BMW:n mukaan uusi 1-sarja merkitsee myös uuden aikakauden alkua.
Kolmannen sukupolven 1-sarjan BMW:ssä ei takavetoa nähdä. Baijerilaisvalmistaja on päättänyt hyödyntää uudessa 1-sarjalaisessa sen muista etuvetomalleista sekä Mineistä tuttua pohjarakennetta. Etuvedon lisäksi auton saa kuitenkin myös xDrive-nelivedolla.
Uusi ykkössarjalainen on ulkomitoiltaan puolisen senttiä lyhyempi, mutta kolmisen senttiä leveämpi ja reilun sentin korkeampi kuin edeltäjänsä. Akseliväli on sekin pidentynyt parilla sentillä. Kaikki tämä näkyy väljempinä sisätiloina edelliseen malliin verrattuna.
Takakontti vetää 380 litraa, mikä on parisenkymmentä litraa aiempaa enemmän. Istuimet alhaalla kontissa on tilaa 1 200 litraa.
Uuden ykkössarjan keulassa on yhtäläisyyksiä myös Bemarin X2-katumaasturiin. Kaikkein isoin muutos auton ulkonäössä on kuitenkin saatu aikaan aiempaa lyhyemmällä konepellillä.
Halvimman bensamallin eli 118i:n konepellin alta löytyy 1,5-litrainen ja 140-hevosvoimainen kolmisylinterinen. Vastaavasti huokeimman dieselmallin, 116d:n, konehuoneessa on kolmesylinterinen 116-heppainen.
Malliston huipulta löytyvässä M135i xDrivessa vauhtia tuo 306 hevosvoimaa tuottava kaksilitrainen bensaturbo.
Uusi ykkönen on pumpattu täyteen baijerilaisvalmistajan viimeisintä teknologiaa; iDrive-järjestelmää voi hallita kosketusnäytöltä tai ääni- tai elekomennoin, ja niin halutessaan kuljettaja voi käyttää matkapuhelintaan avaimena. BMW:n "älykäs henkilökohtainen avustaja" reagoi "Hei, BMW" -tervehdykseen, minkä jälkeen autoa voi pyytää vaikkapa säätämään ilmastointia.
Lue myös: 80 % tämän Bemarin omistajista ei tiennyt autonsa olevan takavetoinen – iso muutos luvassa seuraavaan sukupolveen
Isommista malleista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä on nyt tuotu myös Bemarin pienimpään malliin. Eurooppalaiseen vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa jalankulkijoista ja pyöräilijöistä varoittava toiminto sekä aktiivinen kaistavahti. Lisävarustelistalta voi halutessaan ruksia vaikkapa mukautuvan vakionopeudensäätimen ja risteävän liikenteen varoittimen.
Lähde: BMW