Suomalainen bloggaaja sai mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen mainoslinkkien puuttuvasta merkitsemisestä. Mainostuksen kohteena ollut yritys antoi neuvostolle erikoisen vastauksen syytöksiin.
– On se kumma, että kaiken maailman kommunistit kitisevät joka asiasta tänä päivänä. Menisivät töihin niin olisi muutakin ajateltavaa, kiteytti suomalaisyrittäjä neuvostolle heidän pyytäessään yritykseltä kommenttia suomalaisbloggaajan puutteellisista markkinointimerkinöistä.
Ärtynyt suomalaisyrittäjä oli verkkokauppa House of Brandonista vastaavan Fashion Trade Scandinavia Oy:n toimitusjohtaja Tommi Kumpuniemi.
Huomautus mainoslinkkien puuttuvista merkinnöistä
Mainonnan eettinen neuvosto käsitteli lokakuussa yksityishenkilön ilmoituksen perusteella suomalaisen naisbloggaajan mainoslinkkejä sisältävää blogipostausta.
Neuvosto päätyi antamaan naiselle huomautuksen, sillä julkaisussa ollut markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.
Kyseessä oli yhteistyössä House of Brandonin kanssa toteutettu julkaisu.
– Minä en voi yhtään mitään sille, että kirjoituksesta puuttuu merkintä. Tehkää tekin jotain järkevää ja lopettakaa yritysten ja yrittäjien typerä kiusaaminen tyhjänpäiväisillä asioilla. Bloggaajilla on oikeus käyttää affilinkkejä postauksissaan.
– He voivat itse omalla rahalla tilata verkkokaupoista tavaraa ja mainostaa niitä blogeissaan – ilman, että kyseessä olisi kaupallinen yhteistyö, yrittäjä kirjoitti neuvostolle vastineeksi.
"Se oli huumoriksi tarkoitettu"
Kumpuniemi selittää nyt sähköpostiviestiään vitsiksi.
– Se oli huumoriksi tarkoitettu. Tietenkin kirjoitetussa tekstissä tämä on hankalaa, sillä siinä eivät näy äänenpainot eivätkä ilmeet. Viesti jää lukijan vastuulle.
– Ei siinä ollut mistään sen dramaattisemmasta kyse, Kumpuniemi kertoo.
Hänen mukaansa verkkokaupalla on muutamia yhteistyöbloggaajia, joiden kanssa yritys tekee säännöllistä yhteistyötä. Huomautuksen saanut naisbloggaaja oli Kumpuniemen mukaan yksi heistä.
– Häneltä oli jäänyt vain merkkaamatta, että vaatteet oli saatu yhteistyön kautta meiltä. Bloggaaja korjasi sen heti huomautuksen jälkeen.
Kumpuniemen mukaan pelisäännöt ovat kuitenkin yleisesti blogimaailmassa selvät.
– Totta kai mekin ohjeistamme, että mainospostauksissa pitää olla merkinnät, hän lisää.
Mainonnan eettisen neuvoston huomautus on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.