Otimme ensityypit uudesta Audi A4:stä jo ennen Frankfurtin autonäyttelyä kolmilitraisen dieselin ratin takana. Nyt on vuorossa kaksilitrainen ja 252-heppainen bensaturbo.
Kierros A4 sedanin ympäri on kaksijakoinen. Suoraan edestä auto näyttää todella hyvältä ja uudelta. Matrix LED-valot tuijottavat eteenpäin tiukasti. Sivummalle kierrettäessä, maskin jäädessä vähän piiloon, auto näyttää enemmän edeltäjältään. Tämä on tyypillistä saksalaista varovaista konservatiivisuutta. Muotoilu on jatkuvaa kehitystä, eivätkä hyppäykset edeltäjästä uuteen versioon ole usein radikaaleja. Erojen erottaminen vaatii tarkempaa tarkastelua.
Ohjaamossa ero edeltäjään on sen sijaan selvä. Lähes kaikki on uutta. Kojelauta on ilmava, tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Koeajoauton vaaleat nahkaistuimet sekä vaalea ja osittain pehmeää nappanahkaa oleva oviverhoilu istuu hienosti yhteen tummanharmaan kojelaudan ja keskikonsolin kanssa. Kromilistoja on tuttuun tapaan käytetty runsaasti. Kovaa muovia on vaikea löytää.
Olen ajanut jo TT:tä ja Q7:ää, joten Audin uusittu ergonomia uusine nappuloineen ja käyttökytkimineen on jo tuttu. Kokonaisuutta on silti pakko ihailla. Jos ohjaamoa pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, se olisi namu.
Kuljettajan istuimessa on todella suuret säätövarat, ja ohjaamo on ilmavan kojelaudan ansiosta avaran oloinen. Takapenkilläkin on pikaisella istumalla enemmän tilaa kuin edeltäjässä. Keskimittaisen (177 cm) aikuisen takana istuu vielä toinen samanmittainen mukavasti.
Kolmilitrainen ja 272-hevosvoimainen kuutosdiesel vakuutti ensikoeajolla, mutta ei vähän maltillisemman tehoinen ahdettu bensanelonenkaan huonolta tunnu. Edeltäjästä yli 100 kiloa keventynyt A4 liikkuu sen avulla ripeästi ja pehmeästi. 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti toimii perusajossa sulavasti.
Kuten Q7:n kohdalla, myös A4:n jousitus tuntuu todella hyvältä. S line -varusteisessa koeajoautossa on 19-tuumaiset 245/35-renkaat, mutta tien epätasaisuudet tulevat silti hyvin etäisinä ja vaimennettuina sisälle ohjaamoon. Suurin syyllinen tähän on tietysti tässäkin autossa varusteena oleva mukautuva jousitus, joka on todella nopeasti erilaisten tilanteiden herra.
Tämän auton kanssa on helppo kuvitella taittavansa erityisen viihtyisästi pidempääkin matkaa. Ja tuolle matkalle en ottaisi edes ketään mukaan, jotta voisin nauttia Bang & Olufsenin 3D-äänen upeasta soinnista riittävän voimakkaana. Musiikkimakuni on kuulemma hieman omituinen…
Audi A4 2.0 TFSI quattro S tronic
Moottori 1 984 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 185 kW (252 hv) / 5 000–6 000 r/min
Vääntö 370 Nm / 1 600–4 500 r/min
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,3 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 726 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 510 kg
Tavaratila 480 l
Kuvat: Vesa Eskola