Yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 787-konetyyppi on osoittautunut turvalliseksi testauksen jälkeen, yhtiö sanoo. Konetyyppi tunnetaan myös nimellä Dreamliner.
Tiedotustilaisuudessaan yhtiö kertoi luottavansa konetyyppiensä 787 ja 777 turvallisuuteen sekä kestävyyteen.
Turvallisuuskäytäntöjään puolustanut yhtiö julkaisi kantansa maanantaina, kaksi päivää ennen Yhdysvaltain kongressin kuulemista. Kongressin kuulemisessa on määrä kuulla myös ilmiantajaa, jonka mukaan noin 1 400 Boeingin konetta kärsii merkittävistä turvallisuusongelmista.
Valituksen takana oma insinööri
Boeingin insinööri Sam Salehpour syytti viime viikolla julkisesti yhtiötä turvallisuustoimien laiminlyömisestä 787- ja 777-koneidensa rakentamisessa.
Salehpour sanoi pomojensa uhanneen häntä irtisanomisella sen jälkeen, kun hän oli ilmaissut heille huolensa asiasta.
Boeing on kiistänyt Salehpourin syytökset ja sanonut luottavansa lentokoneidensa turvallisuuteen sekä noudattavansa tarkoin Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n määräyksiä.
Salehpourin syytösten mukaan 787 Dreamlinerin osien väliset aukot ylittävät selvästi määräykset. Tämä voi hänen mukaansa mukaan ajan kanssa aiheuttaa ennenaikaista materiaalin heikkenemistä, mikä Salehpourin mukaan voi "johtaa katastrofaalisiin onnettomuuksiin".
Tiedotustilaisuudessa Charlestonin tehtaalla Etelä-Carolinassa Boeingin pääinsinööri Steve Chisholm sanoi kuitenkin toimittajille, että testattaessa tällaista metalliosien väsymistä ei havaittu.
Chisholmin mukaan 787:n komposiittimateriaalit oli valittu juurikin sitä silmällä pitäen, etteivät ne heikkene tai syövy kuten perinteiset metallit.
Useita uhkaavia ongelmatilanteita
Boeingin eri konetyypeillä on ollut tänä vuonna useita uhkaavia ongelmatilanteita, joskin yhtiön laajempi turvallisuuskriisi on jatkunut jo vuosia.
Boeing 737 MAX 9 -konetyyppi laitettiin Yhdysvalloissa kolme viikkoa kestäneeseen lentokieltoon vuoden alussa, kun Alaska Airlinesin kone teki hätälaskun kesken lennon irronneen osan vuoksi. Hätälaskun syynä oli irronnut metallirakenne, jolla peitettiin koneen runkoon rakennettu tarpeeton varauloskäynti. Asiasta on meneillään rikostutkinta.
Tammikuussa myös japanilaisen All Nippon Airways -lentoyhtiön Boeing 737-800 -kone joutui palaamaan lähtökentälleen sen jälkeen, kun ohjaamon ikkunassa havaittiin halkeama.