Renault avasi kompaktien tila-autojen pelin Euroopassa Scénicillä 20 vuotta sitten. Nyt se on hautaamassa tila-autoa ja siirtymässä yhä vahvemmin kohti crossovereita.
Crossover on sanana hirviö, mutta ilmiö on trendikäs. Tämän tietää myös Renaultin muotoilujohtaja Laurens van den Acker, joka on luonut Scénicille kokonaan uuden olemuksen. Ja onhan se hyvän näköinen – varsinkin jos sattuu vilkuilemaan samaan aikaan vaikka sen selvästi kulmikkaampaa saksalaista kilpasisarta.
Tila-auto saattaa tulla vähitellen tulossa tiensä päähän korimallina, tästä pitävät huolen crossovereiden lisäksi myös jatkuvasti suosiotaan kasvattavat katumaasturit. Näiden korimallien teknisissä ratkaisuissa tai toiminnallisuudessa ei sinänsä ole suurta eroa, kyse on vain kakun kuorrutuksesta. Scénic näyttää tietä muille, se on modernin oloinen ja näköinen auto. Auton tuulilasi on esimerkiksi todella viisto, eli Scénic ei todellakaan ole mikään laatikko. Myös kaareva olkalinja luo autoon lennokkuutta.
Scénicin ohjaamossa jatkuu tuttu nyky-Rellujen tyyli. Kojelauta on laadukkaan ja aistikkaan näköinen. Tunnelmaa korostetaan erilaisilla sisävaloilla Multisense-järjestelmän avulla. Kojelaudan keskiosaa hallitsee iso pystysuuntainen kosketusnäyttö, joka vie mielikuvat iPadien maailmaan. Käytännöllisyyttäkään ei tosin ole unohdettu, takaistuinten selkänojat kaatuvat esimerkiksi nurin tosi näppärästi.
Uuden Scénicin rattiin pääsemme todennäköisesti syyskuussa juuri ennen Pariisin autonäyttelyä. Autosta tulee tarjolle tuttuun tapaan myös hieman isompi Grand-versio, joka esitellään vielä ennen kesälomia sekin. Suomeen uutta Scéniciä ja Grand Scéniciä on lupa odotella ensi vuoden alussa.