Oatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia

9:54img
Näin Oatlyn ja Valion edustajat väittelivät Uutisaamussa Maitomyytti-kampanjasta viime syksynä.
Julkaistu 05.05.2021 18:01
Toimittajan kuva
Hanna Vaittinen

hanna.vaittinen@mtv.fi

Kauramaitotuotteistaan tunnettu Oatly kertoo MTV Uutisille yllättyneensä Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta saamastaan huomautuksesta.

Kantelu koski Oatlyn Maitomyytit-kampanjaa, joka herätti runsasta keskustelua viime syksynä.

Oatly avasi maitoa koskevia väitteitä käsittelevän verkkosivuston, ja lähetti Maitomyytit-kirjan noin 250 000 suomalaiskotiin, joissa oli alakouluikäisiä lapsia.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos oli suunnattu lapsille.

– Pidämme päätöstä yllättävänä ja kiinnostavana. Selkeä tavoitteemme oli tavoittaa vanhemmat. Kirja lähetettiin kotitalouksiin, joissa on lapsia, mutta osoitettuna vanhemmille ja heitä ajatellen kirjoitettuna, kertoo Linda Nordgren Oatlyn viestinnästä.

– Siksi aiomme valittaa päätöksestä.

maito1

Oatlyn lähettämässä lehtisessä oli väitteitä maidosta ja kauramaidosta.

Oatly: Maitoala mainostanut lapsille vuosia

Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta, eikä se erottunut tarpeeksi selkeästi mainokseksi.

Lisaksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.

Neuvoston päätöksestä kiinnostavan Nordgrenin mukaan tekee se, että heidän omien sanojensa mukaan vanhemmille suunnattua mainosta pidettiin epäeettisenä, mutta samalla maitoala on vuosia markkinoinut vahvasti lasten kautta.

– Tämä saa meidät miettimään, miten meidän pitäisi suhtautua koululaislapsiin kohdistuvaan mainontaan, johon maitoala on käyttänyt valtavia resursseja vuosikymmenten ajan, Nordgren sanoo.

Neuvoston antama lausunto on huomautus, joka ei aiheuta toimenpiteitä, vaan toimii enemmänkin ohjeistuksena tulevia kampanjoita varten. Lausunto julkaistaan huomenna neuvoston verkkosivuilla.

Päivitetty kello 18.46: Muokattu sanamuotoa ensimmäisessä sitaatissa.

Lue myös: Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"

Onko kaikki, mitä meille on uskoteltu maidosta oikeasti valetta? Kaurajuomavalmistaja Oatly aloitti rajun kampanjan – näin vastaa Valio

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta