Kalle Rovanperältä huima voittosuora, Hyundaille katastrofipäivä keskeytyksistä – näin Kenian MM-rallin perjantai eteni

0:49img
Esapekka Lappi keskeytti Safarissa – kivi esti kartturi Janne Fermin poistumisen autosta
Julkaistu 29.03.2024 07:17(Päivitetty 29.03.2024 15:53)
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

MM-rallikauden kolmas osakilpailu käynnistyi Keniassa toden teolla perjantaina. Toyotan Kalle Rovanperä ajoi pohja-ajan päivän kaikille kuudelle erikoiskokeille. MTV Urheilu seurasi tapahtumia tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Rovanperä nousi pätkäpohjien turvin kokonaiskisan johtoon 56,9 sekunnin erolla tallitoveriinsa Elfyn Evansiin. Kolmantena on Toyotan Takamoto Katsuta.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä teki sen taas – mestarin tavaramerkki oli muille liikaa: "Aina siinä ei onnistu"

Hyundain päivä oli sysimusta. Thierry Neuville (neljäntenä) kärsi rengasrikon 3. erikoiskokeella, Esapekka Lappi keskeytti voimansiirtovikaan 5. pätkällä ja Ott Tänakin matka päättyi 6. erikoiskokeella kiviosuman aiheuttamaan ulosajoon

Lappi ja Tänak voivat jatkaa kisaa lauantaina, jos Hyundai saa heidän autonsa korjattua.  

Lauantaina ohjelmassa on kuusi pätkää ja 161 erikoiskoekilometriä.

TILANNE 7/19 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota1.16.22,6
2.Elfyn EvansToyota+56,9
3.Takamoto KatsutaToyota+1.00,8
4.Thierry NeuvilleHyundai+1.07,2
5.Adrien FourmauxM-Sport+1.46,6
6.Grégoire MunsterM-Sport+3.34,2

Keskeyttäneet: Esapekka Lappi, Hyundai (EK5); Ott Tänak, Hyundai (EK6)

SEURANTA:

EK7 Kedong 2 (31,50 km)

Klo 16.05: Kiitokset seuraajille tästä rallipäivästä! Huomenna jatketaan heti aamusta. 

Klo 15.54: Vatsaongelmista varsinkin iltapäivällä kärsinyt Gus Greensmith johtaa WRC2-luokkaa selvällä erolla perjantain jälkeen.

– Urani vaikein iltapäivä, sänkyyn pääsyä odottanut Greensmith totesi maalissa. 

Klo 15.41: Alla päivän päättäneen ek:n tulokset. Kokonaiskisan tilanne päivitetty ylle.  

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15.44,2
2.Thierry NeuvilleHyundai+4,4
3.Elfyn EvansToyota+5,7
4.Takamoto KatsutaToyota+14,4
5.Adrien FourmauxM-Sport+19,6
6.Grégoire MunsterM-Sport+33,8

Klo 15.35: Rovanperälle pohjat myös päivän viimeiselle ek:lle 4,4 sekunnin erolla. Suomalainen voitti päivän kaikki pätkät. 

– Olen tyytyväinen pohja-aikoihin. En ottanut riskejä tällä pätkällä, kiersin kaikki kivet ja suojelin autoa. Aika oli siihen nähden hyvä, Rovanperä kommentoi. 

Alla näyttävä hyppyvideo Rovanperästä 7. erikoiskokeelta. 

0:32img

Kalle Rovanperä tarjosi "hyvät kuvat maailmalle" – Toyota-tähdeltä näyttävä ilmalento Keniassa.

Klo 15.31: Rovanperä on 2,8 sekuntia Neuvillen edellä 25 kilometrin kohdalla. Suomalaisen ajamisessa on näkynyt pieniä virheitä muun muassa mutkien jätöissä. 

Klo 15.25: Rovanperän vauhti Neuvilleen verrattuna käytännössä samaa 12 kilometrin väliajassa. 

Klo 15.23: Evans häviää Neuvillelle 1,3 sekuntia. Kaksikon ero päivän päätteeksi on 10,4 sekuntia Toyota-kuskin hyväksi. Evansin auton takapäässä on pieniä vaurioita molemmilla puolilla.   

– Olen pettynyt päivään kaikkinensa. Odotin parempaa suoritustasoa. Huomenna pitää parantaa, Evans kommentoi.

Klo 15.18: Väliajassa 12 kilometrin kohdalla tasaista: Evansin takamatka Neuvilleen vain 0,9 sekuntia. Samalla belgialainen on maalissa. Hän jatkaa lauantaina iskuetäisyydellä jopa kakkossijasta.  

– Olen tyytyväinen ajooni, mutta pätkä putsautuu koko ajan. Menetin aikaa aamupäivällä rengasrikkoon, mutta selvisin tästä päivästä, Neuville kommentoi.  

Klo 15.15: Neuville on ohittanut jo 20 kilometrin kohdan. Merkittävää sadetta ei ainakaan vielä näy. 

Klo 15.12: Evans on Neuvilleä 1,9 sekuntia perässä ensimmäisessä väliajassa 5 kilometrin kohdalla. He käyvät taistelua sijoilla 3-4. 

Klo 15.02: Päivän viimeinen erikoiskoe vauhtiin! Sade saattaa tuoda todella ison mausteen reilun 31 kilometrin mittaiselle pätkälle. 

Klo 14.55: Edessä on päivän viimeinen pätkä, ja kuva paikan päältä kertoo, että vettä tulee!

EK6 Geothermal 2 (13,12 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota6:48,6
2.Takamoto KatsutaToyota+4,5
3.Elfyn EvansToyota+7,5
4.Grégoire MunsterM-Sport+9,7
5.Adrien FourmauxM-Sport+9,8
6.Thierry NeuvilleHyundai+10,5

Klo 14.34: Munster säväyttää sikäli, että hän on kymmenyksen nopeampi kuin tallikaverinsa Fourmaux.

Klo 14.31: Rovanperä tälle päivää 5/5! Eroa Katsutaan 4,5 sekuntia, ja kokonaistilanteessa Rovanperän johto on jo yli 45 sekuntia toisena olevaan japanilaiseen.

– Kaikki hyvin. Yritetään ajaa nyt fiksusti, kun on jo eroa ja tiimikaverit ovat takana.

Evans siis täydentää Toyotan kolmoisjohdon.

Klo 14.29: Tässä Tänakin keskeytykseen johtanut tilanne:

1:12img

Hurja pamaus! Ott Tänakin Hyundai romuksi silmänräpäyksessä – "Nosti auton ilmaan"

Klo 14.28: Toyota on ottamassa myös tältä kyseiseltä pätkältä kolmoisvoiton. Katsuta on kolme sekuntia nopeampi kuin Evans, mutta Rovanperä tulee perässä vieläkin kovempaa.

– Mitä tahansa voi tapahtua. Pitää vain yrittää ajaa fiksusti, Katsuta sanoo.

Klo 14.25: Viime vuonna neloisvoittoa Keniassa juhlinut Toyota on Lapin ja Tänakin keskeytysten myötä nousemassa kolmoisjohtoon...

Klo 14.21: Korjataan sen verran, että sisämutkassa on iso kivi, josta hänen autonsa pomppaa ulkomutkan puolella olevaan maavalliin, ja oikean etupyörän tukivarret katkeavat tai vääntyvät. Tänak ei ehtinyt edes ensimmäiseen väliaikapisteeseen.

Klo 14.18: Tänak ulkona! Vasemmalle kääntyvän mutkan rytky yllättää virolaisen täysin.

Klo 14.16: Evans painaa Neuville päihin kolmella sekunnilla.

Klo 14.13: Neuville on 12 sekuntia nopeampi kuin aamulla, mutta epäilee, ettei aika riitä mihinkään kovilla renkailla. Lisäksi Neuvillella oli ylimääräistä urakkaa nopeassa oikealle kääntyvässä mutkassa.

– Meillä oli valtava tilanne, mutta onneksi selvisimme siitä. Se oli todella lähellä, Neuville kertoo.

Klo 14.08: Lähetyksessä saatiin viimein uusintana Lapin keskeytykseen johtanut tilanne. Kaikki tapahtui täysin yllättäen.

– Ihan normaalisti tuli pätkää läpi. Ei ollut osunut mihinkään. Jäi epäselväksi, jäikö sinne etuveto vai hajosiko etuveto. Jompikumpi pää lopetti toimimisen, ja homma jäi kesken. Lappi sanoi, että ajettaisiin hiljaa pätkä läpi, mutta ei vain enää toiminut, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa kommentoi.

Ilmeisesti Neuvillen autossa oli eilen ollut samansuuntaista ongelmaa voimansiirrossa.

Ja samalla Neuville on jo lähtenyt tälle pätkälle.

Klo 14.05: Päivän toiseksi viimeinen pätkä on valmiina alkamaan. 

EK5 Loldia 2 (19,17 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota13:56,7
2.Takamoto KatsutaToyota+0,6
2.Elfyn EvansToyota+0,6
4.Ott TänakHyundai+1,8
5.Adrien FourmauxM-Sport+2,6
6.Thierry NeuvilleHyundai+4,4
7.Grégoire MunsterM-Sport+26,9

Klo 13.34: Ja Hyundai tiedottaa: Lapin keskeytyksen syy oli voimansiirron ongelma.

Muistetaan, että vuosi sitten Lapin autosta hajosi kardaaniakseli useampaankin kertaan...

Klo 13.32: Tässä videomuodoss kaikki, mitä Lapin keskeytyksestä on tässä kohtaa tiedossa:

0:49img

Esapekka Lappi keskeytti Safarissa – kivi esti kartturi Janne Fermin poistumisen autosta

Klo 13.21: Rovanperä painaa neljännen pohja-ajan tälle päivää. Tallikaverit Evans ja Katsuta jäävät 0,6 sekuntia. Kärkipaikka pitää.

– Nyt tuntui vähän paremmalta kuin aamulla. Onneksi löysimme jotain pientä, mitä pystyimme tekemään autoon. En ole ihan tyytyväinen, ero olisi voinut olla isompikin. Kun autosta saisi tarkemman ajettavan, pystyisi ajamaan vähän kovempaa.

Klo 13.19: Katsuta kellottaa kymmenykselleen saman ajan Evansin kanssa. Rovanperä tulee perässä vieläkin kovempaa.

Lapin tilanteesta ei vieläkään ole lisätietoa.

Klo 13.13: Katsutan autokamera paljastaa Lapin auton olevan oikealle kääntyvän mutkan ulkoreunassa pysähdyksissä. Sekä Lappi että Ferm ovat ulkona autosta, eli heidän kisansa päättyy tältä erää keskeytykseen.

Lappi oli kuuden kilometrin kohdalla olevassa ensimmäisessä väliaikapaikassa 0,9 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu.

Klo 13.12: Tänak maalissa. Hän nousee Lapin edelle vähintään toiseksi. Tappiota Evansille tulee kuitenkin tällä pätkällä 1,2 sekuntia. Tänak harmistuu kuullessaan Lapin tilanteesta.

– Se on sääli, todella sääli. Meillä oli taas vaikeaa. Thierryn auto vaati mekaanikoilta niin paljon työstämistä, että meidän autolle ei voitu tehdä juuri mitään.

Klo 13.08: LAPPI ONGELMISSA! Hyundain suomalaiskaksikko on pysähtynyt pätkän varteen.

Klo 13.07: Evans on 3,8 sekuntia Neuvillea nopeampi. Pätkä tuli kuulemma paremmin kuin aamulla, mutta hän ei ole vieläkään kovin tyytyväinen.

Klo 13.04: Neuville maalissa.

– Auto tuntui hyvältä. Ajoin hyvin. Alamäessä oli taas paljon putsaamista. En halunnut käyttää renkaita liiaksi.

Muut tulevat perässä kovempaa.

Klo 12.58: Kärkimiesten rengasvalinnat:

Rovanperä: 1x kova, 5x pehmeä

Evans: 2x kova, 4x pehmeä

Lappi, Tänak ja Neuville: 6x kova

Klo 12.56: Viitospätkän maalialueella alkaa näkyä tummia pilviä. Saadaankohan tässä vielä sadetta...

Klo 12.48: Neuville liikkeelle!

Klo 12.43: Pian mennään taas. Iltapäivän lenkki on alkamassa hetken kuluttua.

EK4 Kedong 1 (31,50 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15:42,1
2.Ott TänakHyundai+11,1
3.Esapekka LappiHyundai+12,5
4.Elfyn EvansToyota+19,7
5.Thierry NeuvilleHyundai+26,3
6.Takamoto KatsutaToyota+26,5
7.Adrien FourmauxM-Sport+47,7
8.Grégoire MunsterM-Sport+1:13,2

Klo 12.19: Kalle Rovanperän kommentit päivähuollossa:

1:34img

Kalle Rovanperä ilahtui tavaramerkki-iskustaan: "Kun tulee uusi pätkä, pystyy tekemään eroja"

Klo 11.56: Esapekka Lapin kommentit päivähuollossa:

1:20img

Esapekka Lappi mahtavassa vauhdissa – huojentava viesti huoltotauolla: ”Olin yllättynyt”

Klo 11.38: Neuville, Evans ja Tänak ovat käyneet päivähuollon yhteydessä haastattelupisteellä.

– Yritimme jatkaa rengasrikon jälkeen niin kovaa kuin pystyimme, mutta viimeinen ek ei ollut (pölystä huolimatta) niin paha kuin kuvittelimme sen olevan. Iltapäivällä auraamista pitäisi olla aamua vähemmän, joten sormet ristiin, että pystymme parantamaan, Neuville sanoi.

– Ei mikään paras aamu. Auton etupää jättää vähän toivomisen varaa. Rytmin kanssa oli vaikeuksia. En ollut niin nopea kuin olisin halunnut. Kuljettajan ja auton on parannettava. Teen joitain muutoksia iltapäivään, mutta kun olen liikkeellä toisena autona, on vaikea sanoa, mitä tuleman pitää, Evans sanoi.

– Siisti, tasainen ajo tähän saakka. On tärkeää saada hyvä alku ilman turhaa draamaa. Olemme nähneet, että Kedongin erikoiskoe saattaa muuttua paljon. Vaikea sanoa, miten pahaksi se menee. Se on vaativa, mutta silti ajettava, Tänak sanoi.

Klo 10.14: WRC2:ssa Oliver Solbergille sattuu jo toinen rengasrikko tälle lenkille, ja tappiota tulee kymmeniä sekunteja niiden jo aiemmin tulleiden kahden minuutin lisäksi.

– Tästä eteenpäin vedän vain kaasu pohjassa, turhautunut ruotsalainen sanoo.

Klo 10.00: Rovanperä on 11,1 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu! Kärkipaikka sen kuin vankistuu, ja suomalaisten kaksoisjohto siis pitää yhä. Lappi nyt 15,5 sekunnin päässä.

– Tämä on joka vuosi ollut hieno pätkä, mutta nyt menimme päinvastaiseen suuntaan uusilla nuoteilla. Päätin heti yrittää ajaa kovaa uusilla nuoteilla. Puskin todella kovaa. Mukava nähdä, että aika on hyvä.

Klo 9.58: Katsuta taipuu Tänakille 15,4 sekunnilla, mutta Rovanperä on hurjassa vauhdissa. Toiseksi viimeisessä väliajassa 9,9 sekuntia virolaista edellä!

Klo 9.54: Lappi jää Tänakista tällä pätkällä 1,4 sekuntia ja pysyy yleiskilpailussa tallikaverinsa edellä 1,3 sekunnin marginaalilla. Kelpo aamu Lapilta ja Fermiltä!

– Ihan hyvin tuli. Ei mikään urheilusuoritus, ja aika varovasti tuli tuo loppu – paitsi silti pääsi yllättämään tuo pomppu. Tämä ei oikein toimi siinä eikä oikein missään muuallakaan sellaisessa. Ne (pomput) pitää ottaa tosi varovasti näköjään.

Klo 9.53: Rovanperä on hurjassa vauhdissa. Reilun 12 kilometrin kohdalla Tänak on jäänyt jo 4,0 sekuntia.

Klo 9.51: Tänak alittaa Evansin ajan 8,6 sekunnilla, ja väliaikojen perusteella näyttäisi siltä, ettei Lappi pysty ihan nyt vastaamaan tallikaverinsa menoon. Välissä Fourmaux kävi ajamassa pätkän läpi 36,6 sekuntia Tänakia hitaammin.

– Yritin ajaa puhtaasti. Todella vaarallista joissain paikoissa, Tänak kertaa.

Klo 9.46: Evans lyö Neuvillen 6,6 sekunnilla, mutta Fourmaux'ta lukuun ottamatta muut ovat tulossa perässä kovempaa.

– Olen vähän pettynyt aamuun kokonaisuudessaan. Katsotaan, pystymmekö parantamaan iltapäiväksi. Pitää keksiä, mitä voimme tehdä huollossa.

Klo 9.42: Neuvillen auton tuulilasin sisäpinnalla alkaa olla jo aika paljon pölyä. Ja samalla hän pääsee aamupäivän lenkin maaliin.

– Pölyongelma ei ollut niin paha kuin ajattelin. Onneksi meillä oli maski naamalla.

Neuvillen mukaan auton oikean takakulman vauriot eivät juuri vaikuttaneet auton ajettavuuteen, mutta hybridiyksikön puuttuminen söi tehoja.

Klo 9.40: Väliajoissa Evans hieman Neuvillea edellä, Fourmaux puolestaan reilusti perässä. Tänak taas veti ensimmäiset viisi kilometriä lähes sekunti per kilometri kovempaa kuin Neuville ja Evans...

Klo 9.26: Aamupäivän lenkin viimeinen, erittäin pitkä erikoiskoe on käynnissä. Neuville ja Wydaeghe suorittivat ennen pätkää sangen erikoisia korjaustoimenpiteitä tukkiakseen auton koriin tulleen reiän. Kaksikko ajaa varmuuden vuoksi laskettelulasit päässä, ettei pöly pääse silmiin.

2:15img

Mitä ihmettä tässä tapahtuu? Thierry Neuville ja Martijn Wydaeghe erikoisissa korjauspuuhissa

EK3 Geothermal 1 (13,12 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota6:51,3
2.Esapekka LappiHyundai+1,4
3.Ott TänakHyundai+4,3
4.Takamoto KatsutaToyota+4,8
5.Elfyn EvansToyota+10,7
6.Adrien FourmauxM-Sport+11,6
7.Thierry NeuvilleHyundai+19,9
8.Grégoire MunsterM-Sport+28,3

Klo 9.03: WRC2-luokassa Oliver Solbergille sattuu pätkän alussa rengasrikko, ja hän joutuu pysähtymään renkaanvaihtopuuhiin. Siinä tulee parisen minuuttia tappiota...

Klo 8.58: Rovanperälle päivän toiset pohjat! Lappi jää 1,4 sekuntia ja kokonaistilanteessa ero suomalaisten välillä on 3,0 sekuntia Rovanperän hyväksi. 

– Kaikki ihan hyvin. Tiukkaa on kärjessä, mutta ihan hyvin tulee. Tällä nopealla pätkällä varsinkin oli ihan mukava ajaa. Nopeat mutkat eivät ole helppoja auton säätöjen takia.

Kaksi pätkää, kaksi suomalaista kaksoisvoittoa ja kaksoisjohto yleiskilpailussa – ja näinhän sen rallipäivän pitääkin mennä!

Klo 8.57: Katsuta jää Lapista 3,4 sekuntia ja nousee kokonaistilanteessa Neuvillen edelle.

Klo 8.54: Tässä vielä Neuvillen rengasrikko videona:

1:11img

Klo 8.53: Lappi tässä kohtaa pätkän nopein. 2,9 sekuntia eroa Tänakiin, ja Lappi nousee näin 2,7 sekunnilla rallin kärkeen – ennen kuin Rovanperä tulee pätkän läpi.

– Se tuli ihan ok. Taas pari pientä virhettä. Ei niissä nyt aikaa hirveästi mene. Pari kertaa en saanut jarrutettua ja ladattua tarpeeksi, enkä saanut sitä ekstravoimaa ylämäkeen. Siinä kyllä kello käy.

Klo 8.51: Lappi painaa 4,27 kilometristä 10,72 kilometriin 2,8 sekuntia Tänakia kovempaa.

Klo 8.50: Tänakilta taas kelpo veto. Hän lyö Evansia päihin 6,4 sekuntia.

Klo 8.47: Evans lyö Neuvillen 9,2 sekunnilla – eli täsmälleen sen, mikä ero oli edellisellä pätkällä Neuvillen hyväksi. Forumaux'kin taipuu Evansille 0,9 sekunnilla.

– Auton tasapaino ei ole kohdallaan, Evans kertaa.

Forumaux puolestaan kertoo tehneensä ennen pätkää jonkinlaisia muutoksia autoon, ja auto tarjosi heti paljon enemmän luottoa.

Klo 8.43: Neuvillella rengasrikko.

– En tiedä tarkalleen, missä se tapahtui, mutta se oli pätkän alussa. Auto kertoi kahdesta rengasrikosta taka-akselilla. En tiedä, pitääkö se paikkansa.

Ainakin Neuvillen auton oikea takakulma on pahasti vaurioitunut.

Klo 8.41: Neuville maalissa, ja väliaikojen perusteella Evansilta nähdään jonkinlainen isku. Toisessa splitissä Evans on 4,8 sekuntia edellä...

Klo 8.39: Merkillepantava ero Toyotan ja Hyundain autoissa on se, että Toyotalla on käytössä  ns. snorkkeli, Hyundailla ei.

– Varmasti he (Hyundailla) ajattelevat, että isoja joenylityksiä ei ole, ja sääennusteen mukaan ei sadakaan. Hyundai-kuskit menevät ilman snorkkelia ja yrittävät saada kaikki tehot irti, Suninen sanoo.

– Snorkkelin kanssa moottori joutuu imemään ilmaa ikään kuin pillin kautta. Todennäköisesti siinä tulee moottoritehot vähän tippumaan. Jokin syy siinä on, että Hyundailla ei ole sitä käytössä.

Klo 8.37: Nyt voi olla, että Neuvillekin joutuu kärsimään lähtöpaikastaan. Tämä pätkä ajettiin vuosi sitten keskinopeudella 115,3 – yli 30 kilometriä tunnissa kovempaa kuin edellinen.

Klo 8.33: Ja taas mennään! Neuville ensimmäisenä liikkeelle. Ainakin Evansilla on painetta nostaa riskitasoa, sikäli kun edellisen ek:n heikko aika johtui yrityksen puutteesta niin kuin MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen uumoili...

EK2 Loldia 1 (19,17 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota13:59,0
2.Esapekka LappiHyundai+0,9
3.Ott TänakHyundai+2,1
4.Thierry NeuvilleHyundai+2,6
5.Takamoto KatsutaToyota+9,9
6.Elfyn EvansToyota+11,8
7.Adrien FourmauxM-Sport+13,9
8.Grégoire MunsterM-Sport+34,5

Klo 8.15: Sekä Rovanperä että Evans olivat ottaneet osumaa vasempaan takarenkaaseen, joka oli molemmilla lähtenyt osittain vanteelta.

Klo 8.11: Munster joutui pätkän aikana väistämään tielle juosseita seeproja, mutta ihan pelkästään se ei selitä yli puolen minuutin tappiota Rovanperälle...

0:41img

Seeproja tiellä! M-Sportin Grégoire Munster joutuu väistämään

Klo 7.47: Suomalaisille kaksoisvoitto tältä pätkältä! Rovanperä on 0,9 sekuntia nopeampi kuin Lappi ja nousee näin kokonaistilanteessa kärkeen.

– En halua sanoa mitään rumia sanoja, mutta se oli aivan hirveää. Auto aliohjaa niin paljon, että en ymmärrä, miten pystymme tekemään aikoja. Aivan hirveää. Täytyy parantaa.

2:07img

Suomalaisille kaksoisvoitto! Kalle Rovanperä täräytti pohjat "hirveällä" autolla

Klo 7.44: Katsuta häviää Lapille 9,0 sekuntia. Toyotat ovat siis todella kaukana – pois lukien Rovanperä, joka on väliajoissa 1,7 sekuntia Lappia edellä...

– Ajoin todella varovasti, Katsuta sanoo.

Klo 7.41: Lappi alittaa Tänakin ajan 1,7 sekunnilla ja on nyt kiinni pohja-ajassa! Samalla saadaan vahvistus, että Lapilla on tällä lenkillä vain yksi vararengas.

– Kaksi vararengasta on liikaa. Yksi riittää. Ihan ok pätkä, mutta auto aliohjasi valtavasti. En tiedä, pystymmekö parantamaan autoa. Ajat voisivat olla parempia, jos saisin auton paremmaksi.

Lappi on vahva erityisesti 11 kilometristä 17 kilometriin. Neuville taipui pelkästään tuolla osuudella 3,4 ja Tänak 4,2 sekuntia.

Klo 7.39: Tänak kiinni pohja-aikaan. Neuville taipuu 0,5 sekunnilla, ja virolainen nousee rallin kärkeen.

– Todella vaikeaa. Auto ei toimi.

Ja silti pohja-aika. Asia kunnossa.

Klo 7.38: Rovanperä ensimmäisessä väliajassa 1,1 sekuntia Tänakia perässä, Lappi 1,8.

Klo 7.35: Fourmaux jää Neuvillesta 11,3 sekuntia. Sen sijaan Tänak reilun 11 kilometrin kohdalla 1,4 sekuntia tallikaveriaan edellä.

– Liukkaampaa kuin odotin, paljon putsaamista. Oli vaikea pitää auto linjalla.

Klo 7.32: Evans häviää Neuvillelle 9,2 sekuntia!

– Kaikki kunnossa. Auto ei tunnu hyvältä. Vähän vaikeaa on tasapainon kanssa. Emme odottaneet tällaista testi-ek:n jälkeen.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen uumoilee, että Neuville hyökkäsi, Evans varmisteli. Nähtäväksi jää, osuuko arvioi oikeaan...

Klo 7.30: Neuville maalissa. Hän kertoo auton aliohjanneen ja tien olleen paikoitellen todella likainen. 

– Yritin ajaa mahdollisimman tehokkaasti.

Klo 7.28: Neuville aloittanut kovempaa kuin Evans tai Fourmaux, Tänak sen sijaan tuli ensimmäiset 6 kilometriä tallikaveriaan kovempaa.

Klo 7.24: Lapin lähtöaika tälle pätkälle 7.27, Rovanperän 7.33.

Klo 7.23: Rengasrikkojen vaara on päivän ensimmäisellä erikoiskokeella, varsinkin sen loppupuolella todella suuri. Ja siitä puheen ollen: tiedot kertovat, että Lappi olisi ainoana pääluokan kuljettajan lähtenyt ensimmäiselle lenkille vain yhdellä vararenkaalla.

– Jos se pitää paikkansa, on se pieni riski. Viime vuonnakin nähtiin aika monta rengasrikkoa jo aamulenkillä. Ei ole helppo homma päästä rengasrikoitta läpi. EP:llä on varaa ottaa yksi, mutta toinen jos tulee, niin se on keskeytys, MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen sanoo.

Klo 7.15: Tervetuloa mukaan seuraamaan päivän tapahtumia! MM-sarjaa johtava Neuville on juuri startannut päivän ensimmäiselle pätkälle.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli