Nissan GT-R, Godzilla. Yksi automaailman legendoja, jonka vetovoima on kiehtonut japanilaisia jo yli 40 vuotta. Ja GT-R:n uusimman painoksen myötä autokuumeen kohteeksi on joutunut jo koko maailma.
Tykkäsimme
- huimasta suorituskyvystä
- villistä ajettavuudesta
- siitä, että tällaisia autoja ylipäätään vielä tehdään
Emme tykänneet
- siitä, miten vähän tällaisia autoja nykyään tehdään
Juke. Erikoisen näköinen pieni maasturi, jota ihmiset joko vihaavat tai rakastavat. Sen olemassa ololle ei ole hirveän montaa rationaalista syytä muuten niin rationaalisessa japanilaisyrityksessä.
Kun nämä kaksi asiaa yhdistetään – ja tietysti rakkaudella; luvassa on jotain käsittämätöntä. Juke R:n kompaktiin koriin on pakattu periaatteessa GT-R:n tekniikka nelivetoineen kaikkineen. Auton keulalla on GT-R:n tuplaturboveekuutonen, josta otetaan irti mojovat 600 hevosvoimaa. Siis sama teho kuin GT-R Nismossa.
Pääsemme auton rattiin Silverstonen moottoriradalla Englannissa, eli nyt on tosi kyseessä. Ja täytyy sanoa, tämä on tälle autolle juuri oikea ympäristö.
Jo ensimmäinen täyskaasukiihdytys räjäyttää tajunnan. Kokemus on kerrassaan villi. Aivot yrittävät kertoa sinulle, että ajat GT-R:ää, mutta toinen aivopuolisko kertoo auton olevan Juken. Ristiriita on käsittämätön ja juuri se tekee tästä ajokokemuksesta niin ainutlaatuisen.
Pienen harjoittelun jälkeen auton luonne alkaa selvitä ja sitä on helppo ohjastaa mutkiin tarkasti sekä todella vauhdikkaasti. Neulansilmämutkat ovat tällä autolla herkkua. Perä kevenee juuri sopivasti. Kovissa jarrutuksissa perä kevenee lisää, se haluaa tanssia. Kyseessä on kuitenkin Juke – sen lyhyt akseliväli ja korkeus eivät ole varisinaisesti hyviä ominaisuuksia moottoriradalla.
20-tuumaisissa renkaissa on kuitenkin pitoa suorastaan erinomaisesti, joten ajaminen on nautinnollista, kunhan uskaltaa vain antaa auton mennä. Pidon löytymisestä auttaa myös kaksi säädettävää takaspoileria. Itse asiassa tällä autolla on jopa hauskempi ajaa kuin GT-R:llä.
Turbot työntävät ilman taukoa painetta pesään, ja kuusilovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa vaihdot ilman huomattavia tehokatkoksia. Kyseessä on ehta sportti. Jarrutuskohtiin voi tulla samalla nopeudella kuin GT-R:llä.
Juke R 2.0:n on rakentanut pieni brittiläinen autourheilupaja Ray Mallock (RML), ja he ovat tehneet upeaa työtä. RML:llä on kokemusta sportti-Nissaneista jo 90-luvulta lähtien.
GT-R:n alustarakenteita on lyhennetty 25 sentillä, jotta ne on saatu mahdutettua Juken koriin. Moottori työntyy keulasta huomattavan pitkälle aina tuulilasin alle, joten kojelautaa on jouduttu siirtämään taaksepäin. Vaihteisto ja tasauspyörästö on sijoitettu auton taakse. Tämä auttaa tasapainon löytämisessä.
Korin jäykkyydestä vastaa massiivinen turvakaari. Kuski ja matkustaja istuvat tiukoissa ja auton koriin nähden melko taakse sijoitetuissa kisakuppi-istuimissa kuin kassakaapissa. Paikoillaan pysymisessä auttavat nelipisteturvavyöt.
Takapenkki ja tavaratila on uhrattu tässä autossa sporttisuuden alttarille, ja kuka niitä radalla tarvitsee… Tämä auto on tehty vain yhtä tarkoitusta – hauskanpitoa varten.
Ja jos hauskanpito kiinnostaa, RML rakentaa halukkaille tällaisen auton tilauksesta. Tähän tarvitaan vain 400 000 euroa. Ja jos ostajalla on yksilöllisiä toiveita, ne otetaan käsityöperinteiden hengessä tietysti huomioon.
Tämä projekti on saattanut alkaa brittiläisestä vitsistä pubissa istuttaessa pitkän kisapäivän jälkeen, ja nopeasti kuultuna idea Juken ja GT-R:n yhdistämisestä myös kuulostaa hullulta. Toteutus on kuitenkin tehty niin, että halveksiva hymy muuttuu nopeasti nautinnolliseksi virnistykseksi. Mitään järkeä tässä autossa ei ole, ja juuri siinä se järki vasta onkin.
Nissan Juke R 2.0
Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V6
Teho 441 kW (600 hv) / 6 800
Vääntö 632 Nm / 3 200
0-100 km/h n. 3,0 s
Huippunopeus yli 300 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 135 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli ei ilmoitettu
Omamassa n. 1 800 kg
Tavaratila ei ilmoitettu