Rallidraamaa! Neuville koki painajaisen, Lappi kolhi eläimiä, Rovanperä dominoi – näin Safarin lauantaipäivä eteni

Esapekka Lapilla karmea tilanne tietä ylittäneiden eläinten kanssa 1:23
Esapekka Lapilla karmea tilanne tietä ylittäneiden eläinten kanssa

Kenian MM-rallissa oli lauantaina ohjelmassa kolme kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta, joista kertyi ajettavaa kaikkiaan peräti 160,96 ek-kilometrin verran. Toyotan Kalle Rovanperä dominoi kisaa, kun Hyundai-leiristä myös Thierry Neuville ajautui ongelmiin. MTV Urheilu seurasi rallin pisintä päivää tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.
To: Testi-ek klo 2.00, EK1 klo 11.45
Pe: EK:t 2–9 klo 00.30 alkaen
La: EK:t 10–16 klo 00.55 alkaen
Su: EK:t 17–21 klo 00.30 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Päivä oli ongelmien sävyttämä. Toyotan Elfyn Evans joutui renkaanvaihtopuuhiin kaksi kertaa ja menetti minuutteja. Hän on neljäntenä ennen sunnuntaita.  

Lauantain dramaattisin käänne oli Neuvillen bensapumppuongelmat, jotka pudottivat belgialaisen 2. sijalta viidenneksi iltapäivälenkillä. 

Hyundai-leirin tunnelmia latisti myös Esapekka Lapin ongelmat. Jo perjantaina keskeyttänyt suomalainen törmäsi aamupäivällä seepraan (video yllä), ja iltapäivälenkillä oli lintuosumien vuoro. 

Rovanperä hallitsi isoa johtoasemaansa mestarillisesti. Lisäksi hän otti muilta luulot pois 36 kilometrin mittaisella 10. erikoiskokeella lyömällä huimat 25 sekunnin pohjat. 

Sunnuntaina ajetaan kilpaa vielä kuusi erikoiskoetta ja 74 kilometriä. Jaossa ovat sunnuntain pikakisan pisteet (seitsemän nopeinta) sekä kisan päättävän Power Stagen pinnat.

Kilpailun tilanne ja ehdolliset lauantaipisteet selvitetty alla. 

TILANNE 13/19 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:La-pisteet
1.Kalle RovanperäToyota2.48.50,218
2.Takamoto KatsutaToyota+2.08,915
3.Adrien FourmauxM-Sport+3.12,313
4.Elfyn EvansToyota+5.35,610
5.Thierry NeuvilleHyundai+11.48,68
6.Gus Greensmith*Skoda+15.02,06
7.Oliver Solberg*Skoda+16.57,04
8.Kajetan Kajetanowicz*Skoda+21.15,73
9.Jourdan SerderidisM-Sport+21.56,42
10.Ott TänakHyundai+21.58,11
xx.Esapekka LappiHyundai+42.21,7 

*WRC2-kuljettaja

SEURANTA:

EK13 EK13 Sleeping Warrior 2 (36,08 km)

Klo 16.26: Alla todella tapahtumarikkaan ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Ott TänakHyundai20.09,0
2.Takamoto KatsutaToyota+10,0
3.Kalle RovanperäToyota+18,8
4.Adrien FourmauxM-Sport+39,7
5.Thierry NeuvilleHyundai+59,9
7.Elfyn EvansToyota+2.19,3
xx.Esapekka LappiHyundai+10.18,3

Klo 16.22: Alla videokuvaa Evansin ajovirheestä ja sitä seuranneesta rengasrikosta.

Elfyn Evansille taas rengasrikko – Toyota-kuski sortui ajovirheeseen 1:44
Elfyn Evansille taas rengasrikko – Toyota-kuski sortui ajovirheeseen.

Klo 16.20: Rovanperä häviää 18,8 sekuntia, mutta tärkeintä on valtava johtoasema. Ero Katsutaan 2.08 kokonaiskisassa.

– Johto on nyt melko hyvä. Otimme varovaisesti. Meillä ei ollut koko pätkällä käytössä hybridiä, Rovanperä selvitti. 

– Tosi hyvä päivä. Huomenna jatketaan samaa, hän summasi suomeksi. 

Klo 16.18: Evans maalissa, tappiota Tänakille 2.19. Ero Fourmaux'hon kasvaa lähes 2,5 minuuttiin, joten britti jatkaa neljäntenä.   

Klo 16.15: Lisää draamaa! Evansin vasen takarengas on rikki. Autokunta on vaihtopuuhissa noin 5 kilometrin päässä maalista. Rengas hajosi ajovirheen seurauksena. Britti menetti siinä noin kaksi minuuttia.   

Klo 16.12: Katsuta häviää Tänakille 10 sekuntia. Japanilainen jatkaa palkintokorokekannassa. 

Klo 16.10: Neuville hävisi pätkällä yllättäen vain minuutin. Hän siis kärsi ilmeisesti bensapumppuviasta kahdella edellispätkällä. 

– Jatkamme taistelua. Tämä ei ollut meidän päivämme, Neuville kommentoi kertomatta sen enempää ongelmastaan. 

Klo 16.06: Ja Fourmaux linkkaa maaliin rengasrikon kanssa. Osuma kiveen rikkoi kumin. Fourmaux maalissa 39 sekuntia Tänakia hitaampana. Hän on vaarassa menettää kolmospaikkansa Evansille.  

Klo 16.04: Lappi maalissa reilut 10 minuuttia Tänakia hitaampana. Tuulilasi on vielä paikallaan, mutta pahasti pirstaleina. 

– Suoralla osuimme isoon lintuun, ja myöhemmin osuimme toiseen lintuun, Lappi selvitti.  

Tuulilasi oli rikki, mutta vielä ajokunnossa ensimmäisen osuman jälkeen. 

– Nyt se vasta paskana on! Suomalainen päätti viitaten toiseen osumaan. 

Aiemmin päivällä Lappi osui reitillä seepraan. 

Klo 16.02: Herrasmieskuski Serderidis stumppaa autonsa pätkän viimeiseen töyssyyn, mutta pitää itsensä Tänakin edellä 1,7 sekunnin erolla. Hän siis syö virolaiselta ehdollisia lauantain MM-pisteitä.

Klo 15.58: Tänak kävi maaliintulossa aika kuumana. Virolaiselle oli ilmeisesti sanottu, että on sadetta luvassa, mutta sitä ei tullut.  

Klo 15.56: Lapin ja Fermin välinen keskustelu paljastaa, ettei kyseessä välttämättä ollutkaan lintuosuma. Ferm pohti, että pitäisikö tuulilasi potkia pois paikaltaan, ja vastasi itse kysymykseen. 

– Ei noiden lintujen takia kyllä kannata.

Jotain Lapin auton tuulilasiin kuitenkin osui.  

Klo 15.50: Alla videokuvaa Lapin kokemista ongelmista. Suomalaisen tuulilasi on siis pahasti säröillä. 

Esapekka Lapin tuulilasi rikkoutui pahasti kesken erikoiskokeen 1:18
Esapekka Lapin tuulilasi rikkoutui pahasti kesken erikoiskokeen.

Klo 15.46: Lappi päästi nyt Tänakin ohitseen, joten aikatappiota tulee minuuttikaupalla. Nyt suomalainen joutuu ajamaan hetken Tänakin nostamassa pölyssä, rikkoutuneen tuulilasin lisäksi. 

Klo 15.40: Lappi on osunut ohjaamosta kuuluvan keskustelun perusteella lintuihin. Hyundain etulasi on pahasti säröillä juuri Lapin näkökentän kohdalla, ja kaksikko matelee pätkää läpi hiljaista vauhtia. 

Suomalaiskuskin onni on se, ettei hän aja sijoituksista perjantaina tulleen keskeytyksen takia. 

Klo 15.34: Kuvituskuvien perusteella jossain kohtaa pätkää näyttäisi satavan. Jos sade tulee alas rankkana, se voi muuttaa pelin henkeä paljonkin. 

Klo 15.33: Päivän viimeinen veto vauhtiin Lapin startin myötä. Matkaa huimat 36 kilometriä. Aamupäivällä Rovanperä löi tällä pätkällä muille luun kurkkuun.  

EK12 Elmenteita 2 (15,08 km)

Klo 15.24: WRC2-puolella Greensmith ja Solberg ajoivat 0,6 sekunnin sisään toisistaan. Kaksikko uhkaa myös Neuvillen sijoitusta seuraavalla pätkällä, jos belgialaisen ongelmat jatkuvat.  

– Tein virheen. Ajolinjalla oli kivi ja osuin siihen. Auto tuntuu hyvältä, mutta kuulin jotain kolinaa, Solberg kommentoi. 

Klo 15.15: Neuvillellä siis edessä jännittävä päivän päätöspätkä, jolla on mittaa 36 kilometriä. Jos hän kokee vastaavanlaisia ongelmia kuin 12. erikoiskokeella, WRC2-kuskit alkavat tulla ohi ja syövät belgialaisen pistepottia lauantain päätteeksi.  

Klo 15.13: Alla ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota8.24,7
2.Ott TänakHyundai+1,0
3.Adrien FourmauxM-Sport+2,9
4.Takamoto KatsutaToyota+6,1
5.Kalle RovanperäToyota+8,6
6.Esapekka LappiHyundai+10,6
xx.Thierry NeuvilleHyundai+7.12,2

Klo 15.08: Rovanperä maalissa 8,6 sekuntia Evansia hitaampana. Suomalainen ei hölmöile ison johtoasemansa kanssa. 

– Yritän olla erityisen varovainen. Jopa rauhallisella vauhdilla jotkut kohdat yllättävät. Yritän pitää vain auton ehjänä, Rovanperä kommentoi.  

Klo 15.05: Neuville maalissa, aikatappiota yli seitsemän minuuttia. Hän viittoilee haastattelijalle, ettei vastaa lainkaan kysymyksiin. Evans kiinni pohja-aikaan, mutta vasen etupyörä on puhki. Hän kiiruhtaakin maalissa vaihtohommiin. 

Klo 15.01: Neuville taas liikkeellä, mutta vauhti on edelleen hiljainen. Nyt Hyundaissa taisi olla polttomoottori käynnissä.  

Klo 14.57: Katsuta ohittaa Neuvillen reitillä. Neuvillen auto seisoo paikallaan tien sivussa, ja kartturi häärää Hyundain ympärillä. 

Klo 14.55: Neuville ajaa taas pelkällä hybridiyksiköllä. Hän on jäänyt jo ensimmäisessä väliajassa yli kaksi minuuttia. Akun varaus alkaa olla varmasti aika vähissä, joten belgialainen saattaa jäädä etapille.   

Klo 14.52: Tänak peittoaa Lapin 9,6 sekunnilla maalissa. Fourmaux on tulossa väliaikojen perusteella kärkeen. 

Klo 14.46: Lappi maalissa. Siellä suomalainen heittää huumoriksi autoon asennetusta ilmanottoputkesta eli "snorkkelista".

– Kun tuon snorkkelin laittaa (päälle), niin häviää niin paljon tehoa. Hyvä, että laittoi. Sataa niin perkeleesti! Perjantaina keskeytyksen kokenut Lappi heitti sarkastisesti viitateen kuivaan keliin. 

Klo 14.35: Lappi starttaa päivän toiseksi viimeiselle pätkälle. Samalla kuullaan, että Neuvillen auton vika liittyy mitä ilmeisimmin bensapumppuun.

EK11 Soysambu 2 (29,32 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Takamoto KatsutaToyota17:19,4
2.Elfyn EvansToyota+2,6
3.Kalle RovanperäToyota+2,7
4.Ott TänakHyundai+9,0
5.Adrien FourmauxM-Sport+10,2
6.Esapekka LappiHyundai+11,4
xx.Thierry NeuvilleHyundai+2:38,7

Klo 14.16: Tässä Neuvillen tilanne ja happamat tunnelmat pätkän maalissa:

Thierry Neuvillen Hyundai-auto alkoi piiputtaa kesken erikoiskokeen – "Näytti huolestuttavalta" 3:22
Thierry Neuvillen Hyundai-auto alkoi piiputtaa kesken erikoiskokeen – "Näytti huolestuttavalta"

Klo 14.14: Toyotalle kolmoisvoitto tältä pätkältä, kun Rovanperä taipuu täpärästi Evansille.

– Kaikki hyvin. Ajoimme tosi varovasti. PAhoja reikiä ja kivikkoa. Ajetaan vain nätisti.

Klo 14.11: Evans jää Katsutasta pari sekuntia, mutta kiilaa yleiskilpailussa Neuvillen edelle. Jos Rovanperä selvittää pätkän ongelmitta maaliin, Evans on neljäntenä, Neuville viidentenä.

Klo 14.08: Katsuta tulee perässä koko joukon nopeimmin ja lunastaa näin kakkossijan takaisin itselleen.

Klo 14.06: Neuville köröttelee pätkän loppuun pelkän sähkömoottorin voimalla.

– En tiedä, mistä on kyse. En tiedä.

Muistetaan, että Lapin eilisen keskeytyksen jälkeen Hyundain tekninen johtaja FX Demaison ohjeisti tallin kuljettajat ajamaan tämän päivän läpi 80-prosenttisella vauhdilla ongelmien välttämiseksi.

Klo 14.04: Neuville on viimeisessä väliajassa yli puolitoista minuuttia Tänakia jäljessä, eli hän putoaa parhaassakin tapauksessa neljänneksi. Forumaux nyt siis kiinni palkintosijassa.

Klo 14.02: Samalla Neuvillen autossa on viimeisillä kilometreillä jonkinlainen ongelma. Jonkinlaiselta voimansiirto-ongelmalta vaikuttaa.

Klo 14.01: Fourmaux jatkaa mallikasta menoaan. Hän taipuu Tänakille 1,2 sekunnilla ja taistelee yhä palkintosijasta.

Klo 13.55: Tänak on 2,4 sekuntia nopeampi kuin Lappi – siitäkin huolimatta, että hänen autonsa on aivan täynnä pölyä. Virolaistähti arvelee pölyn imeytyvän sisään auki olevan ikkunan kautta.

Klo 13.52: Lappi pätkän maalissa ilman suurempaa draamaa. Vauhti ei ole aivan samalla tasolla kuin aamulla suhteessa muihin. Hyundaikin on ottanut käyttöön oman snorkkelinsa, mutta Lapin mukaan eroa aiempaan ei juuri huomaa.

– Ei mitään ihmeitä. Puhtaasti läpi ilman mitään mokia. Aika rauhakseltaan tultiin. Katsotaan, mitä seuraavat pätkät tuovat tullessaan.

Klo 13.44: Tänak avaa Lappia terävämmin. 12 kilometrin kohdalla virolaiskuski on 4,7 sekuntia edellä.

Klo 13.34: Ja sitten jatkuu. Lappi ampaisee lähtöviivalta matkaan.

Klo 13.27: Pian mennään taas. Iltapäivän lenkki on hetken kuluttua alkamassa, ja olosuhdepuolella riittää jännitettävää. Ennusteiden mukaan tulossa on sadetta, ja aamun jäljiltä kiviä on tien täydeltä.

EK10 Sleeping Warrior 1 (36,08 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota20:23,8
2.Thierry NeuvilleHyundai+24,8
3.Elfyn EvansToyota+51,9
4.Ott TänakHyundai+52,7
5.Adrien FourmauxM-Sport+54,6
6.Takamoto KatsutaToyota+1:24,6
7.Esapekka LappiHyundai+2:02,9

Klo 9.46: Rovanperä tempaisee sitten 24,8 sekuntia kovempaa kuin Neuville. Terve. Johtomarginaali toiseksi nousseeseen Neuvilleen on lähes puolitoista minuuttia.

– Näissä olosuhteissa voi tehdä eroa, kun ajaa vain puhtaasti. Tämä on joka vuosi uskomattoman vaikea pätkä. Ajoin järkevästi, mutta puskin kovasti kun pystyin.

Kerrassaan uskomaton suoritus.

Klo 9.44: Evans jää Neuvillesta 27,1 sekuntia. Oikea takarengas on niin rikki kuin rengas vain voi olla.

– Rengasrikko tuli 12 kilometrin kohdalla. En tiedä, miten se tapahtui. Yritimme ajaa vain sulavasti. Tämä pätkä on vaikea päästä läpi.

Klo 9.41: Katsuta maalissa. Tappiota Neuvillelle tulee 59,8 sekuntia, ja näin belgialaiskuljettaja nousee jo toiseksi! Mahtava aamu MM-sarjan kärkimieheltä. 

– Osuin isoon kiveen. Se oli paha virhe. Kiviä on joka paikassa.

Katsutalla on rikki sekä oikea eturengas että oikea takarengas.

Klo 9.39: Katsuta on tehnyt virheen 26:n ja 34 kilometrin välillä! Hän oli ensin 0,2 sekuntia Neuvillea perässä, ja kahdeksan kilometriä myöhemmin ero oli jo 32,7 sekuntia. Olisiko rengasrikko...

Myös Evansilla rengasrikko.

Klo 9.37: Neuville maalissa. 27,9 sekuntia eroa Tänakiin, ja sitten odotellaan Katsutan vastausta...

– Tämä on hitonmoinen pätkä. Ajoin puhtaasti, mutta alun mutaiset paikat olivat todella pelottavia, kun en tiennyt, missä ne ovat. Yritin olla varovainen ja päästä läpi. Vähän ennen maalia ajoimme kiven yli ja rikoimme jotain. Auto oli ihan lopussa vaikea ajaa.

Klo 9.35: Fourmaux jää Tänakin pohjista 1,9 sekuntia. Kiviä oli hänen mukaansa joka paikassa, ja pito vaihteli paikasta toiseen.

Klo 9.34: Herrasmieskuljettaja Jourdan Serderidis tiivistää tämän pätkän osuvasti:

– Tämä oli elämäni vaativin erikoskoe.

Klo 9.31: Katsuta ajaa todella komeasti! Hän on 22 kilometrin kohdalla 3,5 sekuntia Neuvillea edellä.

Klo 9.28: Tänak on lopulta reilun minuutin nopeampi kuin Lappi.

– Todella vaikeaa, todella vaativaa. Paljon yllätyksiä, ja lopussa oli kiviä. Rikoin siinä renkaani, mutta pääsimme maaliin, joten kaikki hyvin.

Klo 9.26: Lappi pääsee pätkän maaliin ja kertoo, että hidas vauhti johtui rengasrikosta.

– Yllättävän jees se oli. Yksi osuus on liukas. Siinä on paljon vettä ja mutaa. Alussa pari mutkaa yllätti. Ne olivat tosi liukkaita. Oli kaikenlaista. Ei ole hybridiä, rengas on puhki, ja seepraan osuttiin. Eläimiä oli ihan pirusti muutenkin. Joutui jarruttelemaan. Mutta auto on tuntunut itse asiassa aika hyvältä.

Klo 9.25: Tässä vielä Lapin aiempi tilanne seeprojen kanssa:

Esapekka Lapilla karmea tilanne tietä ylittäneiden eläinten kanssa 1:23
Esapekka Lapilla karmea tilanne tietä ylittäneiden eläinten kanssa

Klo 9.25: Neuville on aloittanut kovaa, mutta Katsuta tulee lähes samaa tahtia. Toisessa väliajassa eroa vain 1,3 sekuntia Neuvillen hyväksi.

Klo 9.23: Lappi ajaa pätkän loppupäätä vain hiljakseen läpi.

Klo 9.17: Lappi on väliajoissa taas nopeampi kuin kukaan perässään lähteneistä. Neuville lähti juuri hetki sitten matkaan.

Klo 9.11: Myös Tänakilla runsaasti seeproja samassa paikassa.

Klo 9.08: Kartturi Ferm ilmoittaa Lapille erään suoranpätkän alussa eläimistä, ja vain hetkeä myöhemmin Lappi joutuu väistelemään oikein kunnolla. Valitettavasti vain yksi seepra jää suomalaisen alle.

– Katsojille tiedoksi, että tuohon tilanteeseen reagoidaan saman tien. Kuljettaja siihen ei pysähdy, koska hän aiheuttaa vaaratilanteen, jos sinne jää. Siellä on ryhmä menossa paikalle ja suorittaa ne toimenpiteet, mitä näissä valitettavissa tilanteissa pitää tehdä, MTV Urheilun selostaja Tomi Tuominen muistuttaa.

Klo 9.03: Lappi taas ensimmäisenä matkaan.

Klo 9.02: Nyt on syytä painaa turvavyöt kiinni. Tällä pätkällä voi tapahtua melkein mitä tahansa.

EK9 Elmenteita 1 (15,08 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Thierry NeuvilleHyundai8:15,8
2.Esapekka LappiHyundai+5,2
3.Kalle RovanperäToyota+7,1
4.Takamoto KatsutaToyota+9,8
5.Adrien FourmauxM-Sport+10,4
6.Ott TänakHyundai+15,7
7.Elfyn EvansToyota+16,9

Klo 8.46: Munsterin kisa on päättynyt. Hän rikkoi vasemman takapyöränsä ripustukset edellisellä pätkällä, eikä matkanteko ole sen jälkeen enää jatkunut.

Klo 8.36: Rovanperä 7,1 sekuntia Neuvillea hitaampi. Mutta johtoasema vain vankistuu.

– Aika varovainen lähestymistapa. Tänään on paljon kiviä ja rajuja paikkoja. Otan ne paikat varovasti, ja muualla ajan normaalia nopeutta. Ison johtoaseman kanssa ajaminen ei ole helppoa.

Klo 8.33: Evans jää Neuvillesta 16,9 sekuntia.

– En ajanut varsinaisesti varman päälle, mutta leikkausten kanssa on yhtä lottoa. On paikkoja, jotka oli lippusiimoitettu nuotituksella, mutta siitä on ajettu suoraan. En tiedä, miten sellaisen kanssa voi kilpailla.  Nuotituksen jälkeen on myös lisätty paljon kiviä. En ole yllättynyt (aikatappiosta).

Hyundai-kuskien mukaan jotkut leikkaukset oli lippusiimoitettu vasta nuotituksen jälkeen. Sekavaa on.

Samalla kuullaan, että seuraavan pätkän alussa odottaa vettä ja mutaa.

Klo 8.30: Katsuta jää Neuvillesta 9,8 sekuntia, ja heidän eronsa kokonaistilanteessa on enää 4,8 sekuntia japanilaiskuskin hyväksi.

– Iltapäivällä erolla ei ole mitään väliä. Keskitymme vain välttämään rengasrikot. Ärsyttävää, mutta yritän vain toimia oman strategiani mukaan ja tehdä parhaani.

Seuraavaa pätkää Katsuta kuvaa "hirveäksi"

Klo 8.27: Nyt on Neuvillella pahat mielessä. Hän on tässä kohtaa nopein 5,2 sekunnilla, ja Katsutakin on jäämässä. Neuville tähyää jo kakkossijalle.

– Hyvä veto, mutta meille sanottiin, että reittiä ei muuteta nuotituksen jälkeen, ja silti niin on tehty. Meillä oli hurja tilanne. Tämä on todella vaarallista täällä. Reittiä on muutettu. Keskelle tietä on pantu isoja kiviä. Tämän ei pitäisi olla mahdollista!

Klo 8.24: Lappi on myös nopeampi kuin Formaux, joka jää suomalaisesta 5,2 sekuntia. Neuville tulee väliajoissa kovaa.

Klo 8.23: Tästä mallia, miten mennään ilman nuotteja kaasu pohjassa:

195 kilometriä tunnissa ilman nuotteja! Ott Tänak näyttää, mistä ammattilaiset on tehty 1:08
195 kilometriä tunnissa ilman nuotteja! Ott Tänak näyttää, mistä ammattilaiset on tehty

Klo 8.17: Tänak jää ilman nuotteja tallikaveristaan 10,5 sekuntia.

– Martin näytti vain peukkua. Se tarkoittaa, että kaasu pohjassa. Helppoa. Yhteyden kanssa oli ongelmia jo edellisellä pätkällä, mutta saimme korjattua sen siirtymällä, kunnes se hajosi ennen lähtöä.

– On ollut aika kiireinen aamu. Meidän piti tehdä hommia jo päivän ensimmäisellä siirtymällä.

Tämä selittänee myös sen, miksi konepellin sokka oli jäänyt ensimmäisellä pätkällä kiinnittämättä.

Klo 8.14: Ja Lappi maalissa, ja nyt tuli kovaa tekstiä kisajärjestäjien suuntaan:

Esapekka Lappi antoi kisajärjestäjän kuulla kunniansa: "Ei tollee voi tehdä!" 0:20

Klo 8.13: Tänakin ja kartturi Järveojan välinen ääniyhteys ei toimi, joten virolaiskuski joutuu ajamaan ilman nuotteja. Järveoja yrittää ohjeistaa kuljettajaansa käsimerkeillä. Ja 195 kilometriä tunnissa mennään. Sillälailla.

Klo 8.05: Lappi on taas liikkeellä.

EK8 Soysambu 1 (29,32 km)

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Takamoto KatsutaToyota17:12,5
2.Esapekka LappiHyundai+0,2
3.Kalle RovanperäToyota+5,2
4.Thierry NeuvilleHyundai+8,1
5.Adrien FourmauxM-Sport+11,3
6.Ott TänakHyundai+1:03,5
xx.Elfyn EvansToyota+1:50,4
xx.Grégoire MunsterM-Sport+5:20,6

Klo 7.44: Rovanperän pohja-aikaputki katkeaa. 5,2 sekuntia takkiin Katsutalta. Johtomarginaali on silti yhä 55,6 sekuntia.

– Ei ollut helppoa. Yritin olla varovainen. Oli paljon kiviä ja kaikkea. Joku ajoi lopussa edessämme, joten jouduimme tulemaan lopun pölyssä.

Se joku oli siis tallikaveri Evans.

Klo 7.43: Evans jää rengasrikon vuoksi Katsutasta minuutin ja 50 sekuntia.

– Saimme vasemmasta takarenkaasta hälytyksen, mutta emme aluksi huomanneet mitään. Rengasrikko se oli, ja matka oli liian pitkä, joten jouduimme vaihtamaan.

Klo 7.38: Katsuta lyö Lapin 0,2 sekunnilla. Neuville jää japanilaisesta 8,1 sekuntia, ja heidän välisensä ero on nyt 14,6 sekuntia Katsutan hyväksi.

Klo 7.35: Neuville maalissa. Tappiota Lapille tulee 7,9 sekuntia, mutta Evansin rengasrikon myötä MM-sarjan kärkimies nousee jo kolmanneksi. Evans puolestaan on putoamassa sijalle viisi.

– Hyvä pätkä. Olen tyytyväinen. Yritin vain ajaa keskellä tietä ja nauttia ajamisesta. Sain viestin Evansista, kun ylitin maalilinjan. Tämä on vielä pitkä päivä.

Klo 7.30: Fourmaux jää Lapin pohjista 11,1 sekuntia. Ja samalla nähdään, että Evanilla on rengasrikko!

Toyotan kolmoisjohto sulaa! Elfyn Evansilla rengasrikko 0:43

Klo 7.23: Tänak jää Lapista lopulta reilun minuutin. Samalla nähdään, että Neuvillekin on 11,86 kilometrin kohdalla Lappia perässä.

Klo 7.19: Lappi maalissa – sangen tyytyväisenä. Vasen eturengas on toki rikki.

– Ihan hyvin tuli. Pito oli ihan ok, jotain pientä siinä oli pinassa, mutta ihan hyvin. Osuin muutama kilometri ennen maalia yhteen kiveen, joka oli jäänyt merkkaamatta, ja se rikkoi renkaan. Eipä tuolla mitään väliä ole.

Klo 7.17: Lappi lähestyy pätkän maalia, ja kukaan ei toistaiseksi ole pystynyt vastaamaan hänen väliaikoihinsa. Seuraavina vuorossa ovat kuitenkin Neuville ja Katsuta, joilla on ajettavaa kolmossijasta. Eikä Neuville ole kuin kymmenen sekunnin päässä Evansistakaan.

Klo 7.14: Tänakin pysähdys maksaa virolaiselle noin 55 sekuntia tallikaveri Lappiin nähden. Pysähdys tehtiin vieläpä erittäin kovavauhtisella reilun viiden kilometrin pätkällä, jonka Lappi ajoi läpi 158 kilometrin keskituntivauhdilla.

Klo 7.10: Tänakin konepellin sokka on jäänyt auki, ja virolaiskuljettaja joutuu pysähtymään kiinnittääkseen sen. Vaarana oli, että toisen puolen sokka olisi pettänyt ja konepelti olisi lävähtänyt tuulilasille.

Klo 7.01: Lappi lähtee ensimmäisenä liikkeelle.

Klo 7.00: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan lauantain tapahtumia! Edessä on sikäli mielenkiintoinen päivä, sillä kisapaikalla Keniassa on saatu sateita, ja niitä löytyy myös ennusteista tälle päivälle. Lenkin viimeisenä pätkänä ajetaan 36 kilometrin mittainen legendaarinen Sleeping Warrior.

Kalle Rovanperä lähtee päivään paitsi lähes minuutin johtoasemassa myös kuuden peräkkäisen pohja-ajan siivittämänä.

Toyotalla on kolmoisjohdon myötä muutenkin loistavat lähtökohdat, varsinkin kun seitsemän sekunnin päässä Katsutasta vaaniva Neuville ja muut Hyundai-kuljettajat ovat Dirtfish-sivuston mukaan saaneet tallinsa tekniseltä johtajalta ohjeistuksen ajaa vain noin 80 prosenttia maksimeista, jotta eilen Lapin rallin päättäneiltä voimansiirto-ongelmilta vältyttäisiin.

Lue myös:

    Uusimmat