Mercedes-Benzin S-sarjaa pidetään yleisesti tämän sarjan mittatikkuna ja sitä se on myös ollut – ainakin tähän asti.
Ajoin kyseisen Ässän heti tuoreeltaan, kun se tuli viime vuonna markkinoille. Ja voi pojat, että se oli hieno tuote. Ennen kaikkea sisätilojen korumaisuus ja elegantti valaistus tekivät lähtemättömän vaikutelman. Rimaa oli siis taas kerran nostettu ja BMW:n suunnittelutiimin oli vastattava tähän haasteeseen.
Ulkoiselta olemukseltaan Seiska on hillityn tyylikäs. Se ei herätä suuria tunteita puolesta tai vastaan. Arvokkuus toki näkyy, mutta ainakaan allekirjoittaneen mielestä se ei hyppää yhtä paljon silmille kuin S-sarja. Sama linja jatkuu myös sisätiloissa. Se on ylellinen ja laatu huokuu joka puolelta, mutta tietyt yksityiskohdat ovat Ässässä korumaisempia.
Ajo-ominaisuuksiltaan seiska on juuri niin mukava kuin voi vain kuvitella. Voimalinjasto toimii saumattomasti ja ilma-alustan ansiosta auto suorastaan leijuu tien päällä. Ainoa moite tulee lievistä rengasäänistä, joihin ovat osasyyllisenä koeajoauton isot 21-tuumaiset vanteet.
Teknisistä innovaatioista mielenkiintoisin on kosketusnäytöllä varustettu älyavain, jonka avulla auton pystyy pysäköimään ruutuun ilman kuljettajaa. Ominaisuus on tehty ahtaita parkkipaikkoja varten. Kuljettaja voi siis hypätä autosta ulos ennen pysäköintiä ja ohjata sen sitten ruutuun älyavainta käyttämällä. Vastaava ominaisuutta ei löydy kilpailjoista, joten siitä pisteet baijerilaismerkille.
BMW 7-sarjan hinnat alkavat 265 hevosvoimaisella dieselmoottorilla 131 000 eurosta.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio