Mercedeksen uudesta E-sarjasta on tihkunut tietoa julkisuuteen jo kuukausien ajan, joten kovin suuria yllätyksiä auto ei enää tarjoa. Tänään alkavassa Detroitin autonäyttelyssä auton viimeisetkin maskit otetaan pois.
Mercedes on nostattanut odotuksia täysin uutta E-sarjalaista kohtaan jo pitkään. Se on pumpattu täyteen valmistajansa viimeisintä osaamista käytännössä joka osa-alueella.
Auto on edeltäjäänsä hieman pidempi kokonaispituuden asettuessa nyt 4 923 millimetriin. Akseliväli on kasvanut 65 milliä ollen nyt 2 939 millimetriä. Lisääntynyt alumiinin ja suurlujuusterästen käyttö näkyy puolestaan painossa, ja sitä kautta auton käsiteltävyydessä ja taloudellisuudessa.
Muotoilu noudattelee jo aikaisemmin nähtyjen kuvien perusteella sukunäköisyyttä C- ja S-sarjalaisten kanssa. Tarjolla on kaksi keulailmettä kuten aikaisemminkin, joista perusmallissa ja Exclusive-tasolla on tähti konepellillä. Urheilullisempia Avantgarde ja AMG Line -malleja koristaa tähti jäähdyttimen säleikössä.
Sisustuksen osalta Mercedes on kertonut aloittavansa uuden aikakauden. Viimeistelyyn ja materiaalivalintoihin on kiinnitetty paljon huomiota ja ohjaamo on personoitavissa laajoista vaihtoehdoista juuri mieleisekseen. Vakiotasolla auton mittaristo on toteutettu perinteisin analogisin mittarein ja keskeltä löytyy 8,4-tuumainen keskusnäyttö. Lisävarusteisen Command Online -käyttöjärjestelmän myötä kojelaudan samojen kehysten sisältä löytyvät kaksi 12,3-tuumaista erillistä näyttöä. Tämän järjestelmän yhteydessä kuljettaja voi valita mittariston tyylin kolmesta vaihtoehdosta, jotka ovat Classic, Sport ja Progressive.
Galleria
Suurin muutos aikaisempaan käyttökokemukseen verrattuna on ohjauspyörästä löytyvät kosketusnäppäimet. Aikaisempien fyysisten painikkeiden sijaan kuljettaja ohjaa mittariston näyttöä älypuhelimista tutulla pyyhkäisevällä liikkeellä ja vahvistaa halutun toiminnon painamalla nappia.
Moottorivaihtoehtoja on alkuun tarjolla vain kaksi, jotka molemmat ovat kaksilitraisia. E 200 -bensamalli tarjoaa 184 hevosvoimaa ja 300 newtometrin väännön, ja E 220 d:n arvot ovat 195 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Myöhemmin tarjolla ovat tulossa kesympi diesel, mutta myös isompi 3,0-litrainen kuusisylinterinen diesel. E 200 -mallin kanssa sama kaksilitrainen bensaturbo saa pian myös parikseen sähkömoottorin, josta muodostuu uusi E 350 e -pistokehybridimalli. Tällä pystyy ajamaan noin 30 kilometriä pelkällä sähköllä, ja valmistajan ilmoittama kulutus jää lukemaan 2,1 l/100 km.
Myös alustan osalta tarjolla on uusia vaihtoehtoja. Perinteisen teräsjousituksen rinnalle on saatavissa kolme säädettävää iskunvaimennusjärjestelmää: mukavuuspainotteinen Comfort-jousitus, 15 millimetriä vakiota matalampi, mutta kuitenkin mukavuuspainottainen Avantgarde-jousitus, sekä urheilullisimpana vaihtoehtona myös vakiota 15 millimetriä matalampi, mutta mukautuvalla iskunvaimennuksella varustettu järjestelmä. Näiden lisäksi tarjolla on myös hienostunut ilmajousitus.
Yksi E-sarjalaisen eniten esille nostettuja alueita on turvallisuusteknologia. E-sarjalainen sai ensimmäisenä sarjatuotantoautona luvan autonomisen ajamisen testaukseen, mikä kertoo omaa kieltään järjestelmien edistyksellisyydestä. Suurimpana erona edeltäjään on aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaistavahdin aiempaa pitemmälle viety yhdistäminen Drive Pilot -järjestelmän muodossa. Järjestelmä pystyy säilyttämään halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon vielä 210 km/h nopeudessa ja pystyy myös seuraamaan autoa. Tämän lisäksi järjestelmä sisältää automaattisen kaistanvaihtotoiminnon, joka vaihtaa kaistaa vilkun kytkemisen jälkeen. Autoon on myöhemmin tulossa saatavilla myös BMW:n 7-sarjan tapaan kauko-ohjattava Parking Pilot -pysäköintitoiminto, joka mahdollistaa auton pysäköimisen älypuhelinsovelluksen kautta.
Uudet E-sarjalaiset tulevat Euroopan markkinoille keväällä.
Galleria
Lue myös:
Ensikyydit uudessa E-luokan Mercedeksessä – “Maailman älykkäin business-auto”
Viralliset kuvat: E-sarjan ylellisyys nousee uudelle tasolle
Mercedes saa aloittaa autonomisen ajamisen testaamisen sarjatuotantoautolla