Jos kaupunkisuunnittelua tehtäisiin kevyttä liikennettä priorisoiden, voisivat kaupunkimme näyttää hyvin erilaiselta kuin tänä päivänä.
Näytimme viime vuonna, miltä Helsingin kantakaupungissa sijaitseva Korkeavuorenkatu näyttäisi, jos sitä ei olisi suunniteltu autoilijoiden ehdoilla. Kyseessä oli sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn tilaama havainnekuva kadusta, joka huomioisi kevyen liikenteen nykyistä paremmin.
Voin mukaan yksisuuntainen katu vapauttaisi tilaa kävelijöiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käyttöön. Yhtiön mielestä historiallisesti arvokas alue muuttuisi samalla viihtyisämmäksi, jos yksityisautoilun suosimisesta luovuttaisiin.
– Olemme yli sadan vuoden ajan luovuttaneet kaupunkimme yksityisautoilun hallintaan, millä on ollut suuri vaikutus terveyteemme, mieliimme ja ympäristöömme, Voin toimitusjohtaja Fredrik Hjelm kertoo yhtiön tiedotteessa.
Lue myös: Perheenisä heräsi sähköpotkulautahelvettiin – miltä tuntuisi, jos pihassa odottaisi aamulla tällainen näky?
Voin ja tanskalaisen JAJA Architects -arkkitehtitoimiston projektissa liikkumista ja urbaania infrastruktuuria on lähdetty miettimään uudesta näkökulmasta.
– Jos liikennesuunnittelussa huomioitaisiin nykyistä paremmin mikroliikkuminen, saisimme enemmän tilaa sosiaalisille aktiviteeteille, vehreydelle ja samalla myös turvallisten kaupunkien luomiselle. Näiden etujen esitteleminen on tärkeää, sillä se muuttaa tapaa, jolla käymme keskustelua kestävyydestä, JAJA Architectsin liikenteestä vastaava johtaja ja urbaanin suunnittelun tohtori Robert Martin sanoo tiedotteessa.
Nyt Voi on julkaissut havainnekuvia vastaavista muutoksista myös seitsemän muun eurooppalaisen kaupungin osalta. Katso JAJA Architectsin ennen ja jälkeen -kuvat artikkelin yläpuolella olevalta videolta.
Lue myös: Tältä tavallinen helsinkiläinen katu näyttäisi, jos sitä ei olisi suunniteltu autojen ehdoilla – "Kannattaa miettiä uudelleen"
Lähde: Voi