Kauramaitotuotteistaan tunnettu Oatly kertoo MTV Uutisille yllättyneensä Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta saamastaan huomautuksesta.
Kantelu koski Oatlyn Maitomyytit-kampanjaa, joka herätti runsasta keskustelua viime syksynä.
Oatly avasi maitoa koskevia väitteitä käsittelevän verkkosivuston, ja lähetti Maitomyytit-kirjan noin 250 000 suomalaiskotiin, joissa oli alakouluikäisiä lapsia.
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos oli suunnattu lapsille.
– Pidämme päätöstä yllättävänä ja kiinnostavana. Selkeä tavoitteemme oli tavoittaa vanhemmat. Kirja lähetettiin kotitalouksiin, joissa on lapsia, mutta osoitettuna vanhemmille ja heitä ajatellen kirjoitettuna, kertoo Linda Nordgren Oatlyn viestinnästä.
– Siksi aiomme valittaa päätöksestä.
Oatly: Maitoala mainostanut lapsille vuosia
Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta, eikä se erottunut tarpeeksi selkeästi mainokseksi.
Lisaksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.
Neuvoston päätöksestä kiinnostavan Nordgrenin mukaan tekee se, että heidän omien sanojensa mukaan vanhemmille suunnattua mainosta pidettiin epäeettisenä, mutta samalla maitoala on vuosia markkinoinut vahvasti lasten kautta.
– Tämä saa meidät miettimään, miten meidän pitäisi suhtautua koululaislapsiin kohdistuvaan mainontaan, johon maitoala on käyttänyt valtavia resursseja vuosikymmenten ajan, Nordgren sanoo.
Neuvoston antama lausunto on huomautus, joka ei aiheuta toimenpiteitä, vaan toimii enemmänkin ohjeistuksena tulevia kampanjoita varten. Lausunto julkaistaan huomenna neuvoston verkkosivuilla.
Päivitetty kello 18.46: Muokattu sanamuotoa ensimmäisessä sitaatissa.