Mercedes-Benzin suorittamissa tömäystesteissä on saavutettu uusi, ennenkokemattoman tarkan kuvantamisen taso, Suomen maahantuoja Veho kertoo.
Törmäystesteihin tarkoitetun hallin kattoon törmäyskohdan yläpuolelle sijoitettu lineaarikiihdytin toimii röntgenkamerana. Se tallentaa millisekunnin tarkkuudella kaikki korimuutosten yksityiskohdat sekä törmäysnuken liikkeet ja sitä kohtaavat törmäysvoimat.
Ultranopeat röntgenpulssit mahdollistavat siis jopa 1 000 kuvaa sekunnissa. Se on noin tuhat kertaa enemmän kuin perinteisellä röntgentekniikalla.
Prosessi on periaatteessa sama kuin esimerkiksi lentokentän turvatarkastuksessa matkatavaroiden läpivalaisulaitteella, Veho kertoo.
Lue myös: Raju kolari tallentui poliisiauton kameraan Helsingissä – ilokaasu näkyy liikenteessä: "Näin pahasti voi käydä!"
Kun röntgenkameran materiali yhdistetään tavallisen videomateriaalin kanssa, lopputulokseksi saadaan ennennäkemätön katsaus auton sisään törmäyshetkellä.
– Röntgenkameran käyttö törmäystestissä tarjoaa suoran näköyhteyden auton sisätiloihin ja auttaa meitä ajoneuvoturvallisuuden kehittämisessä, Mercedes-Benzin tutkimusjohtaja Markus Schäfer uskoo.
Röntgensäteilyn turvallisesta käytöstä on huolehdittu tarkasti betoniseinien ja paksujen teräsovien avulla, Vehon tiedotteessa vakuutetaan.
Lue myös: Voisiko Konginkankaan turma käydä tänä päivänä? Asiantuntija avaa turvajärjestelmien kehitystä
Lue myös: Uudenlainen hirvenkarkotin pitää hirvet pois autoilijoiden edestä – tätä "kapselimummon" ääntä hirvet säikähtävät!
Katso myös: Tämä törmäystesti on "herätys kuluttajalle"
3:31
Lähde: Veho