Pohjanmaalta löytyy Mercedes-Benz, jonka rattia ovat käännelleet aikoinaan myös Hollywood-suuruudet Grace Kelly ja Rita Hayworth sekä laulajalegenda Frank Sinatra. Ei tosin tämän kyseisen yksilön, mutta aivan samanlaisen.
Ikoninen Mercedes-Benz 190 SL päätettiin kehittää 180-mallin pohjalta 300 SL -urheiluauton, eli niin sanotun lokinsiipi-Mersun, rakennetta muistuttavalla tavalla.
Ne molemmat näkivät päivänvalon ensimmäisen kerran New Yorkin autonäyttelyssä vuonna 1954. New Yorkissa ei kuitenkaan nähty 190 SL:n lopullista ja viimeisteltyä mallia, vaan esillä oli prototyyppi, jonka tekniikka oli testaamatta ja sen ulkomuodot ja varusteet viimeistelemättä.
Mallin virallinen esittely nähtiin vuotta myöhemmin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä 1955. Tuotantoon se saatettiin kahta kuukautta myöhemmin. 190 SL:n lopullinen versio oli sporttinen kahden hengen avoauto. Ei varsinainen urheiluauto, mutta kaunis kaksipaikkainen GT.
Lue myös: Japanilaisen autoikonin valmistus päättymässä 65 vuoden jälkeen? Oli ensimmäinen Suomeen tuotu Toyota-malli
190 SL:n nokalle istutettiin 1,9-litrainen nelisylinterinen moottori, jonka suurin teho oli tuohon aikaan varsin kunnioitettavat 105 hevosvoimaa. Huippunopeus, 170 kilometriä tunnissa, teki siitä yhden aikansa nopeimmista sarjatuotantoautoista.
Kaliforniasta Suomeen
Aivan uuden vuosituhannen alussa yksi SL löysi tiensä myös joensuulaisen Kauko Sokkasen talliin. Sokkanen kertoo autonsa historiasta Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon tiedotteessa.
– Helmikuussa 2000 olin mökillä, jonne serkkupoika tuli käymään ja ilmoitti, että nyt olisi kesäauto tiedossa. Lähdimme siltä istumalta Mercedestä katsomaan. Myyjällä, joka omisti autosta kolmasosan, oli näyttää autosta vain kaksi valokuvaa. Kiinnostuin kuitenkin ja selvitin auton taustat.
– Kun oli poikkeamassa Joensuussa niin päätin käydä katsomassa. Ei mennyt kuin 15 minuuttia niin löimme kaksikolmasosaa autosta omistaneen myyjän kanssa kättä päälle ja ostin auton itselleni. Seuraavana päivänä autosta oli myynti-ilmoitus silloisessa Keltaisessa Pörssissä. Kyselyjä oli paljon, mutta ehdin ensin, Sokkanen hymyilee.
Sokkasen Mersu oli tuotu Suomeen vuonna 1988 Kaliforniasta. Auto entisöitiin Suomessa ja museokatsastettiin vuonna 1998.
– Sellaiset 3 000 kilometriä olen autollani kesäisin ajanut. Aika vähän, sillä olen omistanut sen jo 20 vuotta. Kun näin ensimmäisen kerran ne kuvat tästä autosta niin ajattelin, että hienonnäköinen auto, ja päätin, että Mercedes pitää säilyttää Pohjois-Karjalassa, että ei sitä muualle viedä, nykyisin Joensuussa asuva Sokkanen perustelee.
Kaulaliina kuuluu tyyliin
Sokkanen kertoo Vehon tiedotteessa, että SL on ollut hyvä ja huoleton auto harrastaa. Osittain toki myös vähäisestä käytöstä johtuen.
– Ei ole tarvinnut kahteenkymmeneen vuoteen tehdä autolle mitään. Tietysti normaalit öljynvaihdot ja sen sellaiset. Pidän huolen siitä, että talvellakin käyn kerran kuussa autotallilla painamassa napista moottorin käyntiin ja käyttämässä sen käyntilämpötilaan. Kesällä myös kelien niin salliessa suoritan aina myös pienen ajolenkin.
– Tämä on hyvä ja herkkä auto ajaa. Tällä ilkiää ajaa myös hiljaa. Kaulaliina pitää olla kaulassa kun ajelee. Se suojaa ja kuuluu vähän niin kuin auton tyyliin, Sokkanen kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Pelottava Euro 7 -päästönormi on liikaa Audille – lopettaa uusien polttomoottoreiden kehittämisen
Lähde: Veho