Nico Rosberg oli onnekseen täysin pimennossa siitä, kuinka lähellä loppuunkulumista hänen renkaansa todellisuudessa olivat formula ykkösten Australian GP:ssä.
Rosberg ajoi jo neljännen peräkkäisen kisavoittonsa, kun uusi F1-kausi käynnistyi Melbournessa. Mercedes-talli teki taktisen onnistumisen vaihtaessaan punaisten lippujen aikana autoihin keskikovat renkaat, joilla Rosberg ja Lewis Hamilton ajoivat kaksoisvoittoon.
Kärkipaikkaa pitänyt Ferrari puolestaan pitäytyi uusintastartissa superpehmeissä renkaissa, mikä pakotti Sebastian Vettelin tulemaan johtoasemasta vielä kerran renkaidenvaihtoon.
– Vaikeus on siinä, ettet tiedä, mitkä renkaat muut laittavat eikä Ferrari tiennyt, mitä me laitoimme, Rosberg kommentoi Autosportille.
Rosberg uskoo, että Ferrari kuvitteli Mercedeksen haastavan Vetteliä superpehmeillä, joten italialaistiimissä varauduttiin puolustamaan johtoa samoilla kumeilla.
– Se oli uhkapeliä, pokerimatsi ja me selviydyimme voittajana, Rosberg toteaa.
Toinen yllätys nähtiin kisan loppupuolella, kun Vettel ei pystynytkään saavuttamaan Rosbergia ja Hamiltonia nopeammalla rengasseoksella ennen kuin nämä alkoivat jo varmistella kaksoisvoittoaan. Myös Vettel joutui säästelemään renkaitaan takaa-ajajana.
– Hänen piti päästä maaliin vain yhdellä varikkostopilla ja ajaa yli 40 kierrosta superpehmeillä ja pehmeillä renkailla. Hän tarkkaili vauhtiaan, Rosberg uskoo.
– Hän ei voinut hyökätä superpehmeillä ja minä pystyin kiristämään vauhtiani keskikovilla, koska tiesin, että ne kestävät.
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kuitenkin paljasti kisan jälkeen, että tallin omatkin laskemat varoittivat renkaiden lopullisesta hajoamista viisi kierrosta ennen maalia. Rosbergille ei kuitenkaan voitu kertoa asiasta mitään.