Citroënin konsepti on näyttävä ilmestys. Keulan ilme johdattelee meitä jo C5:n seuraajan keulailmeeseen, mutta pitkä konepelti ja muuten coupemainen olemus ovat puhdasta konseptikikkailua… vai ovatko sittenkään? Voisiko tässä olla jopa uuden C6:n raakile?
Citroën on löytänyt mojonsa uudestaan, joten näyttävä ja edustuva neliovinen coupe tukisi sopivasti merkin mielikuvaa ja olisi sopivaa tasapainoa leikitteleville Cacktukselle ja Meharille.
CXeperiencen keulailme rakentuu viirumaisten ajovalojen ja viirumaisen maskin ympärille. Kun useammilla automerkeillä maski sen kuin kasvaa kasvamistaan, Citroën ui vastavirtaan. Se luo autolle heti paljon veistoksellisemman kokonaisilmeen.
CX-nimen konseptinsa mallimerkintään ottanut Citroën havisuttelee historian lehtiä myös auton tekniikalla, sillä jousituksessa tai tarkemmin iskunvaimentimissa luotetaan hydrauliikkaan kissamaisen pehmeän kyydin takaamiseksi.
Tämä on osa Citroënin uutta filosofiaa rakentaa autoistaan ihmisten hyvin vointia ja mukavaa matkantekoa edistäviä laitteita. Tämä sama teema näkyi myös Citroënin messuosastolla, joka oli rakennettu ison olohuoneen tapaiseksi.
Tämä sama teema näkyy myös CXperiencen ohjaamossa, jossa luonnolliset materiaalit seuraavat luonnosta otettuja muotoja. Kangas ja puu hallitsevat sisustan materiaaleja, nahkaa on käytetty oikeastaan ainoastaan sisämatoissa.