Boeing uusin 777X-lentokone tulee olemaan valmistuessaan maailman pisin matkustajalentokone.
Kone päihittää pituudeltaan sekä Boeing 747 -jumbojetin että Airbusin kaksikerroksisen "suberjumbon" A380-mallin koneen.
Alunperin 777X piti jo esitellä, mutta Boeing perui koneen esittelytilaisuuden 737 MAX -konemalliin liittyvän kohun seurauksena. Tällä hetkellä konemallin esittelyajankohdasta julkisuuteen ei ole tietoa, mutta Boeing on esitellyt konetta henkilöstölleen viime viikolla.
Tästä esittelytilaisuudesta Boeingin työntekijät ovat jakaneet kuvia sosiaaliseen mediaan. Jos et näe alla olevaa tviittiä, voit katsoa sen tästä linkistä.
Siipien kärjet kääntyvät
Lentokoneen siipiväli on myös todella pitkä, minkä vuoksi Boeing on päätynyt ennennäkemättömään ratkaisuun: maassa siipien kärjet voidaan kääntää ylöspäin, jotta kone mahtuu nykyisille lentoasemille. Pidemmät siivet mahdollistavat polttoaineen säästämisen, Boeing kertoo. Siivet ovat pituudeltaan yli 70 metriä. Siipien kääntyvät kärjet lukkiutuvat ennen lentoa.
Boeing on päätynyt valmistamaan siivet erittäin vahvasta ja kevyestä hiilikuidusta, joka vähentää myös polttoaineen kulutusta. Runko on valmistettu alumiinista.
Konemallin nimi vaihtuu myöhemmin
Kone on määrä luovuttaa ensimmäisille lentoyhtiöille vuodesta 2020 eteenpäin. Konemallista on jo tehty 350 tilausta.
Kone on myös laajempi kuin tavallinen laajarunkokone. Enimmillään koneeseen mahtuu istumajärjestyksen mukaan 350–425 matkustajaa.
Tällä hetkellä konetta markkinoidaan 777X-nimellä, mutta koneen nimi määräytyy myöhemmin mallin koon mukaan. Siitä valmistetaan sekä 778- että 779-versioita. Lentokoneen kantama on jopa yli 14 000 kilometriä.
Lähde: CNN