Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"

0:47img
KATSO MYÖS VIDEO: Kaksivaiheinen tunnistautuminen parantaa tietoturvaasi netissä!
Julkaistu 23.11.2022 10:01
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kuluttajan tekemä tilaus sitoo verkkokauppaa ja se on velvollinen toimittamaan tilatun tuotteen sovitulla tavalla.

Vuoden kenties suurin alennuspäivä Black Friday koittaa perjantaina 25. marraskuuta. Tarjoushuuman aikana kuluttaja voi törmätä ongelmatilanteisiin. Yksi niistä voi olla se, että verkkokauppa ilmoittaa tuotteen loppuneen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kaipaakin korjausta tähän verkkokaupan vitsaukseen. Hän muistuttaa, että myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedoten.

KKV:n lokakuisessa tiedotteessa kerrotaan, että viime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheellisen varastosaldon takia.

Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä.

Lue myös: Näitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"

Kuluttaja-asiamies syynäsi verkkokauppojen sopimusehtoja

KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin jo keväällä 2021, että verkkokaupat yrittävät yhä useammin vetäytyä niitä sitovista tilaussopimuksista. Tiedotteessa kerrotaan, että ongelmia on esiintynyt erityisesti elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa.

KKV huomasi kuluttajien ilmoitusten perusteella, että monilla verkkokaupoilla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus. Lisäksi toimitusehdot eivät KKV:n mukaan muutenkaan ole kaikilta osin kuluttajansuojalain mukaisia.

Tämän vuoksi syksyllä 2021 kuluttaja-asiamies syynäsi tarkemmin 14 suomalaisen verkkokaupan toimitusta koskevia sopimusehtoja. Kävi ilmi, että suurimmalla osalla tarkastetuista verkkokaupoista oli käytössä lainvastainen sopimusehto, jonka mukaan myyjä voi perua kuluttajan tekemän tilauksen esimerkiksi silloin, jos tavara on loppuunmyyty tai varastosaldo virheellinen.

– Myyjän on huolehdittava siitä, että jos tuote on loppu, sitä ei myöskään ole mahdollista ostaa. Tehty tilaus on sopimus, joka sitoo molempia osapuolia ja kuluttajalle on kohtuutonta, jos hän ei voi luottaa siihen, muistuttaa kuluttaja-asiamies Väänänen tiedotteessa. 

nettishoppailu 2

Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita. Kuvituskuva.

Muistutus verkkokaupoille

Kesällä 2022 kuluttaja-asiamies lähetti tarkastuksen kohteena olleille verkkokaupoille ohjeistuskirjeen, jossa muistutettiin, että kuluttajan tekemä tilaus sitoo verkkokauppaa ja verkkokauppa on velvollinen toimittamaan tilatun tuotteen sovitulla tavalla. Verkkokauppoja kehotettiin kantamaan vastuunsa tehdyistä tilaussopimuksista.

KKV kertoo, että verkkokauppa ei voi vetäytyä sopimuksesta yksipuolisella perumisilmoituksella. Sopimusehto, jolla verkkokauppa rajoittaa velvoitettaan pysyä sopimuksessa, on KKV:n mukaan pääsääntöisesti kohtuuton.

Yritykset eivät myöskään saa markkinoinnissa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja. On esimerkiksi kiellettyä ilmoittaa varastosaldo, joka ei pidä paikkansa. 

KKV:n saamien kuluttajailmoitusten perusteella verkkokaupat ovat saattaneet ensin ilmoittaa kuluttajalle, että tämän tilaus on viivästynyt ja myöhemmin peruneet toimituksen vedoten saatavuusongelmiin. 

KKV muistuttaa, että viivästystilanteissa kuluttajalla on oikeus vaatia, että verkkokauppa toimittaa tilauksen. Verkkokauppa voi kieltäytyä tästä vain silloin, jos kyseessä on ylivoimainen este. KKV:n mukaan toimitusvaikeudet tai varaston riittämättömyys voidaan vain hyvin poikkeuksellisesti nähdä tällaisina ylivoimaisina estein.

Lue myös: Ketjut paljastavat joulun hittilelut – nämä revitään pian käsistä: "Yksi halutuimmista lahjoista"

Kuluttajien reklamaatiot pitää käsitellä

Verkkokauppoja muistutettiin myös siitä, että verkkokauppiaan tehtävänä ja vastuuna on käsitellä ja ratkaista tilauksiin liittyvät kuluttajareklamaatiot. Asiakaspalvelun tulee olla helposti tavoitettavissa ja sen toiminnan sujuvaa ja ripeää.

– Pyrkimyksemme on, että nämä verkkokauppaan pesiytyneet ikävät käytännöt jäävät vain hetkelliseksi ilmiöksi ja myyjät huomaavat, että sääntöjen noudattaminen on kannattavaa myös oman maineen ja liiketoiminnan kannalta, kuluttaja-asiamies Väänänen kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Käytettyjä vaatteita myyvästä nettikaupasta kymmeniä valituksia: Rahoja saamatta, tilauksia jäänyt toimittamatta

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: KKV

Tuoreimmat aiheesta

Verkkokauppa