Kroatian MM-rallin avauspäivä koostui kahdeksasta erikoiskokeesta. Ohjelmassa oli kaikkiaan 130 ek-kilometriä, ja niillä mitattuna kyseessä se oli kilpailun pisin ajopäivä. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Katso, mikä ero! Sebastien Ogierin vilppitemppu toi kymmenien sekuntien edun Kalle Rovanperään verrattuna
LUE MYÖS: Katso: Kalle Rovanperä hajotti renkaansa – saman kokenut Sebastien Ogier rikkoi sääntöjä
TILANNE 8/20 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 1:16.02,4 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +5,7 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +30,0 |
4. | Esapekka Lappi | Hyundai | +33,4 |
5. | Sébastien Ogier | Toyota | +1.23,7 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1.52,1 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +1.52,9 |
8. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2.40,3 |
SEURANTA
EK8 Pecurkovo Brdo–Mreznicki Novaki 2 – 9,11 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 4.56,3 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,9 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +1,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2,4 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,7 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +3,5 |
7. | Sébastien Ogier | Toyota | +9,3 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +10,1 |
Klo 19.29: Emil Lindholm lopettaa päivän upeasti vaihdelaatikko-ongelmien jälkeen. Kukistaa Gus Greensmithin 1,8 sekunnilla.
Klo 19.15: Lappi maalissa viidentenä. Jää 3,5 sekuntia Evansista. Huomiseen lähdettäessä hän on nelosena 3,4 sekuntia Tänakin takana.
– Siellä oli vähän kosteaa tietä. Olin aika varovainen. Olo on ihan hyvä, mutten osaa sanoa, mitä haluaisin muuttaa. Se ei ole huono, muttei ihan vielä... Puhumme sekunnin kymmenyksistä väliajoissa, joten kyse on pienistä eroista. Katsotaan, löydämmekö jotain, vai olisiko parempi olla tekemättä mitään.
Klo 19.12: Evans tulee lappu lattiassa 0,9 sekunnilla Rovanperän pohja-ajan alle. Neuvillen johto kapenee päivän päätteeksi 5,7 sekuntiin.
– Päivän aloitus ei ehkä ollut ihan vahvin, mutta sen jälkeen olemme kasvattaneet vauhtia. Nyt se on ihan okei. Tämä ei ole tietenkään helppo ralli, joten taistelusta tulee toivottavasti mielenkiintoinen läpi viikonlopun.
Klo 19.08: Tänak menee niukasti 0,7 sekunnilla Rovanperän taakse. Hänen takamatkansa Neuvilleen on kokonaiskilpailussa tasan 30 sekuntia.
Klo 19.06 Kalle Rovanperä on 1,8 sekuntia Neuvillea nopeampi.
– Oli parempi lopettaa näin sillä, miten aloitimme. Nyt, kun auto ja säädöt ovat sellaisia kuin pitääkin, on paljon helpompaa nauttia ajamisesta ja olla hyvässä vauhdissa. Toivottavasti kaikki toimii yhtä hyvin huomenna, ja voimme jatkaa hyvällä autolla.
Klo 19.02: Thierry Neuville on 6,6 sekuntia Ogieria nopeampi. Hän johtaa rallia päivän päätteeksi.
– Loppupäivä oli hauska. Ykköspaikka päivän päätteeksi olisi jo saavutus tiimille ja meille. Olemme tehneet hyvää työtä, eikä se ole ollut helppoa.
Klo 18.59: Ogier on maalissa. Häneltä kysytään pidon tunteesta.
– Kolmella renkaalla se ei ollut niin hyvä, Ogier totesi sarkastisesti.
– Rengasrikko taas. Se tapahtui siinä Pirellillä ajaessa, ranskalainen tokaisi.
Klo 18.56: Ogier on matkalla tällä sähäkällä päätös-EK:lla.
Klo 18.45: Perjantain viimeinen erikoiskoe käynnistyy ihan muutaman minuutin kuluttua.
EK7 Krasic–Vrskovac 2 – 11,11 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | M-Sport | 5.29,1 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,3 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +0,7 |
4. | Sébastien Ogier | Toyota | +2,0 |
Kalle Rovanperä | Toyota | +2,0 | |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +3,5 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +3,7 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +8,6 |
Klo 18.01: Lapin auto käy vähän irti, mutta suomalainen saa sen hyvin hallintaan. Takkiin tulee muutama sekunti, ja maalissa hän häviää Tänakille 3,7 sekuntia. Kolmospaikka menee taas virolaiselle puolentoista sekunnin turvin.
– Joo, se on ihan ok. Liian aikaista (miettiä), Lappi sanoo sijoituksen menettämisestä.
– Ihan jees. Muutama virhe, joissa meni aikaa, mutta ihan hyvää ajoa, hän totesi vauhdistaan.
Klo 17.59: Evans ei aivan ehdi Tänakin kyytiin, mutta tasaista on. Kärkikolmikko Tänak, Neuville ja Evans mahtuu alle sekunnin sisään.
Klo 17.56: Tänak tulee edellisen EK:n suututtamana pohja-aikaan. Ehtii 0,3 sekuntia Neuvillen edelle.
– Täytyy yrittää pysytellä lähellä. Edellisen EK:n ratkaisu oli todella, todella tyhmä. Piti sataa, mutta aurinko paistoikin. Voimme olle vielä parempia.
Klo 17.54: Rovanperä tekee tismalleen saman ajan kuin Ogier.
– Nyt voin ensimmäistä kertaa nauttia ajamisesta tässä rallissa. Auto toimii nyt niin kuin sen pitäisi. Totta kai se on nyt paljon nautinnollisempaa.
Klo 17.52: Neuville lyö Ogierin 1,7 sekunnilla.
– Tämä oli ensimmäinen oikein hyvä erikoiskoe tänään. Olin luottavainen auton suhteen. En tehnyt paljoa muutosta. Huomisesta tulee iso päivä.
Klo 17.51: Rovanperällä sekarengastus pehmeää ja kovaa.
Klo 17.48: Alku näyttää hiukan kostealta, mutta loppupätkä on aivan kuivaa asfalttia. Ogier ajaa lähes saman ajan kuin aamulla.
– Erittäin nopea pätkä. Pito oli paikoin vähän parempi kuin aamulla, mutta soraa oli enemmän tiellä. Se on vähän tasapainon hakemista, että voiko hyökätä vai ei.
Klo 17.41: Päivän viimeistä edellinen erikoiskoe on valmiina alkamaan. Nyt katsotaan, miten rengasvalinnat vaikuttavat tilanteisiin tällä kertaa.
EK6 Stojdraga–Hartje 2 – 25,67 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi | Hyundai | 15.33,3 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,7 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,9 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +6,4 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +12,3 |
6. | Ott Tänak | M-Sport | +17,0 |
7. | Yohan Rossel | Citroen | +38,1 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +42,0 |
Klo 17.15: Pirelli on saanut tutkinnan valmiiksi aamun rengasrikoista. Sen mukaan kyse oli vanteiden, ei renkaiden, vaurioista.
Klo 17.09: Lappi ajaa pohjat! 0,7 sekuntia nopeammin kuin Evans. Hän nousee kisan kolmanneksi. M-Sportin päätös pysyä kuivan kelin renkaissa tuotti tulosta.
– Olen varma, että meillä oli paras mahdollinen valinta. Tai on tämä parempi kuin sadekelin renkaat. Thierryllä oli sama. Katselimme, kun Loubet, Tänak ja Katsuta laittoivat sadekelin renkaita ja olimme vain, että me emme tee mitään. Se tuntui vähän tyhmältä, mutta uskoimme, mitä tiimimme sanoi meille. Se meni ihan oikein. Kyllä kannatti luottaa tiimiin.
Klo 17.06: Evans paukuttaa pohjat 1,2 sekunnilla.
– Muta tekee enemmän haittaa kuin kuivuminen (auttaa), mutta näitä oloja on hankala arvioida.
Klo 17.05: Lappi hyökkää nyt hyvin. Hänellä on tilaisuus ottaa Tänakia kiinni.
Klo 17.03: Tänak jää Rovanperästäkin lähes viisi sekuntia. Peräti 15,1 kärjestä. Virolaisella on kaksi sadekelin rengasta alla. Oliko oikea valinta?
– Selvästi ei. Se oli mitä oli. Kaikki hyvin.
Klo 17.00: Rovanperälle tulee 10,4 sekuntia tappiota Ogierille. Jotain näyttää tapahtuneen puolivälissä pätkää.
– Se oli aika okei. Viimeinen osuus oli oikukas, kun tie ja leikkaukset ovat märkiä. Mutaa tulee paljon tielle. Siitä tulee vaikeaa, kun autoja ja mutaa tulee lisää.
Klo 16.57: Neuville häviää 4,5 sekuntia Ogierille. Hän käy pahassa luisussa pariinkin otteeseen.
– Emme tienneet, millainen pätkä on. Sain lopussa tiimiltä neuvon ottaa nuo renkaat ja tein niin. Kolme pehmeää ja yksi kova rengas olisivat varmaan olleet paras valinta, mutta teimme niin kuin oletimme parhaaksi, Neuville kommentoi rengasvalintaansa.
Klo 16.54: Ja aivan viimeisellä kilometrillä on taas kosteaa. Ogier on pätkän maalissa. Aamulla tällä pätkällä hän ja Rovanperä kokivat rengasrikkonsa. Ogierilla on kovien ja pehmeiden renkaiden yhdistelmä alla.
– Loppu oli ehdottomasti haastavampaa, mutta toistaiseksi kaikki hyvin renkaiden kanssa. Ei sille voi juuri mitään tehdä, mutta katsotaan.
Klo 16.52: Loppu näyttää kuivemmalta kuin keskiosa. Mitään isompaa sadetta ei kuitenkaan missään vaiheessa ole tullut.
Klo 16.46: Nyt näkyy selvästi sadetta tuulilasissa, kun Kalle Rovanperä ajaa soraosuuksia kuudennella EK:lla. Samalta näyttää pätkän puoltaväliä lähestyvällä Ogierilla.
Klo 16.39: Seuraava pätkä on käynnissä. Esapekka Lappi ja Janne Ferm tiirailivat tarkkaan puhelimiaan ennen kuin istuivat autoon odottamaan omaa ajovuoroaan. Sääennuste näyttelee nyt isoa roolia, sillä jonkun verran sadetta on ollut liikkeellä.
EK5 Mali Lipovec–Grdanjci 2 – 19,20 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 12.06,8 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +4,8 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +5,8 |
Kalle Rovanperä | Toyota | +5,8 | |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +7,2 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +7,9 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +13,0 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +24,5 |
Klo 16.13: Lappi on kuudes. Häviää kärjelle 7,9 sekuntia.
– Se oli kivaa. Nyt soramerkinnät käyvät järkeen, joten se oli paljon, paljon, paljon mukavampaa kuin aamulla.
Tällä viittasi etuautona ajavan Jari Huttusen tekemiin merkintöihin. Kysymykseen sääennusteesta Lappi vastaa hymyillen:
– Kuten näet rengasvalinnastamme, meillä ei ole mitään hajua.
Klo 16.11: Evans menee kakkoseksi 4,8 sekuntia Ogierista jääneenä. Hän toteaa myös tien juuri niin likaiseksi kuin kuskit odottivat. Toyotan riskipeli sateen kanssa saa walesilaiselta toteavan vastauksen: "Kuka tietää".
Klo 16.10: Ogierin turvavyösotkusta sen verran, että epävirallinen tieto kertoo ranskalaisen mahdollisesti joutuvan tuomariston kuultavaksi illan päätteeksi. Odotamme yhä vahvistusta tälle.
Klo 16.09: Tänak ajaa tismalleen saman ajan kuin Rovanperä. Virolaiselta kysytään, ovatko kaikki murheet auton kanssa jo takana?
– Toivoisin, että olisivat, mutta olemme ainakin ehdottomasti parempia. Askel kerrallaan.
Klo 16.08: Nyt tulee tieto, että jossain kohdissa seuraavaa pätkää on sadetta liikkeellä.
Klo 16.05: Rovanperä kiilaa väliin ollen 5,8 sekuntia Ogieria hitaampi.
– Ehdottomasti parempi kuin aamulla. Nyt auto on jotenkin sellainen kuin pitäisi olla heti lähdössä. Teimme selvästi virheen startin säädöissä, mutta rengasrikko ei ollut niin iso tappio. Nyt tiedämme, millaiset säädöt meillä pitäisi olla.
Klo 16.02: Neuville jää Ogierille 7,2 sekuntia.
– Auto tuntui vähän paremmalta, mutta meillä on kaksi pehmeää (rengasta) takana, joten auto liikkui aika paljon. Osasimme odottaa sitä. Sää on todella epävakaa iltapäivällä, joten katsotaan. Tein, minkä voin.
Klo 15.59: Ogier on maalissa. Tie oli kuulemma odotetun likainen. Ranskalainen on aika huoleton sään suhteen.
Klo 15.51: Jos oli aamupäivällä rengasvalinnoissa eroa, samaa voi sanoa nytkin. Tosin tällä kertaa Toyotat jättivät sadekelin renkaat ottamatta...
kuljettaja: | talli: | kova: | pehmeä: | sade: |
Sébastien Ogier | Toyota | 3 | 3 | |
Thierry Neuville | Hyundai | 2 | 2 | 2 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 3 | 3 | |
Ott Tänak | M-Sport | 2 | 2 | 2 |
Elfyn Evans | Toyota | 3 | 3 | |
Esapekka Lappi | Hyundai | 2 | 2 | 2 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 2 | 2 | 2 |
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 2 | 2 | 2 |
Klo 15.45: Viitos-EK ja iltapäivän ajot pyörähtivät juuri käyntiin. Aamun pohja-ajan tällä samalla pätkällä ajanut Ogier on liikkeellä.
Klo 15.40: Pian mennään taas. Iltapäivän rengasvalinnat tulevat olemaan mielenkiintoisia, sillä Pirellin ennusteen mukaan luvassa on sadetta Suomen aikaa klo 18 tietämillä.
EK4 Pecurkovo Brdo–Mreznicki Novaki 1 – 9,11 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 4:48,2 |
2. | Ott Tänak | M-Sport | +1,3 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +1,8 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,1 |
5. | Esapekka Lappi | Hyundai | +4,5 |
6. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4.6 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5,2 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +5,5 |
Klo 14.43: Esapekka Lapilta jäi viime vuonna perjantain ek:t ajamatta keskeytyksen vuoksi, ja siksi hän joutui aamupäivällä vielä tarkistamaan nuottejaan. Iltapäivällä Lappi uskoo pystyvänsä jo paremmin vastaamaan muiden vauhtiin. Tässä miehen kommentit päivähuollosta:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Klo 14.35: Sébastien Ogier kommentoi runsaasti keskustelua herättänyttä liikkeellelähtöään renkaanvaihdon jälkeen.
0:52
Pienen hetken sanojaan hakeva ranskalainen ei edes yritä kiistää, etteivätkö hänen turvavyönsä olisi olleet auki, kun auto jo liikkui, mutta hänen mielestään kyseessä ei ollut kovin vakava sääntörike.
Klo 14.33: Tästä katseluun/kuunteluun Kalle Rovanperän kommentit päivähuollossa:
1:46
Joitain muutoksia on tulossa. Nähtäväksi jää, miten ne toimivat.
Klo 12.42: Edessä on päivähuolto, jonka jälkeen aamupäivän neljä pätkää ajetaan läpi toistamiseen. Rengasrikon riski kasvanee entisestään, kun mutkista on noussut kiviä tielle.
Klo 12.33: Lappi maaliin. Ogierille takkiin 4,5 sekuntia. Suomalaisten jäsentenvälisissä Lappi on 0,1 sekuntia Rovanperää nopeampi. Sijoitus kokonaistilanteessa neljäs.
Lapin vasen eturengas on melkein irti vanteelta.
– Ensimmäinen pätkä oli kamala olosuhteiden takia. Kolme muuta ovat olleet ok. Kun viime vuonna tuli keskeytettyä, nyt täytyy katsoa vähän nuotteja läpi.
Klo 12.30: Evans maalissa. Tappiota Ogierille 1,8 sekuntia, ja walesilainen jatkaa rallissa toisella sijalla. Tänak viain 6,1 sekunnin päässä perässä.
Klo 12.26: Ohjaustehostinongelman kanssa paininut Tänak ajaa hyvän ajan. Hän häviää Ogierille 1,3 sekuntia.
– Olemme yrittäneet kaikenlaista siirtymällä, ja saimme auton toimimaan vähän paremmin. Onneksi nyt pääsee huoltoon.
Klo 12.23: Rovanperä häviää Ogierille 4,6 sekuntia. Vaikea aamupäivä suomalaisen osalta takanapäin. Tästä on vain yksi suunta, ja se on ylöspäin.
– Pidon kanssa on aivan liikaa hankaluuksia. Huollossa on pakko löytää jotain, muuten tästä tulee liian vaikeaa.
Klo 12.20: Neuville selvittää pätkän läpi 2,1 sekuntia Ogieria hitaampana. Mutta belgialainen johtaa kilpailua ensimmäisen lenkin päätteeksi.
– Vaikeaa on. Kokeilemme jatkuvasti uusia säätöjä, mutta en löydä oikeita. Samanlaista kuin Montessa. Kori elää jatkuvasti, ja minun on vaikea hallita autoa.
Klo 12.17: Ja Ogier maalissa. Pieni pensasosuma pätkän loppupuolella tulee, ja takasiivestäkin irtoaa palanen. Mutta eipä tuo tainnut paljoakaan vaikuttaa. Väliajoissa Ogier 1,7 sekuntia Neuvillea edellä.
– Liukkaampaa kuin odotin, varsinkin lopussa. Kun häviää puolitoista minuuttia, kilpailu muuttuu.
Klo 12.12: Ogier liikkeellä.
Klo 12.09: Paikan päällä Kroatiassa kisaa seuraava Tomi Tuominen uumoilee, että Ogier voisi saada renkaanvaihdon jälkeisestä sääntöjenvastaisesta liikkeellelähdöstä minuutin aikasakon.
– Korostan: tämä on minun veikkaukseni.
Tuomisen mukaan kuljettajakokouksessa on sovittu, että minuutin aikasakko tulee muun muassa silloin, jos kuljettajalla tai kartturilla on kypärän remmi auki.
Klo 12.05: Päivän ensimmäisen lenkin viimeinen pätkä on pian alkamassa.
EK3 Krasic–Vrskovac 1 – 11,11 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 5:30,8 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,8 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +3,3 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +3,8 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +4,5 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +7,3 |
7. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +7,7 |
8. | Kalle Rovanperä | Toyota | +8,1 |
Klo 11.39: Rally2:ssa Rosselin pohja-aikaputki ei venynyt kahta pätkää pidemmäksi. Tämä ek on menossa Grjazinin nimiin. Lindholm on saanut korjattua vaihdekeppinsä, sillä hän hävisi venäläiskuljettajalle vain kaksi sekuntia.
Klo 11.27: Tämä pätkä on Rally1-kuljettajien osalta paketissa. Vähän vähemmillä tapahtumilla selvittiin kuin edellisellä ek:lla.
Klo 11.19: Lappi pätkän maalissa. Häviää Ogierille 6,5 sekuntia ja jatkaa rallissa sijalla neljä.
– Tämä ja edellinen pätkä olivat vähän parempia, mutta ensimmäinen oli kamala. Ja se tulee olemaan sitä myös toisella kerralla.
– Nyt pystyy nauttimaan jo, sitä, mitä Craig haluaisi. Tosi mukava ajaa, kun on puhtaampaa.
Klo 11.16: Myös Evans kärsi rengasrikon, mutta se tuli niin myöhään, että hän hävisi Ogierille vain 3,3 sekuntia.
Klo 11.14: Tänakilla yhä vähän vaikeuksia autonsa ohjauksen kanssa, mutta hän uskoo auton kestävän kyllä päivähuoltoon. Tappiota Ogierille tulee 3,8 sekuntia.
Klo 11.11: Rovanperä häviää Ogierille 8,1 sekuntia. Heidän välinen eronsa kasvaa yli minuuttiin. Toki muistetaan, että siitä suuri osa tuli edellisellä ek:lla, kun Ogier lähti vähän kyseenalaisesti liikkeelle renkaanvaihdon jälkeen.
– Ihan ok. Liukkaampaa ja likaisempaa kuin odotin. Minulla on vaikeaa leikkauksissa. Häviän siellä suurimman osan ajasta. Ei ole helppoa.
Klo 11.08: Ogier taas kovimmassa vauhdissa, niin kuin hänen lähtöpaikaltaan sopii toki odottaa. Neuville taipuu 0,8 sekunnilla tällä pätkällä. Rovanperän ero kasvamassa lähemmäs kymmentä sekuntia...
Klo 10.59: Ja taas mennään! Ogier liikkeellä.
EK2 Stojdraga–Hartje 1 – 25,67 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 15:18,1 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +4,1 |
3. | Esapekka Lappi | Hyundai | +5,6 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +12,1 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +17,1 |
6. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +17,8 |
xx. | Sébastien Ogier | Toyota | +1:32,6 |
xx. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2:17,4 |
Klo 10.56: Rally2-kuljettajista Yohan Rossel jatkoi hyvässä vauhdissa ja teki toisen pohja-ajan. Skoda-kuljettajista nopein oli Sami Pajari, joka jäi ranskalaisesta 12,9 sekuntia. Heidän väliinsä kiilasi Volkswagenilla Nicolas Ciamin.
Emil Lindholmilla oli iso ongelma vaihdekeppinsä kanssa: keppi heilui autossa g-voimien mukana, eikä Lindholm voinut vaihtaa vaihdetta ollenkaan. Tappiota tuli yli minuutti.
1:10
Klo 10.46: Ja vielä Neuvillen osuma heinäpaaliin:
0:57
Klo 10.30: Tässä Rovanperän rengasrikko:
2:14
Klo 10.27: Lappi maalissa. Hän häviää tallikaveri Neuvillelle 5,6 sekuntia. Sijoitus kokonaistilanteessa nousee neljänneksi.
– Vähän prempi kuin ensimmäinen. Silti minun pitää kerätä luottoa likaisella ajettaeen. Haastavaa. Pitäisi keksiä jokin uusi sana tuolle, koska kaikki varmaan sanovat samaa.
Klo 10.25: Tässä Ogierin rengasrikko, renkaanvaihto ja liikkeellelähtö:
1:50
Klo 10.24: Neuville on tällä pätkällä 4,2 sekuntia nopeampi kuin Evans ja 12,1 sekuntia nopeampi kuin Tänak.
Klo 10.23: Rovanperä hävisi Ogierille tällä pätkällä 44,8 sekuntia. Iso osa tästä erosta tuli siis siinä, että Rovanperä odotti, että Jonne Halttunenkin sai vyöt kiinni. Ogier ei omaa kartturiaan odottanut.
Klo 10.16: Ogierin ja Rovanperän rengasrikoissa silmäänpistävä ero oli se, että Ogier lähti liikkeelle noin 10 sekuntia sen jälkeen, kun hän oli itse istuutunut takaisin autoon. Kartturi Vincent Landais'n turvavyöt eivät olleet vielä kunnolla kiinni. Rovanperällä aikaa kului autoon palaamisesta noin 40 sekuntia siihen, kun hän lähti liikkeelle. Kartturi Jonne Halttunen sai vetää kaikki vyöt kiinni.
Klo 10.14: Neuville on puolitoista minuuttia Ogieria nopeampi tällä pätkällä, mutta hänkin oikaisi yhden heinäpaaleilla rakennetun shikaanin.
– Vältin leikkauksen, mutta pieni pomppu rikkoi renkaan. Mitä voin tehdä? Ogier harmittelee.
– Osuin paaliin, ja hidastin välittömästi. Paljon yllätyksiä, paljon yllätyksiä, Neuville sanoo.
Klo 10.10: Ogier suoritti oman renkaanvaihtonsa uskomattomalla nopeudella. Siitä, kun hän nousi autosta, siihen, kun auto taas liikkui, meni vain minuutti ja 20 sekuntia. Spliteissä Rovanperä hävisi Neuvillelle reilut puolitoista minuuttia.
Klo 10.09: Myös Rovanperän rengas hajoaa! Ja jotakuinkin samassa paikassa kuin Ogierilla. Rovanperä ja Halttunen käyvät ohjaamossa keskustelua, kannattaako rengasta pysähtyä vaihtamaan.
– Pitää vaihtaa, on niin pitkä maaliin, Halttunen sanoo jämäkästi.
Klo 10.04: Ogierilla rengasrikko! Ranskalainen on suunnilleen pätkän puolivälissä.
Klo 9.56: Rallin pisin erikoiskoe käyntiin. Ogier starttaa.
EK1 Mali Lipovec–Grdanjci 1 – 19,20 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 11:57,7 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,6 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +10,5 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +11,3 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +12,3 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +23,0 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +29,2 |
8. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +30,3 |
Klo 10.03: Nikolai Grjazinilla ollut läheltä piti -tilanne samassa paikassa, jossa Cais ajoi ulos:
Klo 9.56: Rally2-kuljettajista Citroënin Yohan Rossel löi Skoda-miehille luun kurkkuun. Toiseksi nopeimman ajan kellottanut Emil Lindholm jäi ranskalaisesta 10,0 sekuntia.
Erik Cais ajoi ulos:
Klo 9.38: Kaikki Rally1-autot on saatu maaliin. Katsutalla ero Ogieriin kasvaa lähes puoleen minuuttiin, Loubet'lla sen ylikin. Molemmat sanovat yllättyneensä siitä, miten liukasta ja likaista pätkällä oli.
Lähtöpaikan merkitystä kuvaa hyvin se, että ek-tulokset noudattelevat lähtöjärjestystä muuten yksi yhteen, mutta Tänak on niukasti Rovanperän edellä.
Klo 9.30: Lappi maalissa. Tappiota Ogierille 23 sekuntia. Huh.
– Todella haastavaa. Liikaa likaa minulle. Ei ole luottoa.
Klo 9.28: Evans maaliin tulleista hitain. Tappiota Ogierille 12,3 sekuntia. Hän kertoo tien olevan todella likainen. Eilen shakedownilla vaivannut turbo-ongelma on kuitenkin saatu selätettyä.
Klo 9.26: Lappi jää kuuden kilometrin mittaisella osuudella neljästä kymmeneen kilometriin Ogierille 10,3 sekuntia...
Klo 9.24: Tänakin hyvä alku vaihtui sekin tuntuvaksi tappioksi. Hän jää Ogierista 10,5 sekuntia.
– Menetin buustin, ja sitten sammutin auton. Sen jälkeen oli kaikenlaista. Meillä oli ongelmaa ohjauksen kanssa jo siirtymällä. Huh, kova työ.
Ensimmäisessä väliajassa Lappi 3,9 sekuntia Tänakin pohjista ja 1,9 sekuntia Ogierista.
Klo 9.21: Rovanperä häviää tallikaverilleen peräti 11,3 sekuntia!
– Mitään erikoisempaa ei tapahtunut. Oli yllättävän likaista ja liukasta. Oli vaikea ajaa puhtaasti. Tuntui, ettei ollut pitoa tarpeeksi. Auto luisti koko ajan.
Klo 9.18: Neuville jää Ogierista 2,6 sekuntia. Hän liikuttelee käsiään siihen malliin, että auto taisi elää aika tavalla sivuttaissuunnassa.
– Vaikeaa. Taistelin auton kanssa läpi pätkän. Ei ollut helppoa. Oli paljon töitä.
Klo 9.17: Tänak sammuttaa autonsa. Siinä menee ehkä viitisen sekuntia.
Klo 9.16: Ogier maalissa.
– Haastavaa, koska pito on alhainen. Odotimmekin toki sitä. Toistaiseksi kaikki hyvin.
Yhtä sadekelin rengasta Ogier kommentoi näin:
– Sateen riski on pieni, mutta tallin kokemus vuoden takaa oli niin huono, että halusimme pelata varman päälle.
Klo 9.15: Tänakilta räväkkä alku. 1,7 sekunnin pohjat ensimmäiseen väliaikaan tässä vaiheessa. Edempänä Ogier on kiristänyt vauhtiaan; hän on kolmannessa splitissä jo 1,8 sekuntia Neuvillea edellä. Rovanperä toisessa splitissä 4,4 sekunnin päässä Ogierista.
Klo 9.11: Ensimmäiseen, neljän kilometrin kohdalla olevaan splitiin nopeimmin on toistaiseksi tullut Neuville. Ogier 0,3 sekuntia hitaampi ja Rovanperä 1,3 sekuntia hitaampi.
Klo 9.07: Rengasvalinnat:
kova: | pehmeä: | sade: | ||
Sébastien Ogier | Toyota | 3 | 2 | 1 |
Thierry Neuville | Hyundai | 4 | 1 | |
Kalle Rovanperä | Toyota | 3 | 2 | 1 |
Ott Tänak | M-Sport | 3 | 3 | |
Elfyn Evans | Toyota | 3 | 2 | 1 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 5 | ||
Takamoto Katsuta | Toyota | 2 | 3 | 1 |
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 4 | 2 |
Lapilla pelkkää kovaa, kaikilla Toyota-kuljettajilla yksi sadekelin rengaskin mukana. Mielenkiintoista!
Klo 9.03: Ralli on käynnissä, Ogier starttaa ensimmäiselle pätkälle! Rengasvalintoja vielä odotetaan.
Klo 8.57: Rengasvalmistaja Pirellin ennakkotietojen mukaan päivän kahdella ensimmäisellä ek:lla on jonkin verran kosteita paikkoja, mutta kaksi viimeistä pätkää pitäisi olla kauttaaltaan kuivaa.
Klo 8.54: Suomalaiskuljettajien tunnelmia kisaan lähdettäessä voi kuunnella alla olevilta videoilta:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2:03
Klo 8.50: Hyvää huomenta! Pieni hetki vielä odotellaan, ja sitten mennään kauden neljännen MM-rallin merkeissä. Kisaan lähdetään erittäin mielenkiintoisista asetelmista, kun MM-sarjan viiden kärki mahtuu vain 12 pisteen sisään.
Kerrataan heti alkuun lähtöjärjestys ja starttiajat ensimmäiselle ek:lle: Ogier 9.03, Neuville 9.06, Rovanperä 9.09, Tänak 9.12, Evans 9.15, Lappi 9.18, Katsuta 9.21 ja Loubet 9.24.