Mercedeksen uusi E-sarja esiteltiin Detroitin autonäyttelyn yhteydessä ja Euroopan esittely tapahtuu Genevessä. Nyt Mercedes esittelee kokonaan uuden sukupolven dieselmoottoriperheen, joka lanseerataan keväällä E-sarjan keulalla.
Mercedeksellä on pitkä yli 80-vuotias historia dieselmoottoreiden valmistajana. Etenkin kuorma-autopuolella kestävät ja vääntävät dieselmoottorit ovat aina puolustaneet paikkaansa, mutta ne ovat jo pitkään olleet merkittävässä roolissa henkilöautopuolella taloudellisuutensa ansiosta. Daimlerin hallituksen jäsenen ja Mercedeksen henkilöautojen kehitysjohtaja Dr. Thomas Weberin mielestä dieselmoottorit ovat välttämättömiä liikenteen CO2-päästöjen pienentämisessä.
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Mercedeksen mallistossa on tapahtunut iso muutos. Vuonna 1995 autojen keskimääräinen kulutus oli 9,2 l/100 km (230 g CO2/100 km), kun tänä päivänä se kirjataan 5,0 l/100 km (125 g CO2/100 km). Näiden lukemien yhteydessä Mercedes myös tuo esille, että uuden moottorisukupolven tuotteet ovat suunniteltu täyttämään tulevaisuuden mittaustavat, joka kulkee nimellä WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Verrattuna nykyiseen laboratoriolosuhteissa tehtyyn NEDC-mittaukseen, uudella mittaustavalla ilmoitetut kulutuslukemat asettuvat huomattavasti lähemmäs todellista käyttöä.
Täysin uusi alumiinista valmistettu 2,0-litrainen OM 654 korvaa jo pitkään palvelleen 2,1-litraisen OM 651 moottorin tulevana keväänä. Uutuusmoottori on 17 prosenttia edeltäjäänsä kevyempi (168 kg vs 203 kg), 13 prosenttia taloudellisempi, mutta samalla kuitenkin keskimmäisen version teho on noussut 170 hevosvoimasta lukemaan 195 hv. Sylinteriputket ovat saaneet Nanoslide-pinnoitteen, joka vähentää kitkaa. Tämän lisäksi taloudellisuutta on parannettu palotapahtumaa optimoimalla mäntien uudella muotoilulla ja neljännen sukupolven suoraruiskutustekniikalla.
Uutta OM 654 moottoria tullaan käyttämään monipuolisesti Mercedeksen mallistossa. Sitä pystytään hyödyntämään sekä pitkittäisessä että poikittaisessa sijoittelussa, jolloin se sopii niin etu- kuin takavetoistenkin mallien voimanlähteeksi. Monipuolista käyttöä helpottaa myös pakokaasujen jälkikäsittelykomponenttien sijoittaminen moottorin yhteyteen, sen sijaan, että niiden paikka vaihtelisi automallikohtaisesti.
Ensimmäinen uuden moottoriperheen jäsen nähdään E 220 d -mallissa tänä keväänä. Myöhemmin samasta konstruktiosta tulee tarjolla matalampi- ja korkeaviritteisempiä versioita.