Baijerilaisvalmistajan urheiluautomalliston ultimaattinen lippulaiva on täällä.
BMW suunnitteli 1990-luvun alussa silloisesta 8-sarjasta urheilullisempaa versiota, johon oli määrä tulla 550 hevosvoimaa tuottava 6,1-litrainen vapaasti hengittävä V12. Autosta kehitettiin prototyyppi, mutta se ei koskaan päässyt tuotantoon asti, sillä hinta olisi ollut kaksinkertainen Porsche 911:een verrattuna.
Pikakelataan kolmisenkymmentä vuotta eteenpäin tähän päivään. Vuosimallin 2020 BMW M8 nimittäin näki päivänvalon eilen keskiviikkona.
M8 on xDrive-järjestelmällä varustettu neliveto, mutta M5:n tapaan, auton saa muutettu täysin takavetoiseksi nappia painamalla. Tällöin tosin menetetään dynaaminen ajonvakautusjärjestelmä, mutta siitä tuskin monikaan on pahoillaan.
Konehuoneen puolelta löytyy kaksoisahdettu 4,4-litrainen V8. Hevosvoimia luvataan tasan 600. Hieman tehokkaammassa M8 Competition -versiossa koneja on vielä 25 kappaletta lisää. BMW:n mukaan tehokkaampi malli kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa, ja sen huippunopeus on yli 300 kilometriä tunnissa.
Sekä M8 että M8 Competition avomalleineen on varustettu kahdeksanlovisella automaattivaihteistolla ja rattivaihteilla. Jousitus on mallia säädettävä, ja kuljettaja voi valita jarrupolkimen toiminnan "mukavan" ja "äärimmäisen purevan" väliltä.
Auto saapuu markkinoille lokakuussa. Sen Suomi-hinta noussee yli 200 000 euron.
Lue myös: Jäähyväiset takavedolle: Tässä on BMW:n uusi ykkössarja
Lähde: BMW