Joulu on tullut etuajassa autoilijoille, sillä bensaa saa nyt ennätysmäisen halvalla.
– Polttoaineiden reaalihinnat ovat poikkeuksellisen ja historiallisen alhaalla. En osaa sanoa, miten hinnat kehittyvät tästä eteenpäin, toteaa ST1:n verkosto- ja omistajakauppiastoiminnoista vastaava myyntijohtaja Juha Vanninen.
Hän huomauttaa, että vuodenvaihteen jälkeen painetta polttoaineiden hintojen nousuun tuo liikenteen biovelvoite.
– Suomi on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen, että vuonna 2020 liikenteen polttonesteestä 20 prosenttia on uusiutuvaa. Ensi vuonna määrä nousee kahdeksasta kymmeneen prosenttiin. Täytyy huomioida, että meidän pitää hoitaa velvoite jollain tavalla. Valtiovallan määräykset saattavat nostaa hintaa, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta edelleen laskisi, Vanninen sanoi.
Verot eivät nouse
Hallitus on päättänyt, ettei ensi vuonna kiristä liikennepolttoaineiden verotusta. Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskä toteaa, että ala oli jo ehtinyt tottua säännöllisiin veronkorotuksiin.
– Hallituksen tavoite on turvata kuluttajien ostovoimaa, koska bensiinin ja dieselöljyn hinnat vaikuttavat suoraan kotitalouksien käytettävissä olevaan rahamäärään, Vänskä sanoo.
Öljyalan mukaan liikennepolttonesteistä kerättiin viime vuonna veroja valtion kassaan 4,2 miljardia euroa.
– Polttoaineverotus on kustannustehokasta varojen keräämistä valtiolle. Rahat käytetään hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen muillakin kuin liikennesektorilla.
Öljy- ja biopolttoainealan tuoreimmassa kuluttajahintaseurannassa esimerkiksi bensiini 95 E10:n veroton hinta on 45,2 senttiä litralta. Kuluttaja maksaa 1,37 euroa litralta.
Kuluttajahinta sisältää verot ja veroluonteisen maksut, joita ovat polttoainevero, huoltovarmuusmaksu ja arvonlisävero. Verojen osuus kokonaishinnasta on noin 67 prosenttia.
Öljy-yhtiöt hyötyneet
Uutistoimisto Bloombergin mukaan Brent-öljyn hinta on alimmillaan sitten 11 vuoteen. Öljynjalostusyhtiöille raakaöljyn hinnan lasku on ollut positiivinen juttu.
– Hinnan lasku on tarkoittanut, että logistiikka- ja energiakulut, kuten sähkön, lämmön ja höyryn kulut, ovat laskeneet. Tällä on ollut vuonna 2015 myönteinen vaikutus öljynjalostusmarginaaliin, kertoo Nesteen öljytuotteet-liiketoiminnasta johtaja Matti Lehmus.
– Tuotteiden tukkuhinnat ovat laskeneet raakaöljyn hinnan laskun seurauksena.
ST1:n jakelu- ja liikenneasemista vastaava myyntijohtaja Mikko Reinekari nostaa esille, että kuluttajan maksamaan lopulliseen hintaan vaikuttavat myös euron ja dollarin kurssit.
– Raakaöljyn hintaan vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan voimakas ero. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, jota ei ole ollut niin paljon kuin ennakoitiin, Reinekari selvittää. Tarjontaa ovat lisänneet muun muassa Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuotanto ja Iranin vastaisten talouspakotteiden purku.
– Mielestäni on hyvä verottaa fossiilista energiaa siten, että se mahdollistaa järkevien uusiutuvien energiamuotojen markkinoille tulemisen: esimerkiksi tuontiöljyn korvaamisen suomalaisesta metsästä tehdyllä dieselillä tai kotimaisesta jätteestä tehdyllä etanolibensiinillä, Reinekari sanoo. Hänen mukaansa tämä vähentäisi Suomen riippuvuutta tuontienergiasta.