Pietarsaaressa sijaitseva venevalmistaja Baltic Yachts tekee tilajalle räätälöityjä superjahteja, voiden hinnat ovat tähtitieteelliset. Siellä on valmistettu myös 54-metrinen superjahti Pink Gin VI, joka on maailman suurin yksimastoinen, hiilikuidusta valmistettu purjevene.
0:20
Pietarsaarelaisella superjahteja valmistavalla Baltic Yachtsilla on valtti omasta takaa: yrityksen saksalainen omistaja ja miljardööri Hans-Georg Näder, joka on itsekin intohimoinen purjehtija ja loistava asiakas. Vuodesta 2013 hän on myös omistanut Baltic Yachtsin.
– Minulle tarjottiin tätä yritystä, ja kauppa tuntui heti luontevalta. Tunnen tuotteet ja ehdin toimia pitkään yrityksen liiketoiminnallisena neuvonantajana ja rahoittajana, hän kertoo.
Saksassa Näderin perhe omistaa terveysalalla toimivan Otto Bock -konsernin, jonka liikevaihto on noin 1,3 miljardia euroa. Yrityksellä on toimintaa yli 50 maassa, ja sen palveluksessa on noin 8 000 työntekijää.
Omistaja tilannut jo kuusi luksusvenettä
Näder on tilannut Baltic Yachtsilta jo kuusi venettä. Suurin ja uusin niistä on vuonna 2017 valmistunut Pink Gin VI.
54-metrinen superjahti on maailman suurin yksimastoinen, hiilikuidusta valmistettu purjevene, jonka masto kohoaa 67 metrin korkeuteen. Mielikuvissa sitä voi verrata vaikkapa Olympiastadionin 72-metriseen torniin.
Sisätiloissa on omistajan kajuutan lisäksi viisi hyttiä, ruoka- ja sohvasalongit, keittiö sekä tilat kahdeksanhenkiselle miehistölle.
Näderin piireissä kaksi vuotta alkaa olla pitkä aika. Niinpä Pietarsaaressa odotellaan kiinnostuneena, milloin Näder kertoo toiveensa harmaan kaunottaren seuraajasta. Hän virnistää kysymykselle ja kertoo, että veneunelmat muuttuvat iän mukana. Niin hänellekin on käynyt.
Baltic Yachts on viime päivinä ollut uutisotsikoissa, kun yhtiön valmistama My Song -superjahti joutui Välimerellä onnettomuuteen.
Lue lisää: Outo turma Välimerellä – Suomalaisvene putosi rahtilaivan kyydistä
Optarista superjahteihin
Harrastus alkoi kuusivuotiaana optimistijollalla ja vaihtui parikymppisenä Sweden Yachtsin veneeseen.
– Silloin vaihdoin isoäidiltäni saaman talon veneeseen. Vanhemmilleni en siitä kertonut, mutta isoäidille sanoin, että tarvitsen veneen, en taloa. Isoäiti oli samaa mieltä, hän paljastaa.
Seuraavassa käänteessä Näder tapasi sattumalta venearkkitehti Rolf Vrolijkin.
– Hän yhdisti minut Baltic Yachtsin kanssa. Tilasin 97-jalkaisen veneen ja sen jälkeen yhä isompia, viimeksi 175-jalkaisen Pink Ginin. Eihän kukaan välttämättä tarvitse isompaa venettä, mutta talvet ovat pitkiä ja silloin on aikaa suunnitella. Se käy kalliiksi, hän naurahtaa.
"Vielä isompi ja nopeampi"
Seuraava vene on jo ajatuksissa ja se on vielä isompi ja nopeampi kuin nykyinen.
– Siihen tulee kulkua vakauttava siipi ja haluan, että rakennusmateriaalien ja jätevesien ratkaisut ovat entistäkin ympäristöystävällisempiä. Lisäksi minua kiinnostavat hybridi- ja vetyteknologiat sekä luonnonkuidut, joilla voidaan korvata hiilikuitu, hän kertoo.
Näder huomauttaa, että usein veneet seuraavat myös omistajansa ja omistajan perheen elämänvaiheita: ensin on unelmien vuoro ja sen jälkeen paluu minimalismiin.
– Omissa veneissäni se on tarkoittanut lasten hyttien lisäksi hyttejä heidän kavereilleen. Seuraavaksi tulee hyttejä lastenlapsille. Kun lapset ovat omillaan, on pienemmän ja helposti käsiteltävän, ehkä 100-jalkaisen veneen vuoro, hän kertoo suunnitelmistaan.
Pink Gin VI on ehtinyt kiidättää omistajaansa parin vuoden aikana jo runsaat 40 000 meripeninkulmaa eri puolilla maailmaa. Kesäisin Näderin suosikkeja ovat St Tropez ja etenkin Sardinia, joka on nykyisin yksi Välimeren kuumimmista purjehduskohteista. Talvisin hän purjehtii mieluiten St Barthsin vesillä Karibialla.
Jopa yli 200-jalkaisia veneitä
Toukokuussa Näder vieraili Pietarsaaressa tilaisuudessa, jossa Baltic Yachts juhli kolmea, lähes samanaikaisesti valmistunutta superjahtia.
Baltic Yachtsin perusti viisi osakasta vuonna 1973. Sen jälkeen yrityksestä kasvoi maailmanluokan superjahtien valmistaja.
– Maailmanmarkkinoille ja omistajille räätälöidyt superjahdit ovat liikeidea jatkossakin. Hansen, Bavarian ja Beneteaun tapaisten massatuotantojen veneet eivät ole meidän juttumme. Haluamme olla myös teknologiajohtajia ja iso osa liiketoimintaa ovat nykyisin myös huollot, kunnossapito ja veneiden modifikaatiot, hän kertoo.
Yhä useammat veneet ovat myös yhä suurempia. Tulevaisuudessa siintävät jopa yli 200-jalkaisten veneiden tilaukset. Se sopii Baltic Yachtsille ja yrityksen rakennus- ja kuituteknologialle.
– Välillä joukossa on toki pienempiäkin, mutta monet asettuvat jopa 50–100 miljoonan euron luokkaan, Näder kertoo.
Tässä kisassa superjahtien suomalainen dna on hänen mielestään äärimmäisen tärkeä. Se yhdistää urheilullisen brändin, luksusteknologian ja suomalaisen venevalmistuksen. Samalla Suomi saa veneiden ansiosta valtavan näkyvyyden varakkaiden asiakkaiden ja merkittävien vaikuttajien suosikkisatamissa.
– Meillä ei ole mitään aikomusta siirtää tuotantoa täältä esimerkiksi Turkkiin tai Puolaan tai siirtyä Pietarsaaressa malliin, jossa veneet vain koottaisiin täällä. Kaikilla asiakkailla on erilaiset toiveet. Monet kruisailevat ja kilpailevat samalla veneellä, ja sitten on tällaisia amatöörikilpailijoita, kuten minä.
Tuloksessa kirittävää
Viime vuosina Baltic Yachtsin liiketulos on jäänyt tappiolle. Yhtiön mukaan tulosta ovat painaneet investoinnit sekä toimintojen uudelleenjärjestelyt. Baltic Yachtsilla on Luodossa ja Pietarsaaressa 250 työntekijää, joista 40 palkattiin vuonna 2017. Yrityksen toimitusjohtaja on britti Henry Hawkins.
Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 34 miljoonaa euroa ja liiketappio neljä miljoonaa euroa.
Painolastina on edelleen myös riita Hetairos-veneen väitettyjen virheiden korjauksista. Jahdin tilanneen Panamax Ltd:n ja Baltic Yachtsin välistä kiistaa on käsitelty vuodesta 2014 saakka merenkulkualaan erikoistuneessa välimiesoikeudessa Saksan Hampurissa.
Ylen uutisten mukaan Panamaxin hakema korvaussumma on jo 29 miljoonaa euroa.
Der Spiegel -lehden mukaan 66-metrisen Hetairos-veneen arvo on noin 60 miljoonaa euroa.
Nykyinen tilauskanta ulottuu heinäkuulle 2021. Pietarsaaressa on työn alla on muun muassa 146-jalkainen purjevene.