Ranskalaiset antavat muille oppitunnin hybriditekniikasta. Ja mikä parasta, Peugeot jopa harkitsee tosissaan tämän villin auton ottamista tuotantoon.
Tunne on epätodellinen. Allani on Peugeot 308, jonka raideleveyttä on venytetty kahdeksalla sentillä sekä edessä että takana. Auton konehuoneessa myllää sama nelisylinterinen, 1,6-litrainen ja 270-heppainen bensaturbo kuin 308 GTI:ssä. Sen apuna suorituskyvyn luomisessa on lisäksi kaksi 115-hevosvoimaista sähkömoottoria. Auton yhteisteho on näin huimat 500 heppaa. Taakse jäävät siis sellaiset samankokoiset autot kuin Audi RS3, BMW M235i sekä Mercedes A 45 AMG!
Vielä huimempi elämys on auton voima, koska sähkömoottorit taikovat sitä esille salamannopeasti kaasupoljinta raskaammin painettaessa. Auto reagoi todella herkästi kuskin menohaluihin, eikä voima todellakaan lopu kesken. Peugeotin hybridivoimalinjasta saadaan irti samanlainen suorituskyky kuin superautoista vielä jokunen vuosi takaperin. Yhden hevosen liikuteltavana on noin 3,1 kiloa autoa.
308 R Hybrid kiihtyy 500 hevosen voimin satasen vauhtiin tasan neljässä sekunnissa eli liikutaan samassa vauhtiluokassa kuin uuden 911 Carrera Ässän kanssa. Peugeotin huippunopeus on tosin rajattu lukemaan 250 km/h. Kiihdyttäminen liikkeellelähdöissä on lasten leikkiä Launch Control -järjestelmän avulla.
Toinen sähkömoottori sijaitsee edessä vaihteiston yhteydessä, ja toinen on takakontissa pyörittämässä takarenkaita. Sähkömoottoreita ruokkivalla litium-ioni-akulla on kokoa vain kolme kilowattituntia, josta riittää virtaa noin 10 kilometrin ajoon. Se ei ole kuitenkaan tämän auton juttu, vaan se, miten nopeasti akut saadaan ladattua.
Teknavi pääsi Peugeot Sportin kehittämän sinimustan salaman rattiin du Varin moottoriradalla Etelä-Ranskassa. Radalla on mittaa vain 2,2 kilometriä, ja yhden kierroksen aikana akkua saa ladattua noin 10–15 prosentilla kuskin taidoista riippuen. Moottorijarrutus on todella tehokas. Vastaavasti neljän kierroksen jälkeen akku on aika lailla tyhjä.
Auton painosta 60 prosenttia on etuakselilla ja 40 prosenttia taka-akselilla. Neliveto vakauttaa menoa. Ohjaus on yllättävän kevyt, mutta keula kääntyy tarkasti ja halukkaasti mutkiin. 308 R Hybrid painaa kuskin kera reilut 1 600 kiloa. Auto ei tunnu suoranaisesti kevytjalkaiselta, mutta ei meno mitenkään väkinäistäkään ole. Ja pitää muistaa se, että tämä auto on vielä prototyyppi; Peugeot Sportin liikkuva laboratorio, jonka avulla testataan ja kehitetään hybriditekniikkaa.
Peugeotin edustajien mukaan keskustelut auton ottamisesta tuotantoon käyvät tehtaan sisällä kiivaana. Voimalinja tuntuu kuitenkin konseptiautoksi yllättävän valmiilta. Jos kerran ihmisten mielikuvia halutaan muuttaa, tällä se käy todella liukkaasti. Rohkeutta Leijona! Kyllä tälle autolle ottajia löytyy...
Peugeot 308 R Hybrid
Moottori 1 598 cm3 4-syl. bensaturbo
Teho 199 kW (270 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 330 Nm / 1 900–5 500 r/min
Kaksi sähkömoottoria
2 x 85 kW (115 hv)
2 x 200 Nm
Yhteisteho 398 kW (500 hv)
Yhteisvääntö 730 Nm
0-100 km/h 4,0 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 3,0 l/100 km
CO2-päästöt 70 g/km
Mitat pituus 4 300 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 445 mm, akseliväli 2 620
Omamassa 1 625 kg
Tavaratila 470 l