Mercedes-Benz USA kunnioittaa ensimmäisen road tripin 130 vuotista historiaa julkaisemalla filmin kyseisestä retkestä vuodelta 1888.
Road tripin historia linkittyy ensimmäiseen ikinä rakennettuun autoon ja kyseisen auton kehittäjän vaimoon, kertoo Autoblog. Bertha Benz, sijoittaja ja miehensä Karl Benzin liikekumppani, päätti lähteä pitkälle ajelulle Saksan maaseudulla Patent-Motorwagenilla elokuussa 1888.
Katso pääkuvan videolta Mersun ensimmäisen sähköauton esittely.
Salainen liikematka
Tarinan mukaan Karl Benz sai kolmannen prototyypin Patent-Motorwagenista valmiiksi, mutta ei kertonut suuremmalle yleisölle sen valmistumisesta. Bertha omasi kuitenkin enemmän ymmärrystä liike-elämästä ja päätti, että sana toimivasta autosta piti saada leviämään.
Sunnuntaiaamuna 5. elokuuta 1888, Bertha jätti miehelleen lapun, jossa kertoi lähtevänsä heidän kahden poikansa kanssa kylään äitinsä luo – muttei maininnut lainkaan kulkupeliä. Bertha, sekä pojat Richard ja Eugen vierittivät auton pois tallista, jotteivat herättäisi Karlia ja aloittivat historian ensimmäisen road tripin eteläisessä Saksassa.
Karl sai tietää totuuden perheensä retkestä vasta samana iltana, kun Bertha lähetti hänelle sähkeen 90 kilometrin päästä Pforzheimista.
Historiallinen retki
Benzin perheen autoretki oli historiallinen monella tapaa. Wieslochin apteekista tuli maailman ensimmäinen huoltoasema, kun Bertha osti sieltä ligroiinia, jolla tankkasi autonsa. Matkalla asennettiin myös ensimmäiset korvaavat jarrupäällysteet, kun Bertha pyysi paikallista suutaria nikkaroimaan nahasta jarrukengät.
Lue myös: Mersu esitteli tasan 40 vuotta sitten keksinnön, joka mullisti autojen turvallisuuden
Patent-Motorwagen ei selvinnyt matkasta täysin ongelmitta, mutta rouva Benz oli kekseliäs nainen ja esimerkiksi puhdisti polttoaineletkun hattupinnillä ja paikkasi sytytysjohdon sukkanauhalla.
Tiet olivat vuonna 1888 karussa kunnossa, ja prototyyppi-auto vaati melko paljon huolenpitoa matkalla: Moottoria piti aika ajoin viilentää kaatamalla sen päälle vettä, ja öljyä piti lisätä jatkuvasti. Kun polttoaine loppui, perhe työnsi autoa eteenpäin useita kilometrejä.
Mercedez-Benzin julkaisema video esittää Berthan historiallisen automatkan Saksan maaseudulla. Voit katsoa YouTube-videon alta.
Berthan idea toimi
Vaikka matka oli hankala, se onnistui juuri niin kuin Bertha oli toivonutkin. 190 kilometrin matkalla ”savuava monsteri” sai paljon huomiota häkeltyneiltä saksalaisilta.
Bertha Benz Memorial Route merkittiin museotieksi 10 vuotta sitten, jotta ihmiset voisivat seurata itse tätä uraauurtavaa matkaa.
Bertha Benz kuoli 95-vuotiaana vuonna 1944, kaksi päivää sen jälkeen, kun hänelle oltiin myönnetty Karlsruhen Teknisen Yliopiston kunniajäsenyys – opinahjolta, jossa naiset eivät saaneet Berthan elinaikana edes opiskella.
Lähde: Autoblog