Mercedeksen S-sarjalainen uudistui pari vuotta sitten, ja on sen jälkeen ollut selkeä markkinajohtaja. Saksalaiset kilpailijat ovat olleet auttamatta vanhentuneita. Nyt on kuitenkin täysin uuden BMW 7-sarjan vuoro haastaa edustusautoluokassa.
Tämän luokan autot pakataan täyteen valmistajan viimeisintä tekniikkaa. Uusi Seiska on 130 kiloa edeltäjäänsä kevyempi ja tuo mukanaan ennen näkemättömiä varusteita. Uutuuksina löytyvät muun muassa BMW i8:ssa nähdyt laservalot, joiden kantama on lähes kaksinkertainen LED-ajovaloihin verrattuna. Ensimmäisenä sarjatuotantoautona 7-sarjalainen tarjoaa Remote Control Parking –pysäköintijärjestelmän, joka mahdollistaa auton pysäköinnin ja ruudusta pois ajamisen ilman kuljettajaa auton sisällä.
Moottorit edustavat luonnollisesti uusinta sukupolvea ja kaikki vaihtoehdot ovat ahdettuja. Tarjolla on alkuun uusimman sukupolven bensiini- ja dieselkäyttöiset rivikuutoset, uudistettu 4,4-litrainen V8 sekä 740e Plug-In hybrid, jossa nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkömoottori tarjoavat yhdessä 326 hevosvoimaa. Yhdistetyksi kulutukseksi tälle mallille ilmoitetaan 1,2 l/km ja päästöt ovat 49 g/km. Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan noin 40 kilometriä.
Muotoilullisesti ja sisustuksellisesti uusi 7-sarjalainen noudattaa klassista ja rauhallista linjaa. Ulkonäköön saa näyttävyyttä alusta lähtien tarjolla olevalla M-Sport-paketilla. Sisustuksessa lähtökohtana on luonnollisesti ollut maksimaalinen mukavuus ja ylellisyys. Näihin palaamme tarkemmin, kun pääsemme kokemaan auton itse.
Suomessa uusi 7-sarjalainen esitellään lokakuussa ja hinnat julkaistaan kesän aikana.