Elisa palasi vaihdosta ja pettyi rajusti: luottotiedot olivat hävinneet eikä osamaksulla saanut mitään: "En saanut edes bussikorttia" – muista tämä, ennen kuin muutat ulkomaille

3:03img
18-vuotiaana maksuhäiriömerkinnän saanut Inka kertoi tarinansa MTV Uutisille keväällä 2019
Julkaistu 28.08.2020 06:28

Roni Kuronen

roni.kuronen@mtv.fi

Ulkomaille muuttavat, tai sieltä Suomeen palaavat eivät välttämättä ole tietoisia siitä, minkälaisia seurauksia ulkomailla asuneille voi aiheutua kotimaahan palatessaan.

Elisa Varalahti oli aiemmin tänä vuonna vaihto-opiskelijana Saksassa noin viiden kuukauden ajan.

Varalahti oli tehnyt ulkomaanopintoja varten tilapäisen osoitteenmuutoksen Saksaan ja luopunut asunnostaan. 

– Paperini olivat koko ajan Suomessa. Minulla ei olisi pitänyt olla mitään ongelmia palatessani Suomeen. 

Ensimmäiset ongelmat ilmenivät kuitenkin Varalahdelle pian sen jälkeen, kun hän oli palannut takaisin kotimaahan. 

– Yritin ostaa uutta puhelinta osamaksulla. Liikkeessä minulle ilmoitettiin, etteivät he pystyisi myymään minulle mitään osamaksulla, ennen kuin minulla on ollut puhtaat maksutiedot Suomessa yhden vuoden ajan.

– Luottotietoni oli ilmeisesti nollattu muuttaessani ulkomaille, Suomen kansalaisuudesta huolimatta.

Varalahti törmäsi myöhemmin samaan ongelmaan yrittäessään tilata verkkoliittymää uuteen kotiinsa, sekä ostaessaan asuntoonsa uutta sänkyä. 

– Yritin ostaa sänkyä eräästä verkkokaupasta, eikä se hyväksynyt maksua minun henkilötunnuksillani. 

Varalahti on yrittänyt etsiä muita kohtalotovereita laihoin tuloksin. 

– Olen löytänyt vain yhden vuosia vanhan artikkelin, jonka mukaan Yhdysvalloissa muutaman kuukauden ajan asuneelle henkilölle oli käynyt samoin. 

– En ole edes pystynyt lataamaan puhelimeeni HSL:n bussikorttia. Jouduin käymään HSL:n toimistolla, eivätkä hekään pystyneet kertomaan mistä ongelmat johtuvat. 

"Luotolla myymiseen sisältyy aina pieni riski" 

Teleoperaattori DNA:n mobiili-liiketoiminnasta vastaava johtaja Cedric Kamtsan kertoo, että asialle on olemassa looginen selitys. 

– Teemme asiakkaillemme aina luottotarkistuksen, kun kyse on luottosuhteesta. Tarkistus tapahtuu automaattisesti järjestelmiemme kautta. 

– Jos asiakkaalla ei ole ollut vakituista osoitetta Suomessa viimeisen vuoden ajan, tarkistus hylätään. 

Kamtsan painottaa kuitenkin, ettei hylätty luottotarkistus automaattisesti tarkoita sitä, että osamaksua ei myönnetä.  

– On mahdollista tehdä myös manuaalinen luottokäsittely. Kyllä me asiakkaalle luoton myönnämme, jos kaikki on kunnossa.  

– Meillä on velvollisuus tuntea asiakkaamme, ja varmistaa, että asiakas on maksukykyinen. Luotolla myymiseen sisältyy aina pieni riski. 

"Jos kotimaassa ei ole vakinaista osoitetta, luottoyhtiö ei välttämättä hyväksy osamaksusopimusta"

Digi- ja väestötietoviraston mukaan kansalaisella voi olla väestötietojärjestelmässä useita osoitteita.  

Osoite voi olla vakinainen, tilapäinen tai ulkomaan osoite. Myös postiosoite voi poiketa edellä mainituista osoitteista. 

– Ulkomaille voi muuttaa tilapäisesti siten, ettei kotimaahan jää vakinaista osoitetta, mutta jää vakinainen asuinkunta. Jos kotimaassa ei ole vakinaista osoitetta ja posti on ohjattu ulkomaille, niin luottoyhtiö ei välttämättä hyväksy osamaksusopimusta, DVV:stä kerrotaan.

Eri yritykset ja viranomaiset päättävät osoitteiden käytöstä oman asiakas- ja viranomaispolitiikan mukaisesti. 

– Osa väestötietojärjestelmästä osoitetietojaan päivittävistä yrityksistä, eivät käytä henkilön ilmoittamaa tilapäistä osoitetta päivittäessään asiakasrekisterinsä tietoja, vaan ainoastaan vakinaista osoitetta. 

Tuoreimmat aiheesta

Luottokortit