Uusi suomalainen yksityinen lentoyhtiö aikoo laajentua nopeasti yli 30 maahan.
Elokuussa aloittava Go!Aviation toimii pieniltä kentiltä ja myy matkoja jäseniksi liittyville liikematkustajille.
Uudenlaisella periaatteella toimivaa Go!Aviationia ei pelota suomalaisten yksityisten lentoyhtiöiden karu historia. Nurin ovat menneet niin Keihäs- ja -Seiväsmatkat, Flying Finn kuin Air Finlandkin.
Lentoliikennettä pitkään seurannut professori, nykyään johtajana WSP Finlandissa toimiva Jorma Mäntynen arvioi, että jonotukseen ja ruuhkiin kyllästyneet liikematkustajat saattavat hyvinkin löytää uudenlaisen yhtiön, vaikka "henkinen lamasuomi" ei ehkä olekaan paras paikka aloittaa toiminta.
Go!Aviationin ovat perustaneet, lentotoiminnasta vastaava johtaja Roope Kekäläinen ja toimitusjohtajana toimiva Jorma Kario. Yhtiön rahoittajiin kuuluvat muun muassa ex- f1-kuljettaja Mika Salo ja ex-NHL-kiekkoilija Kimmo Timonen.
Liikenteeseen yhtiö käyttää 8-paikkaista, pienikulutuksista, yksimoottorista Pilatus PC-12 NG -potkurikonetta, jonka reititystä voidaan muuttaa joustavasti.
– Isot reittiyhtiöt lentävät suurilta kentiltä suurille kentille. Me lennetään pieniltä kentiltä pienille kentille - päästään lähemmäs sitä paikkaa, mihin asiakas on todella menossa, rajaa toimitusjohtaja Jorma Kario.
- Pienten kenttien etuna on se, että riittää kun tulee kentälle 15 minuuttia ennen koneen lähtöä, eikä ole jonoja. Asiakas pääsee suoraan lennolle ja on perillä, ennen kuin suurilla kentillä edes ehtii istumaan koneeseen, jatkaa Kario.
Elokuun puolivälissä yhtiö aloittaa Kuopio-Helsinki-Tallinna-reitillä - pian lennetään myös Ruotsiin ja Tanskaan. Suomessa liikenne Vaasasta aloitettaneen pian.
- Tämän vuoden aikana lennetään vielä viiteen maahan, ensi vuonna seitsemään- kahdeksaan maahan. Lopulta on tarkoitus lentää yli kolmeenkymmeneen maahan, sanoo Jorma Kario.
Asiakaskunnaksi halutaan haalia ennen kaikkea paljon työnsä vuoksi matkustavia. Mahdollista on myös, että yhtiö perustaa tilapäisiä reittejä vaikkapa suomalaisille kesätapahtumapaikkakunnille.
- Aina löytyy sellaista asiakaskuntaa, joka arvostaa nopeutta ja vaivattomuutta matkanteossa. Siihen nykyiset lentoliikenteen massamarkkinat eivät välttämättä enää taivu. Uskon kyllä, että tällaiselle liikeidealle on varmasti piilevää kysyntää, sanoo puolestaan lentoliikenteen asiantuntija, johtaja Jorma Mäntynen.
-Aina pitää myös tervehtiä ilolla, kun joku lähtee kehittelemään uudenlaisia ratkaisumalleja, jatkaa Mäntynen.
Usea suomalainen yksityinen lentoyhtiö on kaatunut, mikä ei uutta yrittäjää pelota. Lippujen kysyntä on myös ollut näin aluksi tyydyttävää.
- Ei suoranaisesti enää pelota, vaikka vielä jokin aika sitten vähän jännitti, että paljonko tulee asiakkaita. Nyt on ehdottomasti nähty, että matkustajia riittää ja tämä on otettu hyvin vastaan tämä meidän liiketoimintakonsepti, arvioi toimitusjohtaja Jorma Kario.