Häirintä on johtanut läheltä piti -tilanteisiin.
Suomen Rajavartiolaitoksen mukaan satelliittinavigaatiosignaaleihin on kohdistunut jatkuvaa häirintää huhtikuusta lähtien Itämerellä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Viime viikkoina on havaittu tankkereiden peukaloivan sijaintitietojaan peittääkseen käyntinsä Venäjällä.
Viime viikolla Suomen sisäministeri Lulu Ranne totesi, että Suomi uskoo Venäjän olevan häiriöiden takana, joita on havaittu Suomen ja Itämeren alueen globaalissa satelliittinavigointijärjestelmässä (GNSS) ja GPS-signaaleissa.
GNSS-häirintä on johtanut tilanteisiin, joissa alukset ovat eksyneet tai hukanneet kurssinsa.
Tämä on johtanut läheltä piti -tilanteisiin, joissa suomalaisviranomaiset ovat joutuneet varoittamaan aluksia pysähtymään estääkseen niitä päätymästä saarien tai matalikkojen lähelle.
Häiriöt ovat johtaneet alusten automaattisen tunnistusjärjestelmän toimintahäiriöihin.
– Viime viikkoina olemme myös havainneet, että (AIS-)laitteita on tarkoituksella kytketty pois päältä, jolloin sijaintitiedot on peukaloitu verkossa käytettävissä olevissa sijaintijärjestelmissä...siten, että alukselle näytetään väärä sijainti, kertoi Suomenlahden merivartioston komentaja Pekka Niittylä Reutersille.
Venäjä on aiemmin kiistänyt sekaantuneensa viestintä- ja satelliittiverkkoihin.
Niittylä totesi, että peukalointi on uusi ilmiö, jonka Rajavartiolaitos on havainnut tähän mennessä noin kymmenen eri tankkerin kohdalla niiden vieraillessa Venäjän satamissa Pietarin alueella.
– Arviomme mukaan tämä liittyy pakotteiden kiertämiseen tai niiden seurauksiin, hän sanoi.
Esimerkkinä Niittylä käyttää valtiota, joka ostaa venäläistä öljyä, mutta ei halua paljastaa sen olevan Venäjältä. Tällöin öljyn myyjä tai sitä kuljettava alus saattaa peukaloida tietoja, jotta näyttää siltä, ettei alus ole käynyt Venäjällä.
Rajavartiolaitos uskoo, että Venäjä häiritsee signaaleja suojellakseen Suomenlahden itäpäässä sijaitsevia öljysatamiaan Ukrainan ilmaiskuilta tai lennokeilta.