Downin syndrooma –kampanja ihastuttaa: "Unelmia, rohkeutta ja upeita persoonia!"

Oon upee -kampanjavideo 3:41

Kansainvälisen Downin syndrooma -päivän kunniaksi Kehitysvammaliitolla on tällä viikolla käynnissä Oon Upee -taidekuvakampanja, jolla halutaan kohdistaa erilainen katse Downin syndroomaan. 

Tänään keskiviikkona vietetään Kansainvälistä Downin syndrooma -päivää. Downin päivän kunniaksi Kehitysvammaliitto on julkaissut taidekuvista koostuvan Oon Upee –kampanjan.

Päätökselle viettää Downin syndrooma -päivää 21. maaliskuuta on syynsä: henkilöllä, jolla on Downin syndrooma, on yksi ylimääräinen kromosomi. Hänellä on kahden sijasta kolme 21-kromosomia. 

Tavoitteena muuttaa vanhoja käsityksiä

Kampanjan tavoitteena on muuttaa tapaa nähdä ja kohdata Down-ihmiset. Huomio halutaan kiinnittää jokaisen vahvuuksiin ja voimavaroihin sen sijaan, että tuijotettaisiin vain ulkonäössä ja kehityksessä näkyvää oireyhtymää. Tämän vuoksi mallit ovat itse saaneet päättää, millaisena he haluavat tulla nähdyksi. Tuloksena on unelmia, rohkeutta ja upeita persoonia.

Kehitysvammaliitto haluaa kampanjalla kiinnittää huomiota myös kehitysvammaisten työllistymiseen.

Lue myös:

    Uusimmat