Hyundai ei halua haastaa kilpailijoitaan vain henkilöautoissa vaan myös hyötyajoneuvoissa. Varta vasten Eurooppaan suunniteltu H350 vakuuttaa ensikoeajolla.
Suomeen keväällä 2016
Autotoimittajan työtä ei parhaimpina päivinä voi haukkua tylsäksi. Olen palannut juuri Porschen charter-lennolla Teneriffalta ajamasta uudistunutta 911-Porschea, ja hyppään suoraan ison 3,5 tonnin painoluokkaan sijoittuvan pakun rattiin. Kontrasti autojen välillä ei voisi olla juuri suurempi. Molemmissa on toki neljä pyörää ja ratti, mutta siihen ne yhtäläisyydet oikeastaan loppuvatkin.
Siinä missä 911 on tyyli-ikoni, H350 on muotoiltu varsin konservatiivisesti. Keula on ok, ja ajovaloumpiot sekä takavalot ovat modernit, mutta muuten autosta ei pomppaa oikeastaan mikään yksityiskohta esiin.
Porschen ratin taakse pitää pudottautua, isoon ja korkeaan pakuun on kiivettävä. Sama ulkokuoren selkeys jatkuu H350:n ohjaamossa, joka on erinomaisen tilava. Koeajoauton hytti on moderni kojelaudasta löytyvine 8-tuumaisine kosketusnäyttöineen. Sen kautta näkee peruutuskameran avulla selvästi auton taakse. Perusversiossa on vain normaali radionäyttö.
Testaan pääsääntöisesti henkilöautoja, joten pakun ratissa olen minulle hieman vieraassa ympäristössä. Tämä viehättää. Olen kuitenkin ennen kaikkea rationalisti. Ajoasento on helppo löytää mieleiseksi, ja myös isompien kuskien on helppo viihtyä ratin takana. Istuma-asento on luonteva, ja iso ratti on kivasti lähes sylissä.
Ohjaamo on myös suunniteltu liikkuvaksi toimistoksi. Erilaisille tavaroille on runsaasti säilytyslokeroita; niin umpinaisia kuin avonaisiakin. Ovitaskut imaisevat isot juomapullot, ja kojelaudasta pomppaa esiin kaksi mukitelinettä. Keskipaikan selkänojan kippaamalla mukitelineiden määrä tuplaantuu. Nurin käännetty selkänoja toimii myös kirjoitusalustana ajopäiväkirjaa täytettäessä. Myös mittaristo on ilahduttavan selkeä, moni henkilöauto voisi ottaa tästä mallia. Kokonaisuus on yksinkertaisen tyylikäs.
Ylhäältä H350:n ohjaamosta avautuu niin avara näkymä muun liikenteen yli, että niin Porsche kuin isommatkin katumaasturitkin kalpenevat. Sivupeilit ovat niin isot, että niiden kautta on todella helppo hahmottaa auton ulkomitat. Keulakin on niin pysty, että sen pystyy arvioimaan lähes millintarkasti. Mahtavaa. Vaikka H350 on yli 5,5 metriä pitkä, laitan sen taskuparkkiin selvästi mieluummin kuin monen tavallisen ja modernisti pyöristyneen henkilöauton. Myös kaupunkipyörittely tuntuu lasten leikiltä. Arkiajoon ottaisin itse asiassa mieluummin tämän kuin 911-Porschen.
Ison pakun ratissa on kaiken kaikkiaan rehellinen tunnelma. Käytännöllisyys ja toimivuus ratkaisevat, eivät kromilistat tai upeat multimedianäytöt. Toki H350 on tässäkin ajan tasalla. Navigaattorin näyttö on täsmälleen sama kuin uusimmissa Hyundain henkilöautoissa, ja käytössä ovat myös modernit sovellukset. Kuski voi esimerkiksi syöttää naville valmiin reitin päivän ajoihin. Keski-Euroopassa soivat virheettömästi digitaaliset radiolähetykset. Auton varustelu on myös kunnossa; vakiovarusteisiin kuuluvat mm. moottorinsammutusautomatiikka, mäkilähtöavustin ja hätäjarrutustehostin.
H350 on suunniteltu pääasiassa Eurooppaan, mutta sitä myydään myös Pohjois-Afrikkaan, Lähi-itään sekä Venäjälle. Siksi auton valmistus tapahtuu Hyundain turkkilaisen yhteistyökumppanin Karsanin tehtailla Bursan lähistöllä.
Tykkäsimme
- hyvästä näkyvyydestä ulos
- hyvästä ajoasennosta ja tilavasta ohjaamosta
- modernista varustelusta
Emme tykänneet
- ei automaattivaihteistoa
- kulutus korkeahko
MIKÄ Hyundain uusi iso pakettiauto, haastaja sellaisille vanhoille ja perinteisille tekijöille kuin Fiat Ducato, Ford Transit, Mercedes Sprinter tai VW Crafter.
KENELLE H350:sta on useampi malli: peruspaku, pidennetty versio, pelkkä alustaversio sekä pikkubussi.
AJETTAVUUS 2,5-litrainen diesel käy tasaisesti ja nätisti, ja myös ohjaamon äänieristys tuulen suhinoista sekä rengasmeluista on kohdallaan. Ohjauksessa ei ole mitenkään erinomaisesti tuntoa, tunne on hieman kuminauhamainen. Auto on onneksi silti erinomaisen ketterä, kääntöympyrän halkaisija on vain 10,5 metriä. Pidemmässä versio halkaisija venyy 12,9 metriin. Tästä huolimatta H350 on ajossa itse rauhallisuus. Edes nopeammat ohjausliikkeet eivät saa autoa helposti epätasapainoon. Ajoimme myös pitkän mallin sekä kippilavaversion, joka tarjosi myös kurkkauksen auton alustarakenteisiin. Takana on käytössä noin 1,5 metriä pitkät lehtijouset, joten perä tuskin pompottaa turhan pahasti ilman kuormaakaan ajettaessa.
SUORITUSKYKY Moottori vetää voimakkaasti jo mukavan alhaalta, eikä veto lopu hevillä kesken. Testiautoon oli lastattu painoksi tuhat litraa vettä, eikä auto tuntunut hengettömältä edes mäkisessä maastossa. Voimaa on itse asiassa niin reippaasti, että kuski oppii nopeasti harppomaan joustavasti vaihteita yli: kaavio 1-3-5-6 toimi arkiajossa erinomaisesti. Kuutonen on myös välitetty todella pitkäksi, joka parantaa taloudellisuutta maantiellä.
TILAT Kolmipaikkainen ohjaamo on avara, moderni ja selkeä. Erilaisille pikkutavaroille on runsaasti säilytyslokeroita. Perusversion 3,1 metriä pitkä tavaratila imaisee 10,5 kuutiota, ja pidemmän version 3,78 metriä pitkä tila 12,9 kuutiota. Tilan leveys on neljä milliä vajaa 1,80 metriä. Pitkään versioon mahtuu mukaan viisi eurolavaa ja perusversioon neljä. Bussiversioon mahtuu 13 matkustajaa.
MALLISTO Tikapuurunko mahdollistaa joustavat koriratkaisut alustarakenteiden päälle. 2,5-litraisesta Euro-5 turbodieselistä on kaksi tehoversiota: 150 hv/330 Nm ja 170 hv/422 Nm. Molempien jatkeena on aina 6-vaihteinen manuaalilaatikko, ja kaikki voima välitetään aina takapyörille.
Galleria
Hyundai H350
Moottori 2 497 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 125 kW (170 hv) / 3 600 r/min
Vääntö 422 Nm / 1 500–2 500 r/min
0-100 km/h ei ilmoitettu
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 8,1 l/100 km
CO2-päästöt 212 g/km
Mitat Pituus 5 515 mm, leveys 2 038 mm, korkeus 2 690 mm, tavaratilan pituus 3 780 mm, akseliväli 3 435 mm
Omamassa 2 322 kg
Kantavuus 1 178 kg
Kokonaismassa 3 500 kg