Paavi Franciscus sai alleen täyssähköisen "paavimobiilin" eli kulkupelin, jota paavi käyttää tervehtiessään pyhiinvaeltajia Pietarinaukiolla Vatikaanissa.
Kyseessä ei ole mikä tahansa kulkupeli, sillä uusi paavimobiili pohjautuu Mercedes-Benzin legendaariseen G-sarjaan ja tarkemmin sanottuna sen aiemmin tänä vuonna esittelemään EQ-teknologialla varustettuun G580-täyssähkömalliin.
Auton luovutti paaville henkilökohtaisesti Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius. Korkeat vaatimukset täyttävä auto on räätälöity paaville yhdessä läheisessä yhteistyössä Vatikaanin edustajien kanssa.
Auto on takaosasta avoin. Takaistuin on saanut väistyä korotetun ja eri suuntiin kääntyvän jakkaran tieltä, jotta ihmisten tervehtiminen onnistuisi paavilta vaivatta ja ihmisjoukko näkisi paavin paremmin.
Jakkaran takana on kaksi yksittäistä istuinta lisämatkustajille. Auton takana on rappuset ja seisomapaikat esimerkiksi turvamiehille.
Edellisten paavimobiilien tapaan kulkupeli on maalattu helmiäisvalkoiseksi.
Erillinen kaarevalla lasilla varustettu katto suojaa paavia ja kyydissä olevia matkustajia tarvittaessa sateelta ja viimalta.
Joissain aiemmissa paavimobiileissa nähtyä luodinkestävää lasikoppia autossa ei ole.
Vuodesta 2013 lähtien paavina toiminut Franciscus on vältellyt luodinkestävien ajoneuvojen käyttöä, koska on halunnut olla mieluummin ihmisten lähellä.
Auton sähköinen neliveto on valmistajan mukaan mukautettu erityisen alhaisiin nopeuksiin. Källenius uskoo, että paavi kulkee uudella autollaan lähes leijuen.
Uusi auto luovutettiin paaville osuvasti, sillä vuonna 2025 vietetään katolisen kirkon juhlavuotta, ja Roomaan odotetaan jopa miljoonia pyhiinvaeltajia.
Ympäristöasioiden tärkeyttä koko paaviutensa ajan korostanut Franciscus pääsee näin ollen liikkumaan ihmisjoukon keskellä nyt päästöttömästi.
Mercedes-Benz kutsuu autoa ensimmäiseksi täyssähköiseksi paavin autoksi, mutta uutistoimisto Reuters kirjoittaa paavin käyttäneen sähköautoja aiemmin myös joillakin ulkomaanmatkoillaan.