MTV:n selvitys paljastaa dramaattisen hintaeron eri kyytipalvelujen välillä. Taksikyydistä voi joutua pulittamaan digitaaliseen kyytipalveluun verrattuna yli kaksinkertaisen summan.
Tiistaina aamupäivällä tehdyssä vertailussa 5 kilometrin matka Helsingin tuomiokirkolta Triplan ostoskeskukselle Pasilaan maksoi Uber-sovelluksessa noin 8,5 euroa.
Bolt-sovelluksen kautta matka maksoi hitusen enemmän, noin 11 euroa. Perinteisempää taksikyytiä edustava Taksi Helsinki vaati samasta matkasta yli kaksinkertaisen summan, eli kiinteällä hinnalla noin 24,5 euroa.
– Tietysti ne palvelut ovat vähän erityyppisiä. Tietyllä hintatasolla saa tiettyä palvelua, Taksi Helsingin liiketoimintapäällikkö Juha Sirviö perustelee.
– Nämä meidän hintamme, ja uskoakseni muidenkin vastaavien taksiyhtiöiden hinnat, perustuvat ihan todellisiin liiketoiminnasta aiheutuviin kustannuksiin.
Teknologialla tehokkuutta ja turvallisuutta
Bolt-kuskit noudattavat samoja sääntöjä ja velvoitteita kuin muutkin taksiyrittäjät Suomessa, maajohtaja Mikael Uusivuori vakuuttaa.
Vippaskonstien sijaan matalan hinnan taustalla on teknologian tehostama toimintamalli.
– Meillä ei ole esimerkiksi kallista puhelinpäivystystä, koska Boltin kautta tilataan taksikyyti vain sovelluksen kautta, Uusivuori selittää.
– Kun tarjotaan edullisia kyytejä asiakkaille, niin se nostaa kysyntää, mikä sitten heijastuu kuljettajille. Kuljettajat näkevät sen lisääntyvillä tilauksilla ja uusilla ansaintamahdollisuuksilla.
Siitä syntyy semmoinen positiivinen kierre.
Onko kyydissä turvallista?
Kyytipalveluiden turvallisuus on puhuttanut MTV Uutisten nostettua esiin taksikuskien tekemät seksuaalirikokset.
Lue lisää: Taksinkuljettajien epäillyt seksuaalirikokset lisääntyneet merkittävästi uudistuksen jälkeen
Uber- ja Bolt-sovelluksissa on useita turvaominaisuuksia, kuten hätäaputoiminto ja mahdollisuus jakaa matkan tiedot läheisille.
Kuljettajan profiilia ja arvosteluja on mahdollista tarkastella etukäteen ja huonoja arvioita saavan kuskin tili voidaan sulkea.
– Meille on tulossa ihan parin viikon sisällä tallainen uusi toiminnallisuus kuin äänitallenne, Uusivuori paljastaa.
– Sekä asiakas että kuljettaja voivat halutessaan ottaa äänitallenteen kyydistä, joka sitten omalta osaltaan lisää turvallisuutta kummallekin.
Liiketoimintapäällikkö Juha Sirviön mukaan lokakuussa julkaistavaan Taksi Helsingin uudistettuun sovellukseen on lisätty samantyyppisiä turvaominaisuuksia.
Vielä tavalliselle asiakkaalle ei näy muuta kuin auton saapuminen kartalla, sekä auton tiedot, kuten rekisterinumero.
"Siellä syntyy vaaratilanteita"
Uusivuori haluaa korostaa, että kyydin tilaaminen tunnetun brändin tai sovelluksen kautta on yhä turvallista.
– Tulevassa taksiuudistuksessa on hyvin tärkeää, että painopiste on nimenomaan itsenäisissä taksikuljettajissa, jotka päivystävät tolppakyytejä asiakkailta, eivätkä aja minkään sovelluksen tai tunnetun brändin alla, Uusivuori sanoo.
– Siellä syntyy näitä vaaratilanteita ja epäselvyyksiä hintojen kanssa.
Poliisilta synkkää tietoa ahdistelevista kuskeista – ministeriltä lupaus taksilain korjaamiseksi