Down-lapsi Laila, 9, ihastuttaa tavaratalon joulumainoksessa – konkariesiintyjän vanhemmat: "Tähti itse sanoi, että pikkujuttu"

Tavaratalo Stockmannin mainoksissa esiintyvä Down-lapsi nauttii siitä, että saa olla huomion keskipisteenä. Vanhemmat ovat iloisia, että lapsi tuo esille erilaista kauneutta.

Helsingin keskustassa sijaitsevan Stockmann-tavaratalon pääovien vieressä on suuri mainos, jossa kolme oloasuihin pukeutunutta lasta katsoo iloisesti kameraan. Jouluisen kuvan keskellä hymyilee suloinen Down-tyttö: Laila Huurinainen.

9-vuotias Laila alkaa olla jo konkari kuvauksissa nuoresta iästään huolimatta. Hän on ollut lapsimallitoimiston listoilla jo jonkin aikaa ja ehtinyt esiintyä mainoksissa esimerkiksi Prinsessa-lehdessä sekä Helsingin Sanomissa.

Vanhemmat Anna ja Heikki Huurinainen ovat iloisia, että kehitysvammaisuus ja erilainen kauneus saavat nykyään näkyä. Enää erilaisuutta ei piilotella vaan siitä saa olla ylpeä.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Pelot ja ennakkoluulot osoittautuivat turhiksi

Laila on Anna ja Heikin esikoislapsi. Lapsen erityisyys selvisi vasta synnytyksessä.

Tieto Downin oireyhtymästä oli vanhemmille shokki, joka aiheutti pelkoa ja häpeää. Joutuisiko Laila kärsimään oireyhtymään liittyvistä lisäsairauksista? Mitä muut ajattelisivat Down-lapsesta?

Pieniä pelkoja vanhemmilla on edelleen, mutta he ovat oppineet elämään päivän kerrallaan ja luottamaan siihen, että elämä kantaa.

– Pahimmat pelot ja omat ennakkoluulot osoittautuivat turhiksi, Heikki sanoo.

Myöhemmin hän on hävennyt sitä, että häpesi aluksi lastaan.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Laila nauttii esiintymisestä

Lailaa ei hävetä alkuunkaan. Hän nauttii kuvauksista, joissa hän saa olla huomion keskipisteenä. Laila on sosiaalinen ja pitää esiintymisestä. Kotona tytär kutsuu vanhempiaan huoneeseensa nauttimaan laulu- tai performanssiesityksistä ja koulussa hän on innoissaan joulu- ja kevätjuhlista.

Stockmannin mainoskuvauksissa Laila nautti täysin rinnoin kokemuksesta ja pötkötteli väliajat joulumajassa. Mukana ollut äiti yllättyi, kuinka taitava tyttö oli näyttelemään ja kuinka hyvin lapsi luotti omiin kykyihinsä.

Myös itse lopputuloksen näkeminen on mukavaa, vaikka kaikkeen tottuu. Laila riemastui nähtyään itsensä Prinsessa-lehden mainoksessa elokuvateatterissa, mutta televisiossa pyörivä Stockmannin joulumainos ei enää sykähdytä. Katso video yltä!

– Muut lapset ovat olleet riemussaan mainoksesta ja sitä kovasti odotetaan telkkarista tulevaksi. Tähti itse sanoi, että pikkujuttu, ei tää tunnu missään, Anna sanoo.

Stockmannin seinällä olevaa mainosta perhe aikoo mennä katsomaan viikonlopun aikana. Kenties Laila silloin röyhistää rintaansa.

Kehitysvammaisuutta soisi näkyvän enemmänkin

Kehitysvammaisia ja muutenkin erilaisten ihmisten näkyvyys on lisääntynyt esimerkiksi mediassa ja muotimaailmassa, mutta kehittämisen varaakin löytyy.

Kun Anna ja Heikki olivat yhdessä lomalla Irlannissa, he huomasivat, kuinka paljon siellä oli Down-ihmisiä tavallisissa töissä, kuten kaupan kassoilla ja ostoskeskusten infotiskeillä.

– Onhan Suomessakin Down-ihmisiä kahvilatyöntekijöinä, mutta se voisi olla vielä näkyvämpää, Heikki sanoo.

Runsaampi näkyvyys todennäköisesti lisäisi ymmärrystä kehitysvammaisia kohtaan.

Kehitysvammaisuuden ymmärtäminen ei ole vielä itsestäänselvyys

Down-lapsen vanhemmat joutuvat arjessaan todistamaan, miten erityisesti lapset ja nuoret naureskelevat ja tuijottavat heidän erityistyttöään. Lailan pikkusisarukset joutuvat toisinaan vastaamaan kavereidensa uteluihin esimerkiksi siitä, miksi isosisko on niin paljon heitä lyhyempi.

Vanhemmat ovat puolestaan joutuneet toisinaan vastaamaan töksäytteleviin kysymyksiin, kuten siihen, miten he suhtautuvat siihen, että lapsi tulee kuolemaan ennen teitä. Eräs henkilö sanoi Annalle, että tekisi abortin, jos saisi kuulla odottavansa Down-lasta.

Kehitysvammaisuuden ymmärtäminen ei siis ole vielä itsestäänselvyys. Down-ihmisten esiintyminen vaikkapa mainoksissa on hyvä tapa lisätä tietoisuutta, ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta kehitysvammaisuutta kohtaan.

– Kaikki ovat samanarvoisia ja myös erityiset ihmiset saavat näkyä, Anna sanoo.

Laila jaksaa yllättävää vanhempansa iloisesti

Vanhemmat sanovat, että mainoskuvaukset ovat Lailalle kiva harrastus, jossa mennään lapsen ehdoilla. Muodista tai elokuva-alasta tyttö ei ole kiinnostunut, vaikka kerran tokaisikin veljelleen olevansa filmitähti oltuaan televisiohaastattelussa.

Pikkuveli onkin epäillyt Stockmannin katalogin nähtyään, että nyt kaikki tunnistavat Lailan.

Ainakin moni tuttu on huomannut Lailan esiintyvän mainoskampanjassa. Vanhemmat kertovat saaneensa paljon hyvää palautetta asiasta.

Mainosesiintymisiä tai ei, Laila jaksaa yllättää vanhempansa myönteisesti päivittäin.

– Kyllä mulla on joka päivä sellainen olo, että turhaanpa surtiin silloin aikanaan, kun tämä tieto saatiin. Niin paljon iloa ja onnea on hän tuottanut meille ja lähipiirille, Anna sanoo.

– Lailan syntymä tuntuu lahjalta. Se on avartanut omaa maailmaa tosi paljon, Heikki komppaa.

Tänä vuonna Lailan ilosta ja erilaisesta kauneudesta saavat nauttia kaikki.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat