Renault yrittää unohtaa Lagunan ja aloittaa uuden aikakauden sen korvaavalla Talismanilla. Ensimaistiaisten perusteella autossa on paljon hyvää, joskin pari parannuskohdettakin löytyi.
Ensikoeajolle osui alle – kuinkas ollakaan – 200-heppainen bensaturbo kaikilla herkuilla. Se tarkoittaa, että ohjaamosta löytyy runsaasti nahkaa, ja että kojelautaa komistaa iso pystysuunnassa oleva 8,7-tuumainen kosketusnäyttö.
Koeajoauton ruskea nahkaverhoilu on esteetikon valinta, ja nahkaa riittää paitsi istuimiin myös kojelautaan ja keskikonsoliin. Kojelaudasta löytyy myös jalopuusomistetta, ja kojelaudan alareunan alle on piilotettu LED-valonauha luomaan tunnelmaa valaistuksen vähetessä. Mielikuvat auton sisällä matkustavat heti Ranskan suuntaan. Aivan napakymppi ei ohjaamo kuitenkaan ole, paikoitellen käteen osuu turhaan kovaa muovia.
Kuskin kannalta ohjaamo on myös ilahduttavan selkeä, nappuloiden määrä ei pääse häiritsemään. Ergonomiakin on kunnossa, ja nappuloiden sijoittelu on pääasiassa kohdallaan. Pari ”ranskalaisuutta” autosta tosin löytyy, mutta kaikkeen tottuu.
Ajossa 200-heppainen ja vahvasti vääntävä bensaturbo on mukava yhdistelmä pehmeästi toimivan 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Ainoastaan liikkeellelähdöt töksähtelivät pari kertaa. Myös jarrujen annostelun kanssa saa olla tarkkana ennen kuin tuntumaan tottuu.
Ohjaus on tehostettu todella todella kevyeksi jopa neutraalilla asetuksella, ja palautus on hieman keinotekoinen. Tämä häiritsee hieman alhaisemmissa nopeuksissa. Ohjaus onneksi kuitenkin paranee vauhdin kasvaessa tai ajotilavalikosta urheilullisemman asetuksen valitsemalla.
Koeajoautossa oli nelipyöräohjaus, joka tekee Talismanista todella ketterän; tiukempiinkin kurveihin voi ajaa joustavasti vain kevyesti jarruttaen. Auton keula taipuu hanakasti mutkiin sisälle. Ratin takana on vaikea uskoa ajavansa 4,85 metriä pitkää autoa. Kone myös vääntää terhakasti ja todella joustavasti. Sitä voisi helposti kuvitella ajavansa isompaa kuin 1,6-litraista ja nelisylinteristä bensakonetta.
Myös jousitus jätti pääasiassa positiivisen kuvan itsestään. Koejo tapahtui Firenzen lähistöllä, ja Chiantin viiniköynnösten koristelemia rinteitä kiertelevät mutkatiet ovat tunnetusti huonopintaisia. Talismanin aktiivinen iskunvaimennus ottaa töyssyt nätisti, perä on kiltisti koko ajan kiinni tiessä – toisin kuin vaikkapa uudessa Skoda Superbissa, jota Teknavi ajoi näissä samoissa maisemissa keväällä. Ainoastaan terävimmät töyssyt iskevät hieman ikävästi läpi ohjaamoon.
Plussaa tulee myös alhaisesta melutasosta. Kabiini on itse asiassa niin hiljainen, että alustan äänet tulevat sisään kaikkein häiritsevimpänä. Jousituksen äänet ovat onneksi nekin vakuuttavia tömähdyksiä, hajaääniä ei kuulu. Rengasmelua ei ole juurikaan, ja myös moottorin äänet on häivytetty lähinnä hiljaiseksi hurinaksi. Toki moottorin murinoitakin pääsee kuuntelemaan, jos haluaa. Tähänkin on oma asetuksensa.
Talismanissa on paljon hyvää. Se on ranskalaisen mukava, erittäin tilava ja jotenkin ilahduttavalla tavalla erilainen kuin sen saksalaiset kilpakumppanit. Ja kauniskin se on vielä katsella.
Renault Talisman TCe 200 EDC
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 147 kW (200 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 237 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 848 mm, leveys 1 869 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 808 mm
Omamassa 1 430 kg
Tavaratila 608 l