Taksimatkojen hinnoissa voi olla rajujakin eroja riippuen siitä, minkä toimijan kyytiin asiakas astuu. Taksiyrittäjät itse toivovatkin asiakkailta tarkkuutta kyytien valitsemisessa.
Taksiin noustessa voi olla vaikeaa ennakoida matkan tulevaa hintaa, sillä eri taksitoimijoiden välillä on suuriakin hintaeroja.
Suurimmilla taksiyrityksillä kyytien taksat voivat lähteä muutaman euron hintaisista tarjouskyydeistä ja nousta ruuhka-aikoina taas keskivertoa korkeammaksi.
– Eri firmoilla on eri hintamallit. Räikeimmät hintaerot syntyvät, kun asiakas hyppää tolpalta sokkona kyytiin ja siellä on tuntematon yritys, joka yrittää käyttää tilannetta hyväkseen ja pyytää korkeampaa hintaa, avaa Huomenta Suomessa vieraillut Bolt-taksiyrityksen maajohtaja Mikael Uusivuori.
Lue myös: Uskaltaako taksilla enää kulkea? Näin valitset luotettavan kyydin
Niin ikään Huomenta Suomessa vierailleen Menevä-taksiyrityksen toimitusjohtaja Tuomo Halminen yhtyy Uusivuoren kommenttiin.
– Joku firma toteaa, että me halutaan laadukkaita kuljettajia korkeammalla hinnalla ja jotkut taas painottavat halvempaa hintaa. Hinnoittelulla kikkailu on myös markkinointikikka, Uusivuori sanoo.
Taksilain muutos toi ongelmia alalle
Taksilain muutoksen jälkeen taksialan ongelmat ovat puhuttaneet niin kuluttajia kuin myös päättäjiä.
Muun muassa Taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö Suomen Taksiliitto totesi kesäkuussa, että taksisääntelyn purkaminen vuonna 2018 johti harmaan talouden kasvuun ja turvattomuuden lisääntymiseen.
Lue myös: Kuluttajan asema on heikentynyt taksiliikenteessä
Uusivuoren ja Halmisen mielestä sääntelyn tiukentaminen ei kuitenkaan ole ratkaisu hinnoittelun vaihtelevuuteen.
– Tarvitaan sitä, että taksin käyttäjät itse huomaavat, mitä palvelua kannattaa käyttää. Ruotsissa tilanne on ollut vapaa jo pitkään, ja jos ruotsalaiselta joku yrittää huijata, hän kävelee ulos. Kuluttaja itse tekee päätöksen, mitä hän haluaa maksaa, painottaa Halminen.
Molemmat taksiyrittäjät painottavat asiakkaan vapautta ja vastuuta valita itse kyytinsä ja sitä kautta myös sen hinnan.
– Kun oppii tuntemaan, kenellä on hyvät hinnat, niitä voi käyttää. Meidän tehtävä on tuoda esiin, että ollaan luotettavia toimijoita ja kantapään kautta oppii, lisää Uusivuori.