Tältä tavallinen helsinkiläinen katu näyttäisi, jos sitä ei olisi suunniteltu autojen ehdoilla – "Kannattaa miettiä uudelleen"

Sähköpotkulaudoistaan tunnettu Voi visioi tiedotteessaan tulevaisuutta, jossa Helsingin katuja ei ole suunniteltu autojen ehdoilla, ja kaikki tärkeät palvelut ovat saavutettavissa vartissa.

Mikromobiliteettiyhtiöksi itseään tituleeraava Voi Technology tilasi tanskalaiselta Jaja Architects -arkkitehtitoimistolta havainnekuvan Helsingin kantakaupungissa sijaitsevasta Korkeavuorenkadusta.

Voin mukaan kuva näyttää, kuinka kaupungin katuja voitaisiin kehittää palvelemaan paremmin kaupungin hiilineutraaliustavoitteita ja edistää kestävää liikkumista.

Muuttamalla katu yksisuuntaiseksi, vapautuisi tilaa Voin mukaan kävelijöiden, pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden käyttöön. Yhtiön mukaan myös historiallisesti arvokas alue muuttuisi viihtyisämmäksi.

Voi haluaa lisäksi edistää Helsingin kehittymistä niin kutsutuksi 15 minuutin kaupungiksi.

– Viidentoista minuutin kaupungissa kaikki tärkeät palvelut ovat saavutettavissa vartissa, oli kyse sitten julkisesta liikenteestä, kävelystä, sähköpotkulautailusta tai pyöräilystä, Voin maajohtaja Reetta Alastalo avaa käsitettä tiedotteessa.

Alastalon mukaan termi on noussut viime vuosina puheenaiheeksi monissa suurissa kaupungeissa.

– Arkkitehdit tekivät pyynnöstämme monia erilaisia skenaarioita, ja arvioivat niiden hyviä ja huonoja puolia. Esimerkiksi yhdessä hahmotelmassa liikenne säilytettiin kaksisuuntaisena, mutta silloin kävelijöille ja liike-elämälle varattuun tilaan ei olisi ehdotuksessa saatu parannusta, Alastalo selvittää.

Korkeavuorenkadun muuttaminen yksisuuntaiseksi auttaisi mahduttamaan katutilaan uudet pyörätiet sekä lisäämään tilaa kävelijöille ja kivijalkaliikkeille.

Koska tilaajana oli sähköpotkulautayhtiö, ei sähköpotkulautojen pysäköintitelineitäkään unohdettu.

– Suunnitelmassa on lisäksi määritelty paikkoja autojen pysäköintiin ja pysäytyspaikkoja tavaroiden toimittamiseksi. Autoliikenteen yksisuuntaistaminen mahdollistaa kaikki nämä parannukset, Alastalo toteaa.

Onko autokeskeinen ajattelutapa ongelma?

Jaja Architects -arkkitehtitoimistossa liikennesuunnittelusta vastaavan Robert Martinin mukaan autokeskeinen ajattelutapa vaikeuttaa uusien liikennemuotojen omaksumista.

– Monet sähköpotkulautoihin ja pyöräilyyn liittyvät ongelmat johtuvat siitä, ettei kaupungeissa ole annettu niille tilaa. Ilman omia kaistoja ja turvalliseksi koettuja väyliä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävillä, mikä aiheuttaa ongelmia jalankulkijoiden ja erityisryhmien, kuten näkövammaisten ja liikuntaesteisten keskuudessa, Martin sanoo Voin tiedotteessa.

Martinin mukaan Helsinginkin kaltaisissa kaupungeissa olisi syytä miettiä, onko vanhojen kaupunginosien ahtaita katuja tarkoituksenmukaista käyttää pääasiassa autojen pysäköintiin.

Korkeavuorenkadun vaihtoehtoisessa hahmotelmassa pyöräteille on saatu tilaa kadun molemmin puolin, kun autojen pysäköintitilasta on karsittu ja autoliikenne muutettu yksisuuntaiseksi. Samalla vapautuu tilaa myös kahviloiden ja ravintoloiden terasseille.

– Kaupunkisuunnittelussa kannattaa ottaa huomioon se, että ihmisten liikkumistavat ovat voimakkaassa muutoksessa. Helsingissä enää vain kolmannes 18–19-vuotiaista hankkii ajokortin, mikä on puolet maan keskiarvosta. Tämä voi johtaa siihen, että yhä useamalla ei enää tulevaisuudessa ole omaa autoa. Siksikin pääkaupunkiseudun tiiviitä kaupunkikeskustoja kannattaa miettiä uudelleen, Alastalo kannustaa.

Sikin sokin jätetyt sähköpotkulaudat ovat vaaraksi näkövammaisille. Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki lähti MTV Uutiset Liven mukaan testaamaan.

Lähde: Voi

Lue myös:

    Uusimmat