Bolt- ja Uber-kuskit kertovat ahdingostaan: "Työskentelen 80 tuntia viikossa, aiemmin tienasin saman kolmessa päivässä"

MTV Uutiset sai yli 30 yhteydenottoa alustapalveluiden kuljettajilta. Osa kuskeista kertoo työskentelevänsä 6–7 päivää viikossa ja jopa 16 tuntia päivässä.

Woltin ja Foodoran lähettikumppaneiden heikot palkat ja työehdot herättivät viime vuonna kriittistä keskustelua. Nyt näyttää siltä, että ongelmia on myös muualla alustatalouden piirissä. 

Useat Bolt- ja Uber-kuskit kertovat MTV:lle työolojensa huonontuneen yrityksille maksettavien komissioiden nousemisen sekä pohjamutiin tiputettujen hintojen takia.

Kuljettajien nimet on muutettu asian arkaluonteisuuden takia. Haastateltavien henkilöllisyys ja työsuhde on varmistettu.

Tienaan nykyään saman verran rahaa seitsemässä päivässä kuin tienasin aiemmin kolmessa päivässä, Uber-kuskina toimiva Bishal kertoo. 

Heidän mukaansa asiakkaista kilpailevat alustat laskevat kyytien hintoja jatkuvasti, mikä ajaa kuskit ahtaalle. 

Jos joku laskee hintoja, toiset joutuvat myös laskemaan hintojaan samalla tavalla, jotta he saavat asiakkaita, Bolt-sovelluksen kautta ajava Mohis toteaa.

Käteen jää vain hiluja

Bishal kertoo maksavansa Uberille 248 euroa viikoittain saadakseen ajaa kyytejä sovelluksen kautta. Mohis kertoo Boltin kuskeilta ottaman komission nousseen 15 prosentista yli 20 prosenttiin. 

Boltin maajohtajan Mikael Uusivuoren mukaan komission nostaminen oli tarpeen toiminnan jatkamiseksi Suomessa. Kyytihintoja hän kuvailee vaihteleviksi ja taksitoimintaa kausiluonteiseksi. 

– Hinnat elävät koko ajan. Kokonaistuloja tulisi tarkastella kuukausittain vähintään tai jopa vuosittain. Niitä ei kannata taksialalla katsoa kauhean lyhyellä aikavälillä, Uusivuori sanoo.

Toisin kuin monessa muussa maassa, Suomessa Bolt- ja Uber-kuljettajilla on samat velvollisuudet kuin kenellä tahansa taksiyrittäjällä. 

Taksilupien, vakuutusten, verojen, polttoaineen ja muiden pakollisten kustannusten jälkeen käteen jää vain hiluja.

"Kuljettajat kärsivät"

Kuskit kertovat työskentelevänsä 10–12 tuntia päivässä ja 6–7 päivää viikossa. Lauantaina töitä saatetaan paiskia 16 tuntia. 

Työskentelen 70–80 tuntia viikossa. Enkä edes tienaa paljon, tienaan vain tarpeeksi. Kuljettajat kärsivät, Bishal päivittelee. 

Kuskien mielestä yritykset käyttävät hyväksi maahanmuuttajataustaisten ihmisten epätoivoa. 

— Asiakkaat kysyvät minulta hämmästyneinä, tienaanko minä mitään kyydistä, kun ajan 6–7 kilometriä ja he maksavat 4–5e euroa Mohis kertoo. 

He kysyvät, miten meillä on varaa kaikkiin kuluihin, ja sanon, että mitä voin tehdä. Jos lopetan työnteon, olen niin isoissa veloissa.

Työpaikkojen niukkuuden takia vaihtoehtoja ei juurikaan ole, eikä kielitaidon puute tai maahanmuuttajien kohtaama rasismi auta asiaa. 

He tietävät, että useimpien kuljettajien on pakko tehdä tätä työtä, koska he haluavat rahaa elämiseen. Nykyään Suomessa on todella vaikea saada töitä, jopa suomalaisille, Mohis toteaa. 

— Vihaa on paljon. Olen kuullut paljon häirintää, niin kuin ”menkää omaan kotiin” tai jotain. Minusta on aina tuntunut siltä, että Suomi on kotini, mutta viime vuosina en ole tuntenut niin, Bishal suree. 

Yli 15 vuotta Suomessa asuneen Bishalin äänessä kuultaa pettymys. Kuskien tavoitteena ei ole miljoonatili vaan inhimillinen elämä. 

— Tämä on kunnioitettavaa työtä, ja sillä on ansaittava tarpeeksi rahaa, jotta ihmisten ei tarvitse olla orjia, Bishal painottaa.

Turvaverkkoja ei ole

Alustataloudessa yritys ei itse tuota palvelua tai tuotetta. Se tarjoaa internet-infrastruktuuriin pohjautuvan alustan, jonka kautta muut voivat hoitaa palvelut. 

Alustatalouden piirissä työskenteleviä kohdellaan tyypillisesti itsenäisinä yrittäjinä eikä työntekijöinä. 

Itsenäisellä yrittäjällä on huomattavasti työntekijää vähemmän turvaverkkoja, eikä työtunteja tai palkkioita määrittele juuri mikään. 

Kuskit ehdottavat ratkaisuksi muun muassa komissioiden laskemista tai minimihintaa kyydeille.

Siirtymistä perinteisten taksiyritysten leipiin ei nähdä ratkaisuna, muun muassa siksi, että asiakkaat ovat siirtyneet käyttämään halvempia Bolt- ja Uber -palveluja. Venäläisenä yrityksenä Yango on tippunut kilpailusta.

Tiedän, että kaikki haluaisivat palvelua halvalla hinnalla, koska tällä hetkellä Suomessa kaikki on niin kallista. Mutta heidän pitäisi myös ajatella, että tarjoamme heille hyvän palvelun, Mohis pyytää. 

Me ansaitsemme oikeudenmukaisen hinnoittelun siitä, mitä tarjoamme. Tiedän, että vaikuttaa siltä, että se mitä saamme ja haluamme on paljon, mutta kulujen jälkeen se ei ole mitään.

Lue myös:

    Uusimmat