Valtteri Bottaksen esimies Toto Wolff ei jaa suomalaiskuskin näkemystä Mercedeksen väärästä rengasvalinnasta, joka pudotti Bottaksen uusintalähdössä palkintopallilta viidenneksi Belgian F1-kisassa.
Mercedeksellä ei ollut varastossa lainkaan uusia ultrapehmeitä renkaita, kun turva-auton tultua radalle autot säntäsivät renkaidenvaihtoon 14 kierrosta ennen ruutulippua.
Ferrarilla ja Red Bullilla oli vielä laittaa yhdet uudet ultrapehmeät renkaat autoihinsa, joten kärkimies Lewis Hamilton ja kolmantena ollut Bottas joutuivat puolustautumaan näitä vastaan kaksi astetta kovemmilla eli pehmeillä renkailla.
Bottas menetti uusintalähdössä sijat Ferrarin Kimi Räikköselle ja Red Bullin Daniel Ricciardolle. Hän arvuutteli tuoreeltaan kisan jälkeen C Moren haastattelussa, että rengasvalinta saattoi olla väärä.
– Ehkä ajateltiin, että ne toimivat, mutta jälkiviisas on helppo olla. Itse olisin valinnut siinä ultrasoftit, koska ne lämpenevät paljon paremmin. Siinä huomasi jo turva-auton aikana, että tulee vaikea uusintalähtö, Bottas puntaroi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
0:33
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff ei myöntänyt, että rengasvalinta olisi mennyt pieleen. Vaara piili uusintalähdössä, mutta laskelmat näyttivät eron tasoittuvan renkaiden lämmetessä.
– Odotimme, että pehmeä on nopeampi rengas viimeisellä 12-14 kierroksella, riippuen siitä, kuinka pitkään turva-auto pysyy radalla.
– Ultrapehmeät olivat hyvä vaihtoehto kahden kierroksen hyökkäykseen uusintastartissa, mutteivät sen jälkeen, Wolff perusteli Sky Sportsille.
Asia ei kuitenkaan ollut aivan yksinkertainen. Hamilton onnistui puolustautumaan Sebastian Vettelin hyökkäykseltä, mutta Bottas ohitettiin kahdelta puolelta.
– Meillä oli paljon keskustelua siitä. Minä olin huolissani, mutta (päästrategi) James Vowles ei ollut ja hän on se, joka tietää asian. Hän oli kuitenkin aika vakuuttava ja osoittautui olleen oikeassa. Intuitio olisi käskenyt laittamaan ultrat, Wolff myönsi.
Lopun voittotaistelussa Hamilton onnistui pinkomaan softeilla sellaista vauhtia, ettei Vettelillä ollut mahdollisuuksia yrittää ohitusta.