Suuret verkkomyyntikampanjat, kuten Black Friday houkuttelee paikalle myös huijareita, joiden pyrkimyksenä on kalastella kuluttajien maksutietoja.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston eritysasiantuntija Saija Kivimäki kertoo, että esimerkiksi erikoisista sähköpostiviesteistä voi huomata merkkejä, jotka viittaavat huijaukseen.
– Kannattaa katsoa tarkkaan, kuka sen on lähettänyt ja mille verkkosivulle linkki vie. Yleensä huijaussähköpostit vievät sivuille, jossa tuotetta myydään niin edulliseen hintaan, että sitä miettii, onko tämä liian hyvää ollakseen totta. Sitähän se usein on.
– Sitten on niitäkin tilanteita, missä kuluttajalle kerrotaan, että hän on voittanut jotain ja pyydetään hänen tietojaan, kertoo Kivimäki.
Kivimäen mukaan huono suomen kieli voi sähköpostiviestissä viitata huijaukseen. Lisäksi huijaussähköposteista on usein vaikea löytää myyjän tai yrityksen yhteystietoja.
– Kannattaa selvitellä myyjän taustoja, vaikka sitten Googlesta, toteaa Kivimäki.
Luottokortti turvallisin maksutapa
Joskus kuitenkin käy, että kuluttaja tulee verkossa huijatuksi. Kivimäen mukaan ensimmäiseksi pitää olla yhteydessä tahoon, joka on tehnyt veloituksen pankkitililtä ja vaatia tilauksen peruuttamista ja maksun palauttamista. Lisäksi kuluttaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Kivimäen mukaan luottokortti on kaikista suositeltavin ja turvallisin tapa maksaa verkossa.
– Lain nojalla luoton antaja vastaa siinä missä myyjäkin. Jos tilaa tuotteen, mitä myyjä ei koskaan lähetä ja myyjään ei saa yhteyttä, on oikeus kääntyä luoton antajan puoleen, kertoo Kivimäki.