venttiilien ohjaus. Se tehostaa polttoaineen annostelua ja palamista entisestään. Maksimivääntö on käytössä todella laajalla kierrosalueella 1 250–4 500 r/min. Dieselissä joustavasta väännöstä ja vikkelästä reagoinnista kaasupolkimeen huolehtii muuttuvageometrinen ahdin, maksimivääntö on tarjolla kierrosluvuilla 1 500–3 000.

On mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan dieseleiden suosio jatkossa kehittyy. Ja jos ja kun ilmoitettuja CO2-päästöjä käydään tarkastelemaan hieman tarkemmin, bensakone on dieseliä heikommilla jäillä. Testimittauksissa dieseleiden päästöillä on tapana olla lähempänä ilmoitettuja arvoja kuin bensamoottoreilla.

---

BMW X1 xDrive 25d ABMW X1 xDrive25i A
Moottorin tilavuus1 995 cm31 998 cm3
Sylintereitä/venttileitä per syl.4/4 turbodiesel4/4 bensaturbo
Teho170 kW (231 hv)170 kW (231 hv)
r/min4 4005 000–6 000
Maksimivääntö450 Nm350 Nm
r/min1 500–3 0001 250–4 500
CO2-päästöt132 g/km149 g/km
Hiilimonoksidi0,187 g/km0,502 g/km
Hiilivety0,022 g/km0,049 g/km
Typenoksidit0,050 g/km0,024 g/km
Nokihiukkasia0,000 g/km-

Lisää aiheesta:

Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelleKoeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeäSäästön paikka, Ford Mondeon moottorivalikoima ennätyksellisen laajaKoeajo: BMW:n 252-heppainen ladattava hybridi sähköistää työsuhdeautoilijatKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummasti
BMWAutotLifestyle
EU-kulutus5,0 l/100 km6,4 l/100 km
Testattu kulutus6,7 l/100 km9,1 l/100 km

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli