Viestinnän eettinen neuvottelukunta (VEN) katsoo, että viestintätoimisto Drumin olisi pitänyt kertoa selkeämmin, että sen lähettämä mielipidekirjoitus Helsingin Sanomiin viime marraskuussa oli osa kosmetiikkamerkki Doven kampanjaa.
Mielipidekirjoituksen allekirjoittajiksi oli nimetty viisi sosiaalisen median vaikuttajaa ja Mieli ry:n asiantuntijapsykologi.
Tekstissä viitattiin Doven teettämään kyselytutkimukseen nuorten ulkonäköpaineista.
VEN:n tiedotteen mukaan koko teksti oli tosiasiassa osa Doven mainoskampanjaa ja sen oli laatinut viestintätoimisto Drum, joka vastasi kosmetiikkamerkin viestinnästä.
Neuvottelukunnan mukaan Doven rooli toimeksiantajana jäi tekstistä kuitenkin epäselväksi.
Kirjoittajiksi nimetyt somevaikuttajat puhuivat Doven omissa materiaaleissa samoista asioista, joita he käsittelivät HS:ssä julkaistussa tekstissä. Lisäksi vaikuttajat tekivät omissa kanavissaan kaupallista yhteistyötä Doven kanssa.
Allekirjoittajien yhteistyötä Doven kanssa ei tuotu mitenkään esiin
HS:n mukaan Doven mainoskampanja ei ollut lehden toimituksen tiedossa, kun kirjoitus julkaistiin. Itse tekstissä allekirjoittajien yhteistyötä Doven kanssa ei tuotu esiin mitenkään.
VEN sanoo, että viestintätoimiston olisi pitänyt selkeämmin ilmaista mielipidekirjoituksen tausta, tarkoitus ja toimeksiantaja. Neuvottelukunnan mukaan tekstistä saattoi jäädä vaikutelma, että sen varsinainen toimeksiantaja olisi ollut Mieli ry.
Tapauksesta julkaistussa kannanotossaan VEN sanoo pitävänsä tärkeänä, että viestinnän ammattilaiset ovat tarkkoja sidonnaisuuksistaan ja tuovat selkeästi esille toimeksiantajansa sekä vaikuttimensa.
VEN suosittaa, että medialle lähetettävissä teksteissä on tuotava selkeästi esille sekä kirjoittajien että tekstien taustat.