Helsingin, Espoon ja Kirkkonummen yhdistävän Länsiväylän linja-autoliikenteen määrä romahti Länsimetron avautumisen myötä. Tänä aamuna "Länärin" bussikaistat avattiin myös vähäpäästöisillä autoilla ajaville.
Porista pääkaupunkiseudulle pari kertaa viikossa ajeleva Jarkko Santala oli yksi ensimmäisistä Länsiväylän bussikaistaa hyödyntämään päässeistä yksityisautoilijoista.
– Ekan kerran muistaa aina, Santala kirjoitti Facebookin sähköautoryhmässä julkaisemansa kuvan yhteydessä.
Kyseisellä kaistalla saavat tästä päivästä lähtien käyttää linja-autojen ja tavaraliikenteen lisäksi myös henkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 80 grammaa kilometrillä.
Länärin bussikaistalla ei tänä aamuna tarvinnut letkassa körötellä – ainakaan pahimman ruuhkahuipun jälkeen.
– Muita käyttäjiä ei yhdeksän jälkeen näyttänyt olevan, mutta silloin on liikenne yleensäkin jo tuossa kohdalla rauhoittunut, Santala kertoo MTV:lle.
Santalan mielestä bussikaistan avaaminen on hyvä kädenojennus vähäpäästöisiä autoja hankkineille, mutta hänestä päästöraja saisi olla vieläkin alempana.
– Joko 0 g/km eli vain täyssähköautoille tai sitten korkeintaan 30 g/km, jolla pääsisivät mukaan vielä niin sanotulla range extenderillä varustetut, pääosin sähköllä kulkevat autot.
Santalan ajot hoituvat Renault Zoe -sähköautolla, jonka mittariin tulee keskimäärin kaksi tuhatta kilometriä kuukaudessa.
– Sähköauto on ylivoimaisesti ympäristö- ja ilmastoystävällisin vaihtoehto jalankulun, pyöräilyn ja julkisten kulkuneuvojen jälkeen.
Hän antaa sähköautoille lisäpisteitä myös merkittävästi pienemmistä käyttökustannuksista vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna sekä hyvästä ajettavuudesta.
***
1:15