Kovan kohinan saattelemana ensimmäisenä suomalaisena Ferrarin kisakuskiksi noussut Mika Salo eli tasan 20 vuotta sitten jännittäviä aikoja. Loukkaantuneen Michael Schumacherin tuurauskeikka alkoi todella salaperäisissä merkeissä.
LUE MYÖS: ”Ajattelin että voi helvetti” – Mika Salon haave ensimmäisestä F1-voitosta mureni sivupeileihin vilkaisemalla
Salo ei ollut Schumacherin ulosajon jälkeisissä spekulaatioissa suinkaan ykkösvaihtoehto paikkaamaan saksalaistähteä punaisissa. Muutamaa vuotta aiemmin Ferrarilla ajanut Jean Alesi oli tarjolla Sauberilla ja italialaisen Minardi-kuskin Luca Badoerin tiedettiin jo suuntaavan Maranellon testeihin.
Kutsu kuitenkin kävi Salolle. Näin hän muisteli asiaa vajaat neljä vuotta sitten:
– Se (puhelu) oli aika ylläri. Olin vähän kuin puolityötön sinä vuonna. Olin ajanut BARilla alkuvuoden, ja sitten kun Ricardo Zonta päästettiin ajamaan uudestaan, katsoin lentokentällä Silverstonen kisaa, jossa Michaelilta meni jalat poikki, Salo kertoi.
– En silloinkaan ajatellut siitä mitään. Vasta sitten, kun olin Suomessa, puhelimeni soi. Herra (Jean) Todt soitti ja sanoi, että ”I want you to Italy”.
– Olin, että aijaa, koska? ”Now”, Salo sanoi tallipäällikön vastanneen.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Testit osuivat hääviikonloppuun
Ennen sopimuksen julkistamista Salo kertoo jääneensä erittäin vähille testikilometreille. Häntä myös pidettiin myös visusti salassa medialta.
– Siinä meni monta päivää, kun asia piti pitää salassa yleisöltä. Olin piilossa Maranellossa Todtin talossa enkä saanut käydä edes ulkona. Hänellä ei ollut telkkareita eikä mitään, ja minulla oli melko tylsä viikko siellä. Välillä pakettiauton takaluukussa minut vietiin tehtaalle tekemään penkkiä ja juttuja mekaanikkojen kanssa.
Lopulta uutinen oli valmis kerrottavaksi. Salolla tosin osui hankala tuplabuukkaus kisojen väliselle viikolle.
– Kun tulin tänne, he sanoivat, että testaamme lauantai-iltaan asti. Kerroin, että minulla on pieni ongelma lauantain kanssa. Sanoin, että menen naimisiin, ja he kysyivät, mihin aikaan, Salo nauroi ensimmäisessä lehdistötilaisuudessaan.
– He kuitenkin päästävät minut sinne, joten kaikki on hyvin.
Schumacherin arvioitiin olevan poissa ajotehtävistä kahdesta kolmeen kuukauteen. Aikataulu piti lopulta paikkansa, ja Salo ajoi Ferrarilla kaikkiaan kuusi kisaa.